Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Har någon fått leverans från Sunroof under 2022?

1. ulfben
    Medlem · 187 inlägg
    Vi (och minst fyra andra fastigheter på Gotland) har väntat på byggstart av Sunroof sedan årskiftet. Företaget skjuter upp om och om igen med vaga ursäkter, de blöder personal och de kan inte svara på grundläggande frågor (eg. vilken växelriktare kommer de montera?) trots flertalet påtryckningar.

Är det någon, någonstans i Sverige, som faktiskt fått sitt tak byggt i år?

2. B
    Medlem · Stockholm · 103 inlägg

backstromj

Medlem
    Japp, grannen här i södra Stockholm har fått installation. De har ett integrerat tak. Jag tror att de hyfsat höll tiden och att de blev nöjda.

Edit: Jag försökte själv få offert men fick ingen trots flera påstötningar så vi valde annan firma.

• Laddar…
  3. GRS
    Medlem · 25 inlägg

GRS

Medlem
    Hej
    Låter inte bra! Vi har beställt integrerat tak och skall få leverans nu i höst. Uppdatera gärna i tråden med info!

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Stockholm · 103 inlägg

backstromj

Medlem
    Likewise!

5. ulfben
    Medlem · 187 inlägg
    Deras snickare började riva vårt tak i torsdags, men jag har inte sett något material - varken paneler eller plåt. De har inte gjort någon föranmälan till elbolaget ännu. Elektrikern på Sunroof skickade över en föranmälan till mig för signering förra veckan, men den stämde inte alls med vad vi beställt! De hade angivit 17kw, växelriktare på 12kw och ingen hybrid.

Vi har beställt (och fått projektering ritning på) 21kw med hybridväxelriktare.

Med tanke på hur tappade de varit hittils så misstänker jag att vi blir stående med bara takduken...

Jag håller er uppdaterade.

6. GRS
    Medlem · 25 inlägg

GRS

Medlem
    Jag har försök att nå dem i veckan, både telefon och mail utan framgång. Detta känns sådär!

7. Bästerortarn
    Renoveringsnovis · Bästerort · 174 inlägg

Bästerortarn

Renoveringsnovis
    Ingen som kollar upp bolagets ekonomi innan ni gör affärer med dom?

8. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 517 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Hoppas 2021 gick bättre än 2020...

Screenshot_20220909_190939_Chrome.jpg

9. GRS
    Medlem · 25 inlägg

GRS

Medlem
    Hur har det gått för er?

10. ulfben
    Medlem · 187 inlägg
    Panelerna står hos speditören här på Gotland sedan igår. De kunde inte köra ut leveransen till oss för att speditören inte kunde nå projektledaren hos Sunroof på hela dagen. (Projektledarens namn på pallarna)

Vi har papp och läkt på huset, men snickarna har i princip stått still i två veckor nu eftersom att Sunroof inte kunnat leverera en aktuell ritning. Jag kan inte få svar på vilka växelriktare som ska installeras, eller hur slingorna läggs, eller om vi bör installera optimerare för att hantera skuggningen från vår rönn. De har heller inte gjort någon föranmälan till vår nätägare.

Jag kör med en full entreprenadbesiktning. Besiktningsmannen hade flera kommentarer på hur pappen installerats, och ett protokoll skickades till projektledaren. Varken jag eller besiktningsmannen har fått någon reaktion på det protokollet...

Så... Det regnar inte in längre, men det finns absolut inga indikationer om att verksamheten hos Sunroof överhuvudtaget fungerar.

11. ulfben
    Medlem · 187 inlägg
    Fick panelerna igår.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2022-09-12 14.52.50.jpg

Och har, efter att ha ringt alla företagets kontaktpersoner uppifrån och ner, äntligen fått tak i en kille som lyckades skicka över en ritning med kopplingschemat*.

Är det någon som har en känsla för rimligheten i denna dragning?
    layout.png

strängar.png

datablad.png

(gul markering: de har använt fel panel i stränglayouten, men rätt panel i materiallistan. Vi har Almaden 360 i garaget, inte MySolar 370. Oklart om det spelar någon större roll)

* För att klargöra; vi hade alltså bygglovshandlingarna klara i februari men har inte, trots veckovisa påtryckningar, kunnat få ut ett kopplingschema, information om växelriktare eller ens en korrekt föranmälan till vårt elbolag. Varken säljaren, vår kundkontakt eller vår projektledare har lyckats leverera någon som helt information under hela jävla året. Att byggstarten blev försenad med sex månader kan jag ha visst översikt med, vi ska ändå ha taket i 40-50 år. Men att jag ska behöva lägga min tid och energi för att få den mest basala dokumentationen färdigställd är fullständigt vansinnesinducerande. De har haft fullmakt att slutföra föranmälan sedan November 2021! Nu vill snickaren skruva upp panelerna på taket men elbolaget har fortfarande inte sett någon föranmälan från Sunroof. Detta är en affär om närmare 500 000 kronor och Sunroof kan inte verkställa ens det mest grundläggande av överenskommelsen.

Mer graverande är kanske att vår projektledare inte reagerat överhuvudtaget på utlåtande från vår entrepenadbesiktning. Besiktningsmannen gjorde nedslag på hur de installerat takduken, för två-tre veckor sedan, och Sunroof har inte på något vis reagerat på förbesiktningen. Ska bli kul att se ifall de låter snickaren bygga in felen...

Redigerat 13 sep 10:21
  12. GRS
    Medlem · 25 inlägg

GRS

Medlem
    Fick återkoppling igår och besked om vem som är vår projektledare. Skall bokas in ett möte för mätning av bef tak. Bortser man att dem inte svarar inom vettig tid så håller tidplanen fortfarande.

• Laddar…
  13. ulfben
    Medlem · 187 inlägg
    Lite tips inför det mötet:
    - om du kan riva av existerande ytskikt själv så kan du spara många tusenlappar. Flera kunder som jag pratat med har avtalat att Sunroof fixar ställning, och ger husägaren ett par dagar att riva taket innan sunroof börjar montera.
    - se till att de är ansvariga för ställningen. Den ska ingå i priset.
    - överväg att avtala att materialet ska vara på plats innan de får börja riva. Vi är inne på vecka fyra utan yttertak och det har regnat in fyra gånger.
    - överväg att Sunroof ska vara ansvariga för att återställa trädgården. Hos oss ställde de en container utanför tomtgränsen, ~5 meter från huset, så snickarna kastade betongpannor och plåt och skit i gräsmattan.

Så här ser det ut idag, efter att de lyft upp skiten och kört bort containern...
    2022-08-27 10.24.40.jpg

2022-08-27 10.24.59.jpg

- överväg att ha ett stoppdatum för när stränglayout och föranmälan till nätägaren ska vara gjord. Jag skulle kanske gå så långt som att säga att du inte ska betala någon faktura förrän detta är gjort.

Det är först när du har elschemat med växelriktare angivet som du kan avgöra ifall de faktiskt designat en rimlig installation. De har en enda elektriker på firman för detta och han började arbeta för ~tre veckor sedan.

Var beredd på att dubbelkolla alla uppgifter de skickar till dig. Föranmälan de fyllde i åt oss hade *ingen* koppling till vad vi beställt och skulle installera. Stränglayouten har tagit 6 månader och innehåller flera felaktigheter.

- Ang fakturering. De fördelar betalningen på fyra fakturor. Jag tror det är: 1. projektering, 2. tätt tak, 3. materialleverans, 4. anslutning.* Vi betalade första fakturan efter projekteringen (november förra året!) men när de nu började bygga så slängde de vår projektering ändå så den har ju varit helt värdelös. Jag har alltså fortfarande ingen ritning på hur vårt tak faktiskt kommer se ut!

Faktura nummer fyra tar de från staten i form av grönt bidrag, så du har ingen möjlighet att hålla inne den för påtryckning. För att behålla lite mer kontroll kan du vilja omförhandla hela faktureringsschemat så att de får pengarna först när en besiktning godkänt respektive delmoment.

Jag rekommenderar att du anlitar en entrepenadbesiktning (för tak- och el!) så att du inte själv behöver dubbelkolla allas arbete och alla materialspecifikationer. Det är väldigt skönt att ha en backup som kan stiga in och formellt dokumentera fel och bekräfta att åtgärder lever upp till kraven.

I övrigt hoppas jag att du får ett erfaret snickarlag och att Sunroof förser dem med dokumentation och material i tid. Sunroof kommer lova dig ett super-team och 2-3 veckor installationstid ("högt räknat!"), men de rekryterar vad som går att skrapa fram och släpper loss dem utan vägledning från en projektledare, och utan logistik. Kan du prata med snickarna så är det mycket värt. Förse dem med kaffe och var noga med att ventilera frustrationen åt rätt håll. Sunroof kan inte vara en rolig arbetsgivare. ... det syns väl inte minst på den enorma personalomsättning de haft under året.

Redigerat 13 sep 15:47
  14. S
    Medlem · Dalarna · 3 876 inlägg

SueCia

Medlem
    Det är tyvärr ingen nyhet att du får dålig kvalite på arbetet när du anlitar dessa nischade bolag. Har dom någonting med ”sun” eller ”solar” i företagsnamnet ska man var väldigt försiktigt och sänka sina krav rejält annars blir man besviken.

15. ulfben
    Medlem · 187 inlägg
    Såg att den här tråden hamnat på framsidan, så jag passar på att sammanställa läget så här långt. Om det är fler Sunroof-kunder som ser detta så kan jag tipsa om den nya facebookgruppen "Sunroof - Vi som är intresserade av helintegrerade solceller".

Sunroof försökte etablera sig på Gotland i slutet av 2021, då de besökte ön med ett säljteam + konstruktör för att möta villaägare och mäta in lite tak. Jag är ett av de ~5 hushåll som skrev avtal då, i oktober/november förra året.

Sunroof lovade att skicka över ett erfaret bygglag från Polen för alla Gotlandsbyggen, och att vi skulle påbörja installation i mars/april.

Den 17e augusti kommer det hit "gubbar" (inget företagsnamn, ingen bil) som smäller upp hyrställning och börjar riva vårt tak. Vi har då ännu inte fått någon aktuell konstruktionsritning (Sunroof har, trots veckovisa påtryckningar från mig, underlåtit att justera den felaktiga projekteringen sedan februari!). Vi har heller ingen stränglayout eller information om växelriktare, inget material, ingen föranmälan till nätägaren och noll information till oss i hushållet.

Jag var naturligtvis skeptisk till att de ska börja riva innan materialet är på plats, men vi blev lovade att material och dokumentation skulle komma snarast, och med vintern nära förestående så är det ju lika bra att låta "gubbarna" förbereda så mycket de kan med duk och läkt så att panelerna kommer upp snabbt sedan.

Det tog en månad för hälften av materialet att anlända från Sunroof. 70 solpaneler och en begagnad växelriktare av fel typ (vi har avtalat om hybrid-VR). Fortfarande ingen korrekt ritning, ingen elektrisk dokumentation, ingen föranmälan.

När panelerna äntligen dyker upp så har "gubbarna" alltså "jobbat" i fyra veckor med att trampa sönder duken, fylla gräsmattan med skräp, lämna taket oskyddat i regnväder (det har regnat in litervis med vatten MEN som tur va så höll jag på byta isolering och det mesta hamnade i tomma fack med ny ångbroms...) i väntan på instruktioner och material.
    2022-09-16 17.39.55.jpg

615731-4f1f9343341882279e7c6f92d9d1ad98.jpg

Jag pratar med gubbarna varje dag, och de svävar i precis samma ovisshet som jag gör. Sunroof hade lovat dem att skicka över en erfaren installatör från ett annat bygglag som kunde vägleda, men det har inte hänt. Vår projektledare, med fem byggen på ön just nu, har aldrig varit här, han är svår att nå och svarar inte på de flesta av mina frågor eller frågor från gubbarna.

2022-09-01 18.32.39.jpg

(att försöka täta hål i takduken med byggtejp är... infantilt. men den stora frågan är förstås; varför är det så mycket hål i duken? Jo för att duken måste läktas omgående, och Sunroof hade inte försett gubbarna med någon aktuell ritning. De sköt från höften och spikade fast temporär läkt. Därför har vi nu skotthål över precis hela taket.)

Än mer graverande är att projektledaren helt ignorerar kommunikation från vår entrepenadbesiktning. Projektledaren / Sunroof mottog ett besiktningsprotokoll den 1a september med flera fel, bristfälligheter, anmärkningar. Trots flera påminnelser så har vi fått noll respons på detta. De hade till och med mage att skicka faktura 2 och 3 efter detta. Alltså för materialet (som bara delvis levererats) och för "tätt tak" (som dokumenterat inte stämmer).

2022-09-13 16.55.08.jpg

(Flera försök att täta en skorsten, men inget som följer Matakis anvisningar. Notera byggtejpen mot teglet, från första försöket. Jag vet att detta är ett work-in-progress, men efter fem veckor bör man rimligen kunna fråga sig: när ska det slutföras, och hur exakt hade man tänkt att få det här rätt?)

2022-09-13-16.54.04-scaled.jpg

(Det här är andra försöket att täta kring avloppets avluft. Det känns iaf som ett ärligt försök att få det tätt, även om det kanske inte matchar Mataki’s regler. Men notera byggtejpen under läkten? Det är alltså tejpade hål som man nu byggt in.)

Vår säljare ringde och var uppjagad över att vi bestridit fakturorna men jag klargjorde varför och han lovade då att vi skulle få den information vi efterfrågat (sen februari). Detta var 7 dagar sedan och vi har ännu inte hört någonting från Sunroof. Gubbarna fortsätter med panelmontaget och får tricksa sig fram för att hitta lösningar och svar på frågor som Sunroof's projektledare borde kunna svara på.

2022-09-19 16.46.19.jpg

Vi är legitimt oroliga för att få ett felbyggt tak som är i sämre skick än det vi hade och för att få en kass installation som inte kan producera det vi blivit lovade. Vårt förtroende för Sunroof är just nu lågt vilket är synd för jag har verkligen sett fram emot ett tätt och snyggt Sunroof tak.

Redigerat
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.