7 992 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
TV-antenner. För mycket att välja på..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra diskussion och tips!
Mindre bra att vi är många som förleds att skaffa antenn för flera hundra i stället för en decimeter antennsladd
Mindre bra att vi är många som förleds att skaffa antenn för flera hundra i stället för en decimeter antennsladd
Räcker det med liten tråd i tuneringången ?
Och här har man satt upp stora antenner i 20 års tid, f*n vad man har blivit lurad.
Jobbat som radio/TV reparatör sen mitten av 80 talet, all utbildning och jobb bortkastat, jag är helt knäckt
Provade och satt in en bit koax i tunern, och vilken bild det det blev, men vad nu då, det börjar regna, bilden haccckkkkar.
Och här har man satt upp stora antenner i 20 års tid, f*n vad man har blivit lurad.
Jobbat som radio/TV reparatör sen mitten av 80 talet, all utbildning och jobb bortkastat, jag är helt knäckt
Provade och satt in en bit koax i tunern, och vilken bild det det blev, men vad nu då, det börjar regna, bilden haccckkkkar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Jag fick problem med kabel-TVn i min övernattningslägenhet och då drog jag mig det här till minnes.Varmare skrev:
Sagt och gjort, skalade mig lite coax (20 cm eller så), och hängde upp den i lampan bakom TVn. Det blev ett 'L' för mig med, strumpan hänger rakt ner och eftersom jag får 98% signalstyrka och noll bitfel så har jag inte känt behov av att pilla mer. Så en hemmagjord dålig dipol funkar alldeles utmärkt inomhus med betongväggar och baksidan av huset i vägen. (Men då har jag bara 500m eller så till masten.)
Så jag ordnade snabbt marksänt tills ComHem får ändan ur vagnen. Hade inte kommit på det om jag inte dragit mig den här postningen till minnes. Byggahus är fantastiskt!
En fördel är formen, det passar helt enkelt med en platt antenn i vissa fall.dengroth skrev:
Sen vill jag minnas att den är mer "rak" i förstärkningen, alltså teoretiskt ska den förstärka signalen hyfsat lika över hela frekvensbandet. En traditionell antenn har ofta högst förstärkning vid en viss frekvens, även om den självklart förstärker hela frekvensbandet.
Klicka här för att svara