Har en LVVP (märke IVT) för uppvärmning och varmvatten. Vintertid när den till och från går över på elpatron får jag ofta varningar från tibber-appen om att en fas överbelastats. Det verkar endast vara L1 och L3 (i synnerhet L3) som får denna belastning.
Ingen elbil inkopplad eller andra saker som drar mycket ström vid dessa tillfällen.
Har "Smart Grid" aktiverat så vid låga och normala priser trycker den på lite mer värme vilket förklarar att detta oftast sker nattetid.
Är det något jag borde oroa mig för? Kan installationen vara felaktig eller är det förväntat beteende?

• Skärmbild av app som visar lista över säkringöverbelastningar med datum, tid och strömstyrka i ampere för olika faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar bara en fas per tillfälle. Hur ser de andra faserna ut? Det kanske inte är så fel.

• Gilla
stenstenben
  • Laddar…
Ok, det låter ju positivt. 👍
Här är på vad belastningen var på alla faser vid några tillfällen.

• Skärmbild av app som visar säkringsöverskridande på fas L3 med 27,2 A, max 25 A; faserna L1 och L2 är under gränsen.
    Skapa konto
  • Bild av en appskärm som visar strömförbrukning på tre faser, där fas L1 har 27,4 A vilket överstiger säkringens 25 A.
    Skapa konto
  • Skärmbild av mätarapp som visar fasöverbelastning; L3 är markerad i rött med 28,5 A/25 A, vilket indikerar hög belastning på elnätet.
    Skapa konto
Har du ngn dokumentation om värmepumpen? Vet du hur stor effekt det är på tillskottsvärmen? Det ser ju lite ut som om tillskottsvärmen har hela sin effekt kopplad mellan L1 och L3.

Osäker på hur jag hittar det, har en 407S och ser detta i databladet.

• Datablad som visar tekniska fakta för IVT AirX värmepumpar, inklusive modell 407S med data om kapacitet, energiklass, ljudnivå och mått.
    Skapa konto
Jag skrev innan de nya bilderna kom. Jag uppfattade det som 2 fasig belastning, men det där är ju faktiskt en fas åt gången som överbelastas. Ser väldigt konstigt ut. Framförallt att den stora belastningen flyttar sig mellan faserna sådär.

• Gilla
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
Sådär såg det ut då min extremt gamla oljepannan som var trasig och bra körde nåntyp av 3fas effekt styrning för 12kW elpatroner.

Har kontaktat installatören så får se var det landar. Tack för hjälpen. 👍

A
Du kan kanske klistra in gruppförteckningen/gruppförteckningarna och bild på centralen/centralerna här så går det lättare att få en överblick av vad som förbrukar över 30 A ibland och om det går att åtgärda på något enkelt sätt.

När det är två faser så kan de vara två olika saker, med en fas så skulle jag sagt att det är en enfas kompressor i pumpen som får på fullfart samtidigt som 3 fas tillägsvärme.

Blev förvånad själv hur många pumpar som är enfas och alla försäljare som påstår att de är tre, jo med värmestaven så är det ju en trefas enhet...

H hempularen skrev:
Jag skrev innan de nya bilderna kom. Jag uppfattade det som 2 fasig belastning, men det där är ju faktiskt en fas åt gången som överbelastas. Ser väldigt konstigt ut. Framförallt att den stora belastningen flyttar sig mellan faserna sådär.
Det beror bl a på hur tillskottsvärmen går till, den ökar på i tre steg. Vad har du för elcentral, diazed eller automat? Om du har diazed (porslinssäkringar) så är rådet att renovera/byta alla säkringar: bottensäkring, säkringar och propphuvar. Jag hade problem med hög belastning och varmgång i säkringarna. Det berodde på gamla säkringsdelar som det varit gnistbildning och ärg i. Efteråt vart det riktigt bra. Men kolla även temperaturförhöjningen (legionella värmeförhöjningen) den går att ändra/tillfälligt inaktivera under kalla dagar. Även tillskottets maximala effekt går att justera ned något.

G gusse58 skrev:
Det beror bl a på hur tillskottsvärmen går till, den ökar på i tre steg. Vad har du för elcentral, diazed eller automat? Om du har diazed (porslinssäkringar) så är rådet att renovera/byta alla säkringar: bottensäkring, säkringar och propphuvar. Jag hade problem med hög belastning och varmgång i säkringarna. Det berodde på gamla säkringsdelar som det varit gnistbildning och ärg i. Efteråt vart det riktigt bra. Men kolla även temperaturförhöjningen (legionella värmeförhöjningen) den går att ändra/tillfälligt inaktivera under kalla dagar. Även tillskottets maximala effekt går att justera ned något.
Be även en elektriker kolla elcentralen och kontrollera/dra åt alla anslutningar, koppar kryper med tiden och behöver efterdras, därskilt i äldre centraler.

Vi har liknande problem med vår f750.

Kompressorn ligger på 1 fas och drar uppåt 10-12A kontinuerligt, om sen elpatronen kopplas in på ytterligare 10-15A 3-fas så finns det noll utrymme kvar i den fasen som kompressorn belastar. Det betyder att det inte går att ladda elbil då boxen bara kör 3fas.

Ringde Nibe om detta och de sa uttryckligen att "det är så det är konstruerat, du får välja mellan att ladda bilen eller värma huset"

• Wow
MrDizzy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.