Tack, fick svar på frågan, ja den andra ändan måste det montera en dosa, tryckvakten är nog inte lämplig som kopplingsplint.
 
Fotografen skrev:
Låt pumpen och frostvakten gå på samma grupp (säkring).
Då kan du garanterat lägga frostvakten på den sista tåten i kabeln som då är "fashelatiden" utan att behöva fundera på om det är olika faser eller inte och om nollan blir överlastad.
Men är inte det inte så att risk finns för överlastning av nollan om två (stora) förbrukare sitter på samma grupp/fas? Om de sitter på olika faser minskar dock belastningen på nollan?  (givet de vanliga förbehållen)

tussee måste också försäkra sig att (som det även står i en parantes i PontEls inlägg) skärmen har tillräckligt stor sammanlagd area för att få användas som jord, dvs försäkra sig om att det är rätt kabel. Eller är det kanske självklart, dvs att kablar av denna typ eller liknande alltid har en "tillräckligt" stor skärm?
 
dalle skrev:
[quote author=Fotografen link=1147843924/0#29 date=1147981384]Låt pumpen och frostvakten gå på samma grupp (säkring).
Då kan du garanterat lägga frostvakten på den sista tåten i kabeln som då är "fashelatiden" utan att behöva fundera på om det är olika faser eller inte och om nollan blir överlastad.
Men är inte det inte så att risk finns för överlastning av nollan om två (stora) förbrukare sitter på samma grupp/fas? Om de sitter på olika faser minskar dock belastningen på nollan?  (givet de vanliga förbehållen)

tussee måste också försäkra sig att (som det även står i en parantes i PontEls inlägg) skärmen har tillräckligt stor sammanlagd area för att få användas som jord, dvs försäkra sig om att det är rätt kabel. Eller är det kanske självklart, dvs att kablar av denna typ eller liknande alltid har en "tillräckligt" stor skärm?[/quote]

Så länge de ligger på samma säkring så blir ju inte lasten större i nollan än fasledarn
 
citactiva skrev:
Så länge de ligger på samma säkring så blir ju inte lasten större i nollan än fasledarn
Men har du två fasledare så blir lasten i nollan summan av lasten i resp fasledare om de "från början" kommer från samma fas.
 
dalle skrev:
Men har du två fasledare så blir lasten i nollan summan av lasten i resp fasledare om de "från början" kommer från samma fas.

Ja... men om detta nu är en 2,5mm2 kabel (har för mig det.. annars tar vi det som exempel) och man använder en 16A säkring.. då blir ju inte lasten större i nolledaren om man använder en eller två ledare till fasen.
 
citactiva skrev:
Ja... men om detta nu är en 2,5mm2 kabel (har för mig det.. annars tar vi det som exempel) och man använder en 16A säkring.. då blir ju inte lasten större i nolledaren om man använder en eller två ledare till fasen.
Precis! Lasten i nollan blir visserligen större än var och en av faserna, men eftersom han har avsäkrat det hela motsvarande till last för en fas (ledare) så blir det ok. Om däremot 16A inte räcker så funkar det inte ju inte med att ha två grupper/säkringar som ligger på samma fas för det leder till problem med nollan, men det är en annan historia... :)
 
Jag har förstått tankegången, samma fas till pump och frostvakt, 16 ampere räcker mer än väl..
Svart nolla, vit fas frostvakt och brun fas pump.

Lite i utkanten på ämnet men här har diskuterats kablar så…
Detta gav mig huvudbry, ponera att jag skulle sätta in en jordfelsbrytare trefas 16A till el-centralen. Detta innebär att varje fas är 16A max, men nollan kommer att kunna belastas med 3 X 16A (48A). Hur grov kabel blir det då på nollan från jordfelsbrytare till el-centralen?

Går det kanse att koppla enligt bifogad bild?
 
  • Jordfel1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömmen i nollan blir 0 om du tar ut lika mycket i alla faserna. Den blir aldrig större än strömmen i en fas (under förutsättning att du inte använder kraftigt fasvridande utrustning, och det brukar man kunna förutsätta att man inte gör i en villa/stuga).

Det är detta som är lite av finessen med 3-fas system.
 
OK, då räcker det med 2,5mm2 kabel även på ingående nolla.
 
  • Jordfel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.