349 läst ·
7 svar
349 läst
7 svar
Syll till uterum
Vi ska montera uterum från Willab med färdigkapat stomme.
Har snålt med utrymme på höjden, därför kan jag som max använda 45x145.
Har en tanke om att sätta en syll runt på plintar som stolpar och skjutdörrspartier ska vila på, i framkant och på kortsidor.
Hur ska jag konstruera denna?
Har två tankar, antingen en liggande 95x95 som fästs i plintarna med utanpåliggande 45x145 eller enbart dubbla 45x145 som fästs i plintarna?
Själva golvet sedan kommer reglas upp liggandes på plattor, fästa med balkskor i framkant
Någon med en bättre lösning?
Har en tanke om att sätta en syll runt på plintar som stolpar och skjutdörrspartier ska vila på, i framkant och på kortsidor.
Har två tankar, antingen en liggande 95x95 som fästs i plintarna med utanpåliggande 45x145 eller enbart dubbla 45x145 som fästs i plintarna?
Själva golvet sedan kommer reglas upp liggandes på plattor, fästa med balkskor i framkant
Är inte helt med på vad du menar här.
Det du kallar syll skulle jag vilja kalla bärlina.
Men om jag tolkar dig rätt så vill du alltså ställa skjutpartiets karm och stolpar till taket på en bärlina som max får vara 145mm?
Då skulle jag har kört med dubbla 45x145 som limmas och skruvas ihop och monteras i stolpskor i plint.
Ställbara stolpskor hade jag kört med och låtit bärlinan bottna i stolpskon. Alltså inte bara hänga i skuvarna.
Men om jag tolkar dig rätt så vill du alltså ställa skjutpartiets karm och stolpar till taket på en bärlina som max får vara 145mm?
Då skulle jag har kört med dubbla 45x145 som limmas och skruvas ihop och monteras i stolpskor i plint.
Ställbara stolpskor hade jag kört med och låtit bärlinan bottna i stolpskon. Alltså inte bara hänga i skuvarna.
Tack för svar, menar givetvis bärlina.maah skrev:
Är inte helt med på vad du menar här.
Finns det någon lösning med färdiggjutna?
Tycker det är mer bekvämt, men visst är de anpassade för 95mm och inte 90 mm som två 45x145 blir?
Ja det stämmer.
Jag brukar köpa på Beijer och dom har en gaffelbredd på 100mm.
Det man får göra då är att använda galvade brickor på insidan av gaffeln.
Om man kör med genomgående bult så lägger sätter man två brickor på varje sida av bärlinan.
Sen tvingar man ihop dom sista millimetrarna.
Finns säkert andra sätt proffsen gör på men så har jag gjort och det har funkat för mig
Jag brukar köpa på Beijer och dom har en gaffelbredd på 100mm.
Det man får göra då är att använda galvade brickor på insidan av gaffeln.
Om man kör med genomgående bult så lägger sätter man två brickor på varje sida av bärlinan.
Sen tvingar man ihop dom sista millimetrarna.
Finns säkert andra sätt proffsen gör på men så har jag gjort och det har funkat för mig
Har du närmare till Byggmax har de plintar med 4" mellan plintjärnen.
https://www.byggmax.se/betongplint-p0374
https://www.byggmax.se/betongplint-p0374
Produkter som diskuteras: "plintjärnen"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
41 kr inkl moms
46 kr
Läs mer
Hej.S Stooffee skrev:Vi ska montera uterum från Willab med färdigkapat stomme.
Hoppas ditt bygge kommer att gå bra. Glöm inte att plåtbeklä syllen innan du uppför uterummet.
Du kan kolla in bilderna i min profil så ser du vad jag menar.
Joakim
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden