Bytte pump i stugan och blev tvungen att koppla om elen lite för det blev från trefas till en fas. Nu var en gammal kabel (nergrävd kabel till brunnen) kopplad till en ny och där fanns ingen nolla kopplad så den blå kabeln fick kopplas till den röda i kabeln till pumpen. Tidigare var strumpan kopplad både som jord och nolla till ett uttag i brunnen för en frostvakt.
Nu har jag bara en kabel kvar i kabeln till brunnen (vit) den skulle jag vilja ha till frostvakten men kan jag använda samma nolla som till pumpen i brunnen?
Nu har jag bara en kabel kvar i kabeln till brunnen (vit) den skulle jag vilja ha till frostvakten men kan jag använda samma nolla som till pumpen i brunnen?
Du får nog beskriva närmare hur det ser ut... eller så har inte jag vaknat än *s*
Vilka trådar går till vad och kopplade hur...?
/Kent
Vilka trådar går till vad och kopplade hur...?
/Kent
Från proppskåp till kopplingsdosa finns en 5X2,5 kabel och från kopplingsdosa till pump finns en nergrävd kabel 3X2,5 med en jordstrumpa.
Ska nu koppla den nergrävda kabeln till pump och frostvakt men har bara tre kablar får jag då använda samma kabel för nolla?
Ska nu koppla den nergrävda kabeln till pump och frostvakt men har bara tre kablar får jag då använda samma kabel för nolla?
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Men jord då???
Om du bara har 3 trådar så måste ju en vara skyddsjord, och den får du under inga omständigheter använda till något annat (tänk inte ens tanken). Då har du 2 trådar kvar. Dem kan du antingen använda som en fas och en nolla (230V) eller som 2 faser (400V). Men någon annan möjlighet ser jag inte.
Du nämner att du kopplat till röd tråd i kabeln. Om vi antar att kabeln är gammal, så är den röda skyddsjord, den får inte användas till ngt. annat.
Edit: läste lite nogrannare, du har tydligen även en strumpa på kabeln som används för både skyddsjord och nolla. Det är ju direkt livsfarligt. Strumpan skall kopplas till jord, men den är inte sitället för jord. Du måste alltså ha en riktig tråd som skyddsjord (och den skall ha färg som skyddsjord, dvs gulgrön i modern kabel, eller röd som i din gamla kabel).
Om du bara har 3 trådar så måste ju en vara skyddsjord, och den får du under inga omständigheter använda till något annat (tänk inte ens tanken). Då har du 2 trådar kvar. Dem kan du antingen använda som en fas och en nolla (230V) eller som 2 faser (400V). Men någon annan möjlighet ser jag inte.
Du nämner att du kopplat till röd tråd i kabeln. Om vi antar att kabeln är gammal, så är den röda skyddsjord, den får inte användas till ngt. annat.
Edit: läste lite nogrannare, du har tydligen även en strumpa på kabeln som används för både skyddsjord och nolla. Det är ju direkt livsfarligt. Strumpan skall kopplas till jord, men den är inte sitället för jord. Du måste alltså ha en riktig tråd som skyddsjord (och den skall ha färg som skyddsjord, dvs gulgrön i modern kabel, eller röd som i din gamla kabel).
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Vilken menar du är ingående? Till huset?
För i den har du i så fall ett fyrledarsystem, där kombinerar man fas och nolla (s.k PEN ledare). Men i centralen så delar man sedan upp det hela till 5 ledarsystem. Man får aldrig sedan dra vidare som 4 ledarsystem igen. I modern standard så måste PEN ledaren ha 10 mm2 i area.
Det faktum att en av trådarna i din kabel är röd, tyder på att den varit tänkt som jordledare. troligen har man sedan fuskat till det i samband med inkoppling av frostvakten.
För i den har du i så fall ett fyrledarsystem, där kombinerar man fas och nolla (s.k PEN ledare). Men i centralen så delar man sedan upp det hela till 5 ledarsystem. Man får aldrig sedan dra vidare som 4 ledarsystem igen. I modern standard så måste PEN ledaren ha 10 mm2 i area.
Det faktum att en av trådarna i din kabel är röd, tyder på att den varit tänkt som jordledare. troligen har man sedan fuskat till det i samband med inkoppling av frostvakten.
Röd är och har alltid varit kopplad som fas, tre faser till pumpen men det var inte det som var frågan.
Röd är i dagsläget kopplad som nolla om jag lägger den som jord tillsammans med strumpan kan jag glömma frostvakten och den vita blir nolla.
Röd är i dagsläget kopplad som nolla om jag lägger den som jord tillsammans med strumpan kan jag glömma frostvakten och den vita blir nolla.
Vi säger att den röda är brun och återgår till frågan.
Nu har jag bara en kabel kvar i kabeln till brunnen (vit) den skulle jag vilja ha till frostvakten men kan jag använda samma nolla som till pumpen i brunnen?
Nu har jag bara en kabel kvar i kabeln till brunnen (vit) den skulle jag vilja ha till frostvakten men kan jag använda samma nolla som till pumpen i brunnen?
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det enkla svaret är att om man nu skall fuska med skyddsjorden så kan man väl fortsätta och fuska med resten också.
I vissa lägen så går det att använda samma nolla. men det beror på. För det första så måste i så fall frostvakten och pumpen gå på olika faser, alltså inte bara på olika säkringar. Alternativt så går frostvakten och pumpen på samma säkring. i så fall skall de ha samma nolla. Men då förstår jag inte riktigt varför du skulle behöva separat tråd till frostvakten. Dessutom så måste man då räkna på ev. fasförskjutning mellan de 2 lasterna. Pumpen är en induktiv last som ger en fasförskjutning. Frostvakten är en rent resistiv last som inte ger någon fasförskjutning. I det läget finns det (ganska liten) risk för att strömmen i nollan blir större än vad kabeln är dimensionerad för. De 2 säkringarna skall (enl. tidigare inlägg här) vara flerpoliga så att om ena löser ut så måste den bryta den andra också.
Om de 2 går på samma fas så får du summan av strömmarna i nollan (då riskerar du kabelbrand), går de på olika faser så kommer strömmarna i nollan att delvis ta ut varandra så att summaströmmen blir lägre än den strörsta av strömmarna.
Sammantaget så skulle jag vilja säga att detta med att köra flera faser till olika förbrukare i en och samma kabel, har så många apekter på sig att jag inte tycker att man skall ge sig på det som hempulare (själv hempular jag med det mesta, men detta skulle jag inte göra utan att blanda in en behörig).
Jag skulle också vilja vädja till dig att se till att få in en riktig skyddsjord i kopplingen, att fuska med skyddsjord i en apparat utomhus är något av det grövsta fel man kan göra i elsammanhang. Skulle du råka ut för en olycka så bedömms det sannolikt som uppsåtligt, inte vårdslöst (dvs dråp eller mord).
I vissa lägen så går det att använda samma nolla. men det beror på. För det första så måste i så fall frostvakten och pumpen gå på olika faser, alltså inte bara på olika säkringar. Alternativt så går frostvakten och pumpen på samma säkring. i så fall skall de ha samma nolla. Men då förstår jag inte riktigt varför du skulle behöva separat tråd till frostvakten. Dessutom så måste man då räkna på ev. fasförskjutning mellan de 2 lasterna. Pumpen är en induktiv last som ger en fasförskjutning. Frostvakten är en rent resistiv last som inte ger någon fasförskjutning. I det läget finns det (ganska liten) risk för att strömmen i nollan blir större än vad kabeln är dimensionerad för. De 2 säkringarna skall (enl. tidigare inlägg här) vara flerpoliga så att om ena löser ut så måste den bryta den andra också.
Om de 2 går på samma fas så får du summan av strömmarna i nollan (då riskerar du kabelbrand), går de på olika faser så kommer strömmarna i nollan att delvis ta ut varandra så att summaströmmen blir lägre än den strörsta av strömmarna.
Sammantaget så skulle jag vilja säga att detta med att köra flera faser till olika förbrukare i en och samma kabel, har så många apekter på sig att jag inte tycker att man skall ge sig på det som hempulare (själv hempular jag med det mesta, men detta skulle jag inte göra utan att blanda in en behörig).
Jag skulle också vilja vädja till dig att se till att få in en riktig skyddsjord i kopplingen, att fuska med skyddsjord i en apparat utomhus är något av det grövsta fel man kan göra i elsammanhang. Skulle du råka ut för en olycka så bedömms det sannolikt som uppsåtligt, inte vårdslöst (dvs dråp eller mord).
Blev det rätt: " ligger på olika faser alternativt samma säkring".citactiva skrev:
Nä jag ska aldrig koppla samman nolla och jord men räcker det med "strumpa"som jordkabel så att jag kan anvönda den "bruna" som nolla.
Om det är 2,5 mm2 så borde det väl gå att ha 16 A som säkring och så jäkla stor kan väl inte pumpen vara så att inte den och frostvakten kan ligga på samma fas då?
Hoppas verkligen att du har en jordfelsbrytare i centralen för kombinationen mellan el, gamla kablar, diverse hempulade kopplingar, vatten etc är inget kul att råka ut för.
För att friskriva mig själv så är det enda rätta svaret på en sån här fråga att anlita en behörig elektriker.
/Kent
Hoppas verkligen att du har en jordfelsbrytare i centralen för kombinationen mellan el, gamla kablar, diverse hempulade kopplingar, vatten etc är inget kul att råka ut för.
För att friskriva mig själv så är det enda rätta svaret på en sån här fråga att anlita en behörig elektriker.
/Kent
Menar ni med strumpa, skärmen på tex en EKKJ? För där använder man ju ofta endast skärmen som jordning.. Men ni kanske bratar om EKLK eller nåt annat?hempularen skrev:
