Hej!
Sitter och ritar min en blivande altan i Blender, och jag försöker rita som jag skall bygga. Trallen skall ligga på en höjd av ca 0.9 m från mark och den bakre bärlinan kommer att bäras upp av plintar pga en tjock husfasad som är tilläggsisolerad. Jag har en matkällare som sticker ut ur huset 2.2m och avståndet till huskanten från dess ena sida är 0.9m. Vill helst slippa borra i matkällarväggen, då den är porös samt har ett lite överhäng. Nu har jag kommit fram till ett trevägsval. Se bilden:
altan_plint_pos.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högra bakre plinten på bilden stödjer yttre golvbalken. Eftersom avståndet mellan denna och matkällaren är 0.9m behöver jag en till golvbalk mellan den yttre golvbalken och matkällaren.
Vägval---
1. Skippa den extra golvbalken och låt det vara 0.9m mellan den yttre golvbalken och matkällaren.
2. Sätt dit två stycken plintar, en för den yttre golvbalken och för golvbalken mellan den yttre golvbalken och matkällaren.
3. Sätt en plint mitt emellan yttre golvbalken och den mellersta golvbalken, centrera en kort bärlina på plinten och där båda golvbalkarna vilar på. Bärlinan och plinten kan man visualisera som ett T halvt nedsatt i marken.

Hoppas på alternativ 3, men vill rådgöra med er först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.