Det här blev råddigt!
Men om jag har föstått det hela rätt så är den nya pumpen enfas? Frostvakten också?
Koppla då för död och pina alltihop som en enfasgrupp, då räcker trådarna till, och lägg pump och frostvakt på samma grupp! Tie ampére räcker väl till det?? Dessutom, i "stugan" stänger man väl av pumpen vintertid när frostvakten behövs?

PontEl skrev:
[quote author=hempularen link=1147843924/0#3 date=1147853164]Strumpan skall kopplas till jord, men den är inte sitället för jord. Du måste alltså ha en riktig tråd som skyddsjord (och den skall ha färg som skyddsjord, dvs gulgrön i modern kabel, eller röd som i din gamla kabel).
Menar ni med strumpa, skärmen på tex en EKKJ? För där använder man ju ofta endast skärmen som jordning.. Men ni kanske bratar om EKLK eller nåt annat?[/quote]

EKKJ är det som gäller.

Jag tror jag har läst hela sammanhaget.

Varför inte ha allt på samma säkring? Frostvakten har ju en termostat som börjar värma när det behövs. Pumpen styrs antagligen via en tryck strömbrytare.
Så det finns ingen anledning till att stänga av denna överhuvudtaget...

Tyvärr så sitter tryckvakten i stugan så det finns ingen spänning i brunnen när pumpen inte går, har sedan försett pumpen med en brytare för att slippa ha den stå under tryck när jag inte är i stugan. [smiley=bath.gif]

Thrillern utvecklas *s*
Sorry, kunde bara inte låta bli...

/Kent som fortfarande hoppas där finns en jfb men börjar ana svaret

hempularen skrev:
Vilken menar du är ingående? Till huset?

För i den har du i så fall ett fyrledarsystem, där kombinerar man fas och nolla (s.k PEN ledare). Men i centralen så delar man sedan upp det hela till 5 ledarsystem. Man får aldrig sedan dra vidare som 4 ledarsystem igen. I modern standard så måste PEN ledaren ha 10 mm2 i area.

Det faktum att en av trådarna i din kabel är röd, tyder på att den varit tänkt som jordledare. troligen har man sedan fuskat till det i samband med inkoppling av frostvakten.
Nja ...nolla och skyddsjord är det väl allt som kombineras!
Annars blir det som Dynamit Harrys kopplingar "fasen på nollan"  :D

Jävlar vilken smäll *s*
Men det är inte så lätt att hålla reda på alla trådar, några svarta, nån brun , röd eller vad det nu var? Ähh, vi testar och ser *s*
Nej inte menat mot någon här men det kunde vara en kul skräckisfilm från Elsäk att ha DynamitHarry som kopplar lite *S*

/Kent

Förekommer det inte i gamla installationer/ledningar att skärmen=jordledare. Om då pumpen från början varit en ren trefaspump och ingen frostvakt funnits från början så har man bara dragit fram tre faser + jord(=skärm). Den nedgrävda ledningen kanske är så gammal att den borde bytas?

Jag har en panna installerad på 60-talet där kabeln från elcentralen till pannan innehåller en svart ledare, en vit ledare och skärm. Skärmen är kopplad som jordledare och de andra två är fas och nolla.

Jag tror att jag har förstått läget. 3x2,5 +skärm. Funkar till fas, nolla och jord. Skärmen jordas i båda ändarna. Allt skyddas med en jfb.

Jag ser tre alternativ.

1) Skippa frostvakten och koppla pumpen som en traditionell enfaslast.

2) Byt ut kabeln mot en som passar för ändamålet, alternativt komplettera med ytterligare en kabel för enfaslast. Passa på att lägga den i rör. Jag gissar att du förstår varför...

3)Ful-koppla. Min erfarenhet säger mig att ingen här på forumet kommer att ge några förslag på hur det skall gå till, eller vad som är lämpligt (Det finns nog inget lämpligt sätt) Du kommer bara att få en massa ovett och bannor. Personligen enser jag att om man skall hempula, skall man följa regler och bestämmelser.

Observera att jag inte rekommenderar punkt tre!

tussee skrev:
Tyvärr så sitter tryckvakten i stugan så det finns ingen spänning i brunnen när pumpen inte går, har sedan försett pumpen med en brytare för att slippa ha den stå under tryck när jag inte är i stugan. [smiley=bath.gif]

Alltid är det nåt...är det långt? Föreslår en separat kabel till frostvaken.

Eld skrev:
Förekommer det inte i gamla installationer/ledningar att skärmen=jordledare. Om då pumpen från början varit en ren trefaspump och ingen frostvakt funnits från början så har man bara dragit fram tre faser + jord(=skärm). Den nedgrävda ledningen kanske är så gammal att den borde bytas?

Jag har en panna installerad på 60-talet där kabeln från elcentralen till pannan innehåller en svart ledare, en vit ledare och skärm. Skärmen är kopplad som jordledare och de andra två är fas och nolla.
Det har man i nya installationer också, hur vanligt som helst. Menar du att man inte kan använda tex kablarna på länken nedan, för det finns ju inget jord där...?
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=4711

Här finns ingen gulgrön kabel.
http://www.elfa.se/pdf/55/05561717.pdf
Tre ledaren är enligt texten "Brown Black and Gray" vilket borde stämma med min kabel och den enda som ska vara jord är skärmen.

Jag är ute för att göra rätt och inte fuska och här är meningarna delade om vad som är rätt så det blir till att anlite en elektriker.

tussee skrev:
Här finns ingen gulgrön kabel.
[länk]
Tre ledaren är enligt texten "Brown Black and Gray" vilket borde stämma med min kabel och den enda som ska vara jord är skärmen.

Jag är ute för att göra rätt och inte fuska och här är meningarna delade om vad som är rätt så det blir till att anlite en elektriker.
Kollar du i tabellen så ser du att det inte finns någon kabel som har 5 ledare utan 4 är max, sedan har man skärmen som jord. Läser du den engelska texten i början så står det även att man kan använda skärmen som jord, och att fyrledarkbabeln ska användas i ett femledarsystem (om totala ytan på skärmen har samma area som övriga ledare).

Edit: Att jag pratar om 5-ledare är för att där ska ju alla ledare finnas med, 3 faser, nolla och jord. Och det är då inte möjligt utan att använda skärmen eftersom maxantalet på de två senaste länkarna är fyra ledare..

OK, då har vi kommit fram till det att kabeln ska jordas med skärmen kan vi då ta frågan igen.

Nu har jag bara en kabel kvar i kabeln till brunnen (vit) den skulle jag vilja ha till frostvakten men kan jag använda samma nolla som till pumpen i brunnen?

Nu har jag läst alltihop igen.
I brunnen har du alltså svart, brun, vit och jordskärmen i kabeln?
Tryckbrytaren sitter i kåken, så ingen ström finns när pumpen stannar?
Jag skulle gjort såhär:
Låt pumpen och frostvakten gå på samma grupp (säkring).
Då kan du garanterat lägga frostvakten på den sista tåten i kabeln som då är "fashelatiden" utan att behöva fundera på om det är olika faser eller inte och om nollan blir överlastad. Tåten som ger pumpen fas via tryckbrytaren kan liknas vid tändtråden till en lampa, inget konstigt. Men du behöven en dosa i brunnen att koppla i om det inte redan finns. Den ska ha klass IP44 eller högre.
Att det sitter en dosa på vägen har ingen betydelse så länge man håller reda på färgerna.

EDIT: du måste troligtvis koppla om det i andra änden också, vet inte hur det ser ut där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.