Ska byta vindskivor och tänkte ta ner den extremt långa fula masten med två antenner på och köra lite mer diskret :) . Känns som en radioamatör som scannar svenskt kustvatten idag...

Planen var att lägga en normal UHF antenn på insidan gaveln men ser nu att det finns antenner som är så extremt små samt vita som vårt hus men hur bra funkar de? Har bara 1km till sändaren så borde vara tacksamt med det mesta antar jag.

Kollat på denna. Endast 20cm hög, 11cm bred och 3cm tjock samt aktiv som då kan drivas av min HD box. Någon med erfarenhet av denna typen av antenn?

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...g.html&katname=Antenner&title=Antenner&id=366

Den behöver bara funka för UHF då även HD sänds på det bandet här.

Min erfarenhet av tv-antenner är att jag själv inte besitter de häxkonster som verkar vara nödvändiga.

Har två fastigheter belägna ca 300 m från varandra och fastighet ett klarar sig med en "magisk" mikroantenn som liknar dendu länkar till. På den andra fastigheten finns det inte en plan i helvete att få till det stabilt. En antenn stor som riggen till en gammal segelskuta och en rejäl antennförstärkare gör förvisso mottagningen oslagbar. Får in Sverige, Danmark, Tyskland och en ö ute i havet som jag inte kommer på namnet på nu. Vid vissa väderförhållanden och när klockan börjar närma sig 21 så kan det trots detta lik förbenat bli svart i rutan.

Jag har ca 3 mil till sändaren.

Så mitt svar blir att det kan fungera om du har tur.

Jag har en liten aktiv antenn som ser ut som en hajfena. Funkade hur bra sim helst i vintras men på senare tid har jag ibland fått sämre mottagning och bitfel. Jag har drygt tre mil till masten tror jag.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

spararen skrev:
Min erfarenhet av tv-antenner är att jag själv inte besitter de häxkonster som verkar vara nödvändiga.

Har två fastigheter belägna ca 300 m från varandra och fastighet ett klarar sig med en "magisk" mikroantenn som liknar dendu länkar till. På den andra fastigheten finns det inte en plan i helvete att få till det stabilt. En antenn stor som riggen till en gammal segelskuta och en rejäl antennförstärkare gör förvisso mottagningen oslagbar. Får in Sverige, Danmark, Tyskland och en ö ute i havet som jag inte kommer på namnet på nu. Vid vissa väderförhållanden och när klockan börjar närma sig 21 så kan det trots detta lik förbenat bli svart i rutan.

Jag har ca 3 mil till sändaren.

Så mitt svar blir att det kan fungera om du har tur.
Det kan inte vara så att det är dålig kontakt i någon koppling utomhus? För det kan ju vara så att det smyger in vatten/kondens så att det blir kortslutning. Kan vara värd en koll iaf.

fgo skrev:
Det kan inte vara så att det är dålig kontakt i någon koppling utomhus? För det kan ju vara så att det smyger in vatten/kondens så att det blir kortslutning. Kan vara värd en koll iaf.
Jag betvivlar det eftersom problemen kommer vid klart väder (hög luft) medans allt är perfekt i snöstorm och störtregn. Min personliga gissning är att någon annan sändare stör.

spararen skrev:
Jag betvivlar det eftersom problemen kommer vid klart väder (hög luft) medans allt är perfekt i snöstorm och störtregn. Min personliga gissning är att någon annan sändare stör.
har du en riktantenn eller en gitterantenn?

Till TS:
Kommer du ha ett eller flera tv-uttag?
Om du bara kör med ett uttag/tv så kommer den nästan garanterat att fungera.

fgo skrev:
har du en riktantenn eller en gitterantenn?

Till TS:
Kommer du ha ett eller flera tv-uttag?
Om du bara kör med ett uttag/tv så kommer den nästan garanterat att fungera.
Vi kör bara mot en TV och inga planer på fler. Som sagt 1km till masten med ganska lite skog men lite radhus osv på vägen men det känns som det borde funka bra.

Är HD-signal svårare än vanlig? För min box idag visar något sämre signalförhållande på HD-kanalerna än vanliga vilket känns märkligt.

Den jag länkat till är alltså en sådan modell. Blir bara fundersam när de är som en bok i storlek. Men grymt skönt att slippa blaffan på taket om det skulle funka.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...-digital-tv-/knig-kn-dvbt-out111/150324.4277/

Redigerat:
när du har så korta avstånd till masten så skulle du nästan kunna köra med en kabel på väggen bara ;-)

Nja det ska inte vara svårare att få in HD kanalerna, men det så på alla hd kanalerna eller bara vissa?
Kan ju vara så att du har lite lägre signal på de högre frekvenserna, om du har en längre kabel.
Men det är överkurs.
Köp du en liten antenn, det som man bör tänka på med små antenner är att det sitter en antennförstärkare i den som behöver spänning. Oftast 5V, det skickas upp via antennkabeln. I från mottagaren/tv

Bricco:

Eftersom det suttit stora antenner på en lång mast så har det troligen varit mottagningsproblem trots närheten till masten.
Dom gamla UHF antennerna klarar inte den höga delen av dom nya digitala frekvenserna, till råga på allt så har digitalsändarna en bråkdel av dom analoga sändarnas effekt.
Finns inget som slår en utomhusantenn, varför inte prova en gitterantenn på en liten mast, någon förstärkare behöver du inte och bra mottagning får du oavsett väder.
Andra alternativet kan vara en rejäl DAT antenn monterad på vinden om du bara har
trävägg.

BR125 skrev:
Bricco:

Eftersom det suttit stora antenner på en lång mast så har det troligen varit mottagningsproblem trots närheten till masten.
Dom gamla UHF antennerna klarar inte den höga delen av dom nya digitala frekvenserna, till råga på allt så har digitalsändarna en bråkdel av dom analoga sändarnas effekt.
Finns inget som slår en utomhusantenn, varför inte prova en gitterantenn på en liten mast, någon förstärkare behöver du inte och bra mottagning får du oavsett väder.
Andra alternativet kan vara en rejäl DAT antenn monterad på vinden om du bara har
trävägg.
Ja det lutar nog åt en gitterantenn på insidan vinden. Det bör baske mig räcka. Är det skillnad på antenn och antenn? Jula säljer gitterantenn för 200kr men de ligger normalt på 500kr och mer..

Ingen som kan länka till en fungerande/beprövad gitterantenn?

Jag har nog ca 5km till tvmast och för mig funkar det fint med en 15cm magnetfot från en usbmottagare. Du kan enkelt testa att ta en meter antennkabel med kontakt i ena ändan, andra ändan skalar 15cm och vik tillbaka skärmen så du får innerledaren fri. Kolla sen med din box hur mycket sig signalstyrka du får, det kanske räcker, annars ger det en fingervisning om hur mycket mer du behöver.

Stora antenner nära sändare kan man se när det är problem med kraftiga reflexer från omgivningen.

Nu har jag för mej att det problemet är mycket mindre med digital-TV och dessutom bör man vara försiktig så att man inte får för mycket signal så att mottagaren inte överstyrs.

På 1 km avstånd till en större sändare behöver man knappt någon antenn alls (se föregående inlägg), inomhus på vinden är i alla händelser mer än tillräckligt om man nu inte råkar ha plåttak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.