Hej,
Tror det blir en antingen Jackon eller lux vägg.
Dock sätter jag den innan flyspackling av två anledningar
1, Inga problem med fall (Ska ej ha fall på toan)
2, Kan ej lista ut hur ska få upp den på slutet. Detta då dels är avloppsrören ivägen. Sedan i monteringsanvisningen så ska duschvägg skjutas in i en "hållare", som limats fast, från sida. Den platsen har ej jag ev skulle man kanske kunna böja hållarna (u-profil) så attt man får in skivan för att sedan böja tillbaka.
Gör jag det innan flytspackling så kan jag använda vanliga vinkeljärn

Återstår att hitta en återförsäljare. Någon som vet var man kan köpa något av systemen?

/Martin

T
masoder skrev:
hej,
tror det blir en antingen jackon eller lux vägg.
Dock sätter jag den innan flyspackling av två anledningar
1, inga problem med fall (ska ej ha fall på toan)
2, kan ej lista ut hur ska få upp den på slutet. Detta då dels är avloppsrören ivägen. Sedan i monteringsanvisningen så ska duschvägg skjutas in i en "hållare", som limats fast, från sida. Den platsen har ej jag ev skulle man kanske kunna böja hållarna (u-profil) så attt man får in skivan för att sedan böja tillbaka.
Gör jag det innan flytspackling så kan jag använda vanliga vinkeljärn

återstår att hitta en återförsäljare. Någon som vet var man kan köpa något av systemen?

/martin
xl-bygg

Paul-Staffanstorp
Problem med flytspackling får du ju inte för att du väljer att sätta väggen efter tätskiktningen då du bara kan sätta en avstängningslist för spacklet där väggen ska hamna men det blir betydligt mycket jobbigare att tätskikta efter att väggen är satt med fler hörn och vinklar m.m :)

Tack för ditt svar Paul fast jag är inte säker på att jag förstår.
Sätter jag en avstängningslist så får jag ju ett "stup" som kommer vara väldigt svårt att tätskikta.
Eller tänker du att jag först sätter list vid vägg och skapar fallet, sedan flytspaklar kvarvarande yta (under/bakom vägg) plan?
Det skulle ju kunna fungera.

Väggen sätter jag sedan upp innan kakling antar jag? Behöver jag i så fall våtsäkra väggarna i badrummet?

Paul-Staffanstorp
Njae... jag menar att om man har en stor yta som ska flytspacklas och där bara ska vara fall på den ena delen så sätter man en avstängningslist i detta fallet där den tänkta väggen ska komma senare.

Sen flyter man antingen vart utrymme för sig och spacklar ihop det smala utrymmet där avstängningslisten varit sen.

...eller...

så gör man som du själv nämner...flyter ena delen och sen bort med avstängningslisten och flyter resten. :)

jag satt upp en 50mm Lux skiva som duschvägg, från golv till tak, den limmades uppe, nere och i bakkant.
Blev bra och det sitter i ett hotellrum så jag antar att den är kvar annars hade man nog fått åkt dit och laga :)

ska se om jag hittar nån bild.... men den håller nog inte för att montera dörr i

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.