Tegelhus med soltak och svart dörr omgiven av trästaket, buskar och träd under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi haft vårt soltak i drift i 24 månader, så det är dags att summera läget igen. För den som vill läsa bakåt:

Vi kan börja med intäkter vs avskrivning. I grafen kan vi se att vi de senaste 24 månaderna (oktober–oktober) i snitt gjort 770 kr i vinst per månad, efter avskrivning – alltså faktisk vinst, inte bara intäkt.
Stapeldiagram som visar soltakets ekonomiska utveckling över 24 månader, med olika kategorier som nedskrivning, nätnytta och sparat på spotpris.
Skapa konto

Två år med solceller, ett år med batteri. Linjär avskrivning (30 år på panelerna, 10 år på batteriet).

Men det är förstås mer intressant att se hur intäkterna står sig i relation till det investerade kapitalet:

ÅrInvesterat kapitalIntäkterROI för året
År 1 (enbart paneler)245 230 kr18 039 kr7.4%
År 2 (paneler + batteri)308 230 kr21 459 kr7.0%

Genomsnittlig årlig avkastning: cirka ~7.2%, vilket ger en återbetalningstid på ~14 år.

Tyvärr är så här hälften av intäkterna så här långt från 60-öringen som snart försvinner.

Framöver gäller det att börja jobba mer aktivt med smart styrning och effektvakt för att hålla uppe lönsamheten. Jag har till exempel aldrig sålt el från batteriet - där finns en del att hämta.

... en elbil hade förstås också förbättrat ROI från taket, men totalekonomiskt är det nog svårt att motivera att göra sig av med dieseltraktorn just nu.

Produktion och förbrukning
Mätarställning (Okt 24 – Okt 25):

• Total produktion: 19 358 kwh
  • Exporterat: 12 355 kwh
  • Självförbrukning: ~36%
Mätarställning (Okt 23 – Okt 24):
  • Produktion: 20 320 kWh
  • Exporterat: 15 887 kwh
  • Självförbrukning: ~22%

2025 har producerat ~1000kwh mindre än året före, men å andra sidan har husbatteriet inneburit att vår import fullständigt decimerats - vi har minskat mängden köpt energi för April - September med 95% sedan 2022! Det är ~4000kwh som vi slipper köpa och betala överföringsavgifter för. Ungefär hälften av besparingen är tack vare solpanelerna (~2000kwh), och den andra hälften tack vare husbatteriet.
Graf som visar månatlig elproduktion, förbrukning och köpt el i kWh från juni 2023 till oktober 2025.
Skapa konto

Vi har i praktiken haft 0 import mellan april och september!

Trots det förbrukar vi fortfarande mindre än 40 % av vår egen produktion, så det finns rejält med utrymme att expandera energilager framöver. Och på tal om energilager så har 2025 också bjudit på minst två totala elavbrott när Gotland tappat fastlandsförbindelsen. Nästa steg för mig blir därför att gräva jordtag, installera frånskiljare och fixa avbrottsfri ödrift så vi klarar oss själva när elnätet går ner.

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Och på tal om energilager så har 2025 också bjudit på minst två totala elavbrott när Gotland tappat fastlandsförbindelsen. Nästa steg för mig blir därför att gräva jordtag, installera frånskiljare och fixa avbrottsfri ödrift så vi klarar oss själva när elnätet går ner.
väldigt bra sammanställning, inte tänkt på möjligheten att sänka säkringen. dock har jag fortfarande värmepumpen som teoretiskt kan behöva gå in på max ngn gång. ödrift låter klokt på en ö... sånt som gör att man sover gott.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
OK så med 60-öringen borta så mer än halveras ROI, alltså är en globalfond med snitt 5-7% avkastning över 20 år normalt sett en bättre investering för denna halva miljon, eller tänker jag fel?

Ja det är ju ingen svår matematik. En global indexfond bör ge bättre avkastning än att investera i elproduktion, annars hade indexfonden dominerats av elbolag...

Men den elen du sluppit köpa borde ju förbättra kalkylen en del?

Köpa utrustning för en halv mille för överproduktion som inte ger något netto har jag svårt att se fördelar i.

Jag kommer köpa en mer balanserad anläggning. Hålla sin egna förbrukning och låta bilen gå in som batteri via v2h

Bara för att klargöra: det är totalt 308 000kr investerat i anläggningen, inte en halv miljon.

KomponentInstallationsdatumKostnad
Solpaneler2023-10245 230 kr
Batteri2024-1063 000 kr
Totalt investerat308 230 kr

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.