För att de medlevererade kablarna ofta är kopplade så pga alternativet ovan, och för att Holland av någon anledning vill ha två separata enfasmatningar (med separata nollor).
Just IKEA skickar väl inte med någon kabel?
Just IKEA skickar väl inte med någon kabel?
det är inte Ikea utan FRANKE. De skickar en 5 ledarkabel med ihopkopplade nolledarna. (En blå och en grå med blå krympslang).tommib skrev:
Vi får se...
Lite märklig koppling. I anslutningsdosan är det två separata nollplintar.
I samtliga fall är de båda byglade. Men i ett fall är det bara visat en
nolledare, och i övriga fall två. Besynnerligt!
I samtliga fall är de båda byglade. Men i ett fall är det bara visat en
nolledare, och i övriga fall två. Besynnerligt!
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är "tillverkarens anvisningar" vi ser på här. Dessa anses näst intill lika heliga som föreskrifterna
. Vill de ha dubbla neutralledare så är det vad som gäller... Kanske vill de mena att tvåfasfallet innebär fasvridning och övertoner som motiverar dubbla neutralledare, men inte i trefasfallet, som om det handlar om en häll troligen inte finns.
Nä, här behöver man använda huvudet. Dubbla fas- och neutralledare är motiverat endast i enfasfallet längs upp på installationsanvisningen för att få tillräcklig area. Tillverkaren har fel!
Nä, här behöver man använda huvudet. Dubbla fas- och neutralledare är motiverat endast i enfasfallet längs upp på installationsanvisningen för att få tillräcklig area. Tillverkaren har fel!
Klicka här för att svara

