Igår firade vi årsdagen av vår Sunroof-installation!
Själva bygget var en utdragen och frustrerande process, men efter ~12 månader, 4 delbesiktningar och 3 ombyggnationer fick vi till sist ett integrerat soltak precis som utlovat. Det är snyggt, det är tätt och företaget kompenserade oss för produktionsförlust under byggtiden samt bidragen (ROT och Grönt Bidrag) som vi gick miste om på grund av förseningarna.
So far so good! Nu har vi som sagt 365 dagar med problemfri drift bakom oss och kan börja utvärdera vad anläggningen faktiskt presterar.
Om anläggningen:
Mälardalens universitet har tagit fram en investeringskalkyl för solceller, och enligt den kommer vår anläggning att ha betalat sig själv efter 12 år. Om vi räknar med hela takbytet så landar kostnaden på 15 126 kr/kWp och återbetalningstiden på 26 år – vilket kanske låter lite dystert, men å andra sidan betalar de flesta tak sig aldrig själva! Och i båda fallen räknar jag konservativt med att bara få 60-öringen för överskottselen de första tre åren.
Så, vad tror ni? Är produktionssiffrorna vi ser rimliga?
* taket behövde ändå bytas så den kostnaden hade jag fått äta oavsett. Därför redovisar (och räknar) jag två olika installationskostnader: den lägre summan är priset för endast solanläggningen, den högre inkluderar takbytet.
Själva bygget var en utdragen och frustrerande process, men efter ~12 månader, 4 delbesiktningar och 3 ombyggnationer fick vi till sist ett integrerat soltak precis som utlovat. Det är snyggt, det är tätt och företaget kompenserade oss för produktionsförlust under byggtiden samt bidragen (ROT och Grönt Bidrag) som vi gick miste om på grund av förseningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
So far so good! Nu har vi som sagt 365 dagar med problemfri drift bakom oss och kan börja utvärdera vad anläggningen faktiskt presterar.
Om anläggningen:
- 2 x Sungrow SH10RT
- 24.48kWp, 4 slingor fördelat jämt åt Öst och Väst (27 graders lutning)
- 10 010kr/kWp (exkl. takbytet) / 15126kr/kwp (ink. takbytet)*
- Total produktion: 20 320kwh
- Exporterat: 15 887kwh
- Självförbrukning: ~22%
- Energiutbyte: 830 kWh/kW
- Produktionskostnad (LCOE): 0.549kr/kwh
Mälardalens universitet har tagit fram en investeringskalkyl för solceller, och enligt den kommer vår anläggning att ha betalat sig själv efter 12 år. Om vi räknar med hela takbytet så landar kostnaden på 15 126 kr/kWp och återbetalningstiden på 26 år – vilket kanske låter lite dystert, men å andra sidan betalar de flesta tak sig aldrig själva! Och i båda fallen räknar jag konservativt med att bara få 60-öringen för överskottselen de första tre åren.
Logga in
Skapa konto
* taket behövde ändå bytas så den kostnaden hade jag fått äta oavsett. Därför redovisar (och räknar) jag två olika installationskostnader: den lägre summan är priset för endast solanläggningen, den högre inkluderar takbytet.
Målet framöver måste bli att få upp egenförbrukningen så att inte 80% av mina kwh säljs till underpris. För det ändamålet har jag precis installerat ett husbatteri!
Jag har inte räknat på lönsamheten ännu utan valde att slå till mest för att jag tror att de stagliga bidragen försvinner snart, och jag vill ha möjlighet till ö-drift utan att ruinera mig helt. SÅ, det blev ett Sungrow SBR160 på 16kwh, samt ett nöduttag (3-fas, ~10kw). Om ett år kanske man expanderar med ytterliggare batteri, och trycker då ned jordspett och installerar frånskiljare för riktig ödrift.
Anyheuw. Let's räkna lite när vi ändå sittet här.
Batteriet kostade: 63000kr
Sungrow garanterar att batteriet ska ha minst 60% av dess ursprungliga kapacitet kvar efter att jag lyft ut 67 200kwh.
Mina fasta kostnader för en köpt kwh är 0.91kr
Även om jag räknar som att batteriet är dött efter 67.2mwh så landar en batteri-kwh på 0.94kr. De fasta kostnaderna är alltså nästan identiska, och snarare till batteriets fördel. Jag behöver alltså bara optimera mot det rörliga timpriset. Perfekt!
Då är det bara att pilla klart i Home Assistant så att jag är redo när GEAB tvingar in oss i effekttariffer.
Logga in
Skapa konto
Jag har inte räknat på lönsamheten ännu utan valde att slå till mest för att jag tror att de stagliga bidragen försvinner snart, och jag vill ha möjlighet till ö-drift utan att ruinera mig helt. SÅ, det blev ett Sungrow SBR160 på 16kwh, samt ett nöduttag (3-fas, ~10kw). Om ett år kanske man expanderar med ytterliggare batteri, och trycker då ned jordspett och installerar frånskiljare för riktig ödrift.
Sungrow garanterar att batteriet ska ha minst 60% av dess ursprungliga kapacitet kvar efter att jag lyft ut 67 200kwh.
Även om jag räknar som att batteriet är dött efter 67.2mwh så landar en batteri-kwh på 0.94kr. De fasta kostnaderna är alltså nästan identiska, och snarare till batteriets fördel. Jag behöver alltså bara optimera mot det rörliga timpriset. Perfekt!
Då är det bara att pilla klart i Home Assistant så att jag är redo när GEAB tvingar in oss i effekttariffer.
Redigerat:
Spännande, rent estetiskt så är man ju lite avundsjuk. Ser ju ganska snyggt ut, även om jag inte tycker att vanliga utanpåliggande svarta paneler på svart tak ser så farligt ut.
Funderar själv på om man ska skaffa mer batterikapacitet och eget jordtag för att få möjlighet till ö-drift. Samt nyttja grönt avdrag innan det sannolikt försvinner (även om priserna lär droppa något då).
Funderar själv på om man ska skaffa mer batterikapacitet och eget jordtag för att få möjlighet till ö-drift. Samt nyttja grönt avdrag innan det sannolikt försvinner (även om priserna lär droppa något då).
Kan ju visa vad jag har i Home Assistant så här långt.ulfben skrev:
Jag använder mkaiser's sungrow-integration för att prata modbus med växelriktarna.
Kör även modbus mot min FTX, och har lite lösa fantasier om att låta Home Assistant beräkna hur mycket energi vi återvinner den vägen. Eg. hur många kwh vinner vi på värmeåtervinningen. Dessvärre har jag inga flödesmätare, men anläggningen är ju injusterad så jag kanske kan börja med att utgå från flödena på ritningen.
Och på tal om energilager så hade jag gärna satsat på ett värmebatteri (vatten eller sand) att dumpa överskottsel i, men jag har inte kunnat hitta en rörmokare eller värmepumpsinstallatör som är villiga att diskutera sådana lösningar alls. Så det fick bli husbatteri till en början.
Redigerat:
Om inte något oförutsett sker så försvinner ju 60 öringen redan 2026, hur påverkar det kalkylen? Vad har du för avtal gällande försäljningen?, har själv legat kring 15-25öre i kostnad för inköp av el under sommarhalvåret. Priserna har ju varit fruktansvärt låga under sommaren.ulfben skrev:Igår firade vi årsdagen av vår Sunroof-installation!
[bild]
Om anläggningen:
Mätarställning (Okt 23 -Okt 24):
- 2 x Sungrow SH10RT
- 24.48kWp, 4 slingor fördelat jämt åt Öst och Väst (27 graders lutning)
- 10 010kr/kWp (exkl. takbytet) / 15126kr/kwp (ink. takbytet)*
- Total produktion: 20 320kwh
- Exporterat: 15 887kwh
- Självförbrukning: ~22%
- Energiutbyte: 830 kWh/kW
- Produktionskostnad (LCOE): 0.549kr/kwh
[bild]
Kan ett batteri likt detta hjälpa till när man får effektavgift? Alltså bli en ackumulator så man hela tiden kan ha minimal förbrukning mot elnätet och på så vis kunna ha en låg effektavgift.ulfben skrev:Målet framöver måste bli att få upp egenförbrukningen så att inte 80% av mina kwh säljs till underpris. För det ändamålet har jag precis installerat ett husbatteri!
[bild]
För det bör ju göra batterier i olika storlekar till en bättre affär framåt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 705 inlägg
Ja, det beror ju helt på hur man styr. Man kan ju också stänga av solcellerna eller gå i automatisk ö-drift vid negativa priser. Beror ju på hur man bygger och vad som kan styrasO Ossian K Olsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 705 inlägg
Jösses. Coolt. Har du en graf över månadsvis produktion? Vintern vore intressant att se, för att se om taket 'räcker' i december och januari.
Så du borde ha ca 200 m2 solceller? Edit: 20320/114 = 178 m2 solceller, om allt vore i söderläge.
Hur många kvadratmeter är solcellerna? När jag räknade på det här för några år sedan så rörde det sig om 13W/m2 i medeleffekt över året för bra placerad anläggning. Dvs ca 114 kWh/m2.ulfben skrev:
Så du borde ha ca 200 m2 solceller? Edit: 20320/114 = 178 m2 solceller, om allt vore i söderläge.
Redigerat:
Ärligt talat blir jag förvirrad när jag läser om exakt hur effekt-tariff beräknas. Men med inställningen maximal egenkonsumtion så kommer den ha batteriet till hjälp för att hålla nere topparna. Det vill säga att så länge du har ström i batteriet så kommer den att ta ström därifrån istället för att köpa. Om nu inte panelerna ger tillräckligt för stunden.O Ossian K Olsson skrev:
Risken med det är att batteriet inte räcker till och att man kanske vill ladda lite på natten. Ferroamp vet jag har peak shaving. Där den bara tar batteriet till hjälp över ett valt strömuttag. Då använder man bara batteriet vid de högre uttagen och köper vid de lägre. Annars kan risken vara att batteriet är tomt när man drar igång en strömslukare.
Nä det är nog ingen som vet hur det riktigt räknas ut..K knightjocke skrev:Ärligt talat blir jag förvirrad när jag läser om exakt hur effekt-tariff beräknas. Men med inställningen maximal egenkonsumtion så kommer den ha batteriet till hjälp för att hålla nere topparna. Det vill säga att så länge du har ström i batteriet så kommer den att ta ström därifrån istället för att köpa. Om nu inte panelerna ger tillräckligt för stunden.
Risken med det är att batteriet inte räcker till och att man kanske vill ladda lite på natten. Ferroamp vet jag har peak shaving. Där den bara tar batteriet till hjälp över ett valt strömuttag. Då använder man bara batteriet vid de högre uttagen och köper vid de lägre. Annars kan risken vara att batteriet är tomt när man drar igång en strömslukare.
Men tack! Det är begreppet och funktionen ”peak saving” jag var ute efter!
Gillar idén med integrerade solceller i taket. Snyggt också som flera redan påpekat! Men man ser problematiken med att produktionen är hög när man ofta behöver använda mindre mängd el för eget bruk. Batteribanken borde dock göra skillnad i det. Ur ett miljöperspektiv är det tveksamt om alla hus ska ha batterier med begränsad livslängd. Många batterier blir det...
Då är det nog bättre att köra likström genom vatten och producera vätgas eller ladda sin elbil när solen skiner.
Då är det nog bättre att köra likström genom vatten och producera vätgas eller ladda sin elbil när solen skiner.
Du kommer aldrig att få tillbaka dina pengar du investerat i betterierna tyvärr. Det kanske är en av dem sämsta investeringar du gjort. Du kommer märka vad jag menar när du inte kan fylla 16kw på vintern. Batteriet kommer tyvärr inte klara garantierna. Ett batteri dör när det inte laddasulfben skrev:Målet framöver måste bli att få upp egenförbrukningen så att inte 80% av mina kwh säljs till underpris. För det ändamålet har jag precis installerat ett husbatteri!
[bild]