Jag ska göra en ny liten toa med duschhörna (D på bild), denna ligger vägg i vägg med ett gammalt badrum. Vet inte hur det är med tätskiktet i gamla delen. Idag är det duschkabin men det kan ändras i framtida renovering.
I Säker vatten står det "våtrumsvägg mot annat våtrum måste alltid fuktsäkerhetsprojekteras". Vad menar man med detta konkret? Enligt ChatGPT verkar det mest handla om att säkerställa att det blir tätt... Tätt ska ju hela badrummet bli så det måste ju vara något mer? Man får ju t.ex. ha ångspärr mot yttervägg då dagens tätskikt är så täta (även om ångbroms föredras).
Någon annan på forumet skrev att man skulle se till att det är ventilerat. Väggen i mellan är ju inte helt tät, åt sidorna, uppåt och nedåt kan den ju fortfarande andas, dock inte åt väggsidorna mot badrumen där det är tätskikt.
Eller är det bara att köra på som vanligt i mitt fall?
I Säker vatten står det "våtrumsvägg mot annat våtrum måste alltid fuktsäkerhetsprojekteras". Vad menar man med detta konkret? Enligt ChatGPT verkar det mest handla om att säkerställa att det blir tätt... Tätt ska ju hela badrummet bli så det måste ju vara något mer? Man får ju t.ex. ha ångspärr mot yttervägg då dagens tätskikt är så täta (även om ångbroms föredras).
Någon annan på forumet skrev att man skulle se till att det är ventilerat. Väggen i mellan är ju inte helt tät, åt sidorna, uppåt och nedåt kan den ju fortfarande andas, dock inte åt väggsidorna mot badrumen där det är tätskikt.
Eller är det bara att köra på som vanligt i mitt fall?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla väggens reglar är glesa och inte enligt standard så jag tänkte sätta liggande 45x45 (likt en yttervägg). Där skulle jag kunna låta bli isolera om det skulle hjälpa nåt? Så blir det lite luftigt angående luftspalt.
Synd bli av med 45mm utrymme men verkar lättast få till det så än att försöka få till nya stående reglar.
Synd bli av med 45mm utrymme men verkar lättast få till det så än att försöka få till nya stående reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kommit fram till att jag inte gör något speciellt med denna vägg bara för att det finns ett till badrum vägg i vägg. Helt tätt mellan badrummen blir det ju inte. Kommer bara sätta tät folie i hela nya badrummet som jag ändå tänkt. Och regla på gamla väggen för att få en bättre vägg.
Hej. Håller på med samma sak. Fick råd om ventilerad vägg. Blir osäker på vad det innebär. Du gjorde alltså inte något luftspalt emellan - fick du det rådet eller bestämde dig själv? Kanske lutar åt att göra ett 20mm luftspalt. Men det blir ju ingen öppning uppåt eller mot sidoväggar, så jag vet inte om det har nån betydelse. Hoppas det gått bra med ditt bygge!
Jag gjorde enligt denna bild. Reglade upp för att hamna i samma CC som Säker vatten anger och sen bara isolering längst ut mot ytterväggen. Men det var ingen rekommendation utan bara eget beslut. Lite luftigare men räknas knappast som ventilerat.
Resonerade också lite med en bekant som är insatt. Jag tror inte det blir något problem i normala förhållanden, utan det är sådana fall om jag får ett läckage från taket eller en dold vattenledning som det blir fuktigt.
Resonerade också lite med en bekant som är insatt. Jag tror inte det blir något problem i normala förhållanden, utan det är sådana fall om jag får ett läckage från taket eller en dold vattenledning som det blir fuktigt.
Tack för detta. Jag kommer att göra något liknande, men bara stående och med läkt. Resonerar som du.É ÉlPon skrev:Jag gjorde enligt denna bild. Reglade upp för att hamna i samma CC som Säker vatten anger och sen bara isolering längst ut mot ytterväggen. Men det var ingen rekommendation utan bara eget beslut. Lite luftigare men räknas knappast som ventilerat.
Resonerade också lite med en bekant som är insatt. Jag tror inte det blir något problem i normala förhållanden, utan det är sådana fall om jag får ett läckage från taket eller en dold vattenledning som det blir fuktigt.
[bild]
Klicka här för att svara