tommib
Nej.
 
tommib tommib skrev:
Nej.
Varför ritar de så? För säkerhetsskull om blir obalans på något sätt?
 
Z
Han som ritade visste nog inte vad han skulle höra av strecket så han drog det till nollan.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Han som ritade visste nog inte vad han skulle höra av strecket så han drog det till nollan.
Ahaha, tänkt inte på det :)
 
tommib
För att de medlevererade kablarna ofta är kopplade så pga alternativet ovan, och för att Holland av någon anledning vill ha två separata enfasmatningar (med separata nollor).

Just IKEA skickar väl inte med någon kabel?
 
tommib tommib skrev:
För att de medlevererade kablarna ofta är kopplade så pga alternativet ovan, och för att Holland av någon anledning vill ha två separata enfasmatningar (med separata nollor).

Just IKEA skickar väl inte med någon kabel?
det är inte Ikea utan FRANKE. De skickar en 5 ledarkabel med ihopkopplade nolledarna. (En blå och en grå med blå krympslang).
Vi får se... :)
 
tommib
Aha... Såg ut som en manual från IKEA
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Lite märklig koppling. I anslutningsdosan är det två separata nollplintar.
I samtliga fall är de båda byglade. Men i ett fall är det bara visat en
nolledare, och i övriga fall två. Besynnerligt!
 
Kanske är det så för att inte ha en ”ledig” ledare. Alltså de vill använda alla ledare som finns på 5 ledare, så använda den för nollan här är mest logiskt.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är "tillverkarens anvisningar" vi ser på här. Dessa anses näst intill lika heliga som föreskrifterna :rolleyes:. Vill de ha dubbla neutralledare så är det vad som gäller... Kanske vill de mena att tvåfasfallet innebär fasvridning och övertoner som motiverar dubbla neutralledare, men inte i trefasfallet, som om det handlar om en häll troligen inte finns.

Nä, här behöver man använda huvudet. Dubbla fas- och neutralledare är motiverat endast i enfasfallet längs upp på installationsanvisningen för att få tillräcklig area. Tillverkaren har fel!
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
Förmodligen är det för att samtliga fem ledare ska sitta fast någon stans. Enklare att rita så där än att lita på att den som installerar lyckas isolera de överblivna ledarna på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
Seronil2 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.