För det första, elektrikern är på väg, jag försöker bara var väl förberedd, jag ska inte hitta på några dumheter alldeles själv. :)

Jag ska bygga om ett badrum och i samband med det kommer elen behöva dras om helt.

Det blir:
Ett massagebadkar (utan värmare, ca 1000 watt)
Golvvärme ca 500 watt
Lite LED-belysning och kanske ett uttag.

Så min tanke är att det behövs två grupper. Så då kommer den egentliga frågan. Räcker det med en fyrledad EKLK eller vad man nu använder? Som man sedan kan splitta upp när den kommer fram i lämplig dosa?

Anledningen till frågan är att jag har lätt att få en sådan kabel från centralen till rätt plats i huset, men ska det vara mer än en, så börjar det bli knöligt.

Tack på förhand.

Nej, inte två grupper men väl en tvåfasgrupp. Skillnaden kan te sig oförståelig, så standardrekommendationen i dylika fall är enskilda gruppledningar, dvs två st kablar, mest för att undvika alla frågeställningar och risker som kommer med en tvåfasgrupp. Det är endast när två separata ledningar innebär svårigheter som man kan motivera en tvåfasgrupp. Så utgå i från det i din planering. Med den belastning du räknar upp skulle det räcka med en grupp. Det beror på chansen att ni i framtiden vill byta till ett mer effektkrävande bad, eller installera tvättmaskin etc.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Tack! det finns ingen risk att det tillkommer stora förbrukare, det är en villa så allt annat finns på annan plats. Men då får jag fundera på om det går att dra kablar på annat sätt, eller hitta på någon annan lösning för att få fram mer grupper. Jag vill nog gärna ha lite mer marginal än att ha så mycket som 1500 + led "använt" i grunden. :)

tommib
Varför? Vilka driftfall ser du framför dig där du förutom golvvärmen och badkaret kopplar in ytterligare effektkrävande apparater?

Det enda man förutom ovanstående brukar dra någon vidare effekt med i ett badrum är hårfönen och den kör man sällan samtidigt som badkaret.

• Gilla
prototypen och 2 till
  • Laddar…
Det var väl primärt den där jäkla fönen jag tänkte på ;-) Men givetvis är det extremt ovanligt att någon vill bada och föna samtidigt. Ska jag vara ärlig är det ovanligt med bad generellt...

Hårfönen är ju på uppemot 2000 watt och värmegolvet på 500. Men ingen är gladare än jag om jag har lite för mycket hängslen och livrem, och bara använda en grupp.

tommib
Alltså, hängslen och livrem är mitt levebröd men till och med jag tycker att det skulle vara overkill å det grövsta med en tvåfasgrupp till ett badrum om där inte installeras mer grejer än sådär.

Värmegolvet går sällan på max, du lär ha marginal ändå med hårfönen. Eftersom du skriver själv att det inte finns risk för några större tillkommande förbrukare så skulle jag avstått.

Å andra sidan, sett till kostnaden för att förbereda för en tvåfasgrupp så handlar det väl om att dra i en extra FQ i röret till badrummet och se till att det går att lägga t.ex. badkar och golvvärme på ena fasen och uttag på den andra. Är det en väldigt krånglig dragning kanske jag hade lagt i den extra tråden från början och märkt upp den (men inte kopplat in). Är det en kort rak dragning hade jag fixat det den dagen det blir problem.

tommib tommib skrev:
Alltså, hängslen och livrem är mitt levebröd men till och med jag tycker att det skulle vara overkill å det grövsta med en tvåfasgrupp till ett badrum om där inte installeras mer grejer än sådär.

Värmegolvet går sällan på max, du lär ha marginal ändå med hårfönen. Eftersom du skriver själv att det inte finns risk för några större tillkommande förbrukare så skulle jag avstått.

Å andra sidan, sett till kostnaden för att förbereda för en tvåfasgrupp så handlar det väl om att dra i en extra FQ i röret till badrummet och se till att det går att lägga t.ex. badkar och golvvärme på ena fasen och uttag på den andra. Är det en väldigt krånglig dragning kanske jag hade lagt i den extra tråden från början och märkt upp den (men inte kopplat in). Är det en kort rak dragning hade jag fixat det den dagen det blir problem.
Tack igen för initerade idéer.

Det stora problemet är från rummet där centralen finns och upp på ovanplan. Det går idag en typ EKLK (jag vet inte exakt vad det är, jag kan inte sånt, men den typen av "vit halvstyv kabel" med 3 ledare i) upp genom betongbjälklaget och fram till en kattvind ovanför badrummet, där den går in i en dosa och ner. Därifrån är tanken att dra VP-rör när jag bygger om badrummet.

I det befintliga hålet där kabeln går upp genom bjälklaget finns några mm till att spela på så det går i en lite grövre kabel, men näppeligen två. Problemet är att den delen av bjälklaget är nedlusat med vp-rör till andra delar av huset och på tre borrförsök gick jag och den förra elektrikern bet två gånger (med felsökning i timmar och omdragning av en massa som följd). Jag är alltså inte jättesugen på att ta upp ytterligare hål där. Dock går det hyggligt väl tilltagna rör-i-rör för vattnet upp. Kan man dra upp el i ett hål där det går vatten? Eller finns det någon generell regel att man inte får göra så?

tommib
Aha. Du kan byta din EKLK 3G1,5 till en EXLQ 4G1,5 om du vill, PEX-isoleringen gör att den kabeln är mycket smalare än motsvarande PVC-isolerade kabel. Samtidigt låter det ju som att det är något om verkligen låter sig göras om det behövs. Dra upp VP-rör till dosa på kattvinden så att du kommer åt det vid behov bara.

Bästa skulle iofs vara att dra en obruten slang/rör från badrummet till centralen men är det så hopplöst att borra är det inget måste.

Att dra upp en elkabel i samma hål som ett RiR är inga som helst problem så länge det får plats. Du ska nog inte dra kabeln inuti skyddsröret men bredvid är helt lugnt. OBS att detta gäller kabel, enkelisolerade ledare (FK/FQ) ska dras i därför avsett rör/slang.

Y yens skrev:
I det befintliga hålet där kabeln går upp genom bjälklaget finns några mm till att spela
Inget att bråka om, gör som du tänker, byt till en 4 ledarkabel i dag och ha till hands i morgon om det behövs,eller koppla in båda faserna,i dag finns inget fel i det och helt i linje med regelverket, det med att ligga i framkant är inte fel det heller. Görs i många fall på detta sätt för att komma fram till olika objekt på marig plats

• Gilla
yens
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Aha. Du kan byta din EKLK 3G1,5 till en EXLQ 4G1,5 om du vill, PEX-isoleringen gör att den kabeln är mycket smalare än motsvarande PVC-isolerade kabel. Samtidigt låter det ju som att det är något om verkligen låter sig göras om det behövs. Dra upp VP-rör till dosa på kattvinden så att du kommer åt det vid behov bara.

Bästa skulle iofs vara att dra en obruten slang/rör från badrummet till centralen men är det så hopplöst att borra är det inget måste.

Att dra upp en elkabel i samma hål som ett RiR är inga som helst problem så länge det får plats. Du ska nog inte dra kabeln inuti skyddsröret men bredvid är helt lugnt. OBS att detta gäller kabel, enkelisolerade ledare (FK/FQ) ska dras i därför avsett rör/slang.
Nej inte inne i skyddsröret, det är jag med på. Jag har fått lite bra uppslag i alla fall, gäller ju att vara förberedd. Min erfarenhet är att ju mer jag har tänkt, desto enklare för den som ska ha betalt... ;-)

OM du inte tänkt fel ;), det är inte helt sällsynt att väl genomtänkta tankar visar sig vara mindre bra när proffset efter en snabb blick hittar en enklare och bättre lösning.

E elmont skrev:
OM du inte tänkt fel ;), det är inte helt sällsynt att väl genomtänkta tankar visar sig vara mindre bra när proffset efter en snabb blick hittar en enklare och bättre lösning.
Jo, ibland slår ju blixten ner... ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.