Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som tunt ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige.

Blev orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!

Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av rör?
Eller vad kan det annars vara?

Blir orolig…
 
  • Gammalt och slitet rör i ett trångt utrymme, omgivet av smuts och damm, med en träbaksida i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med mögel och skada bakom en vägg, nära ett vitt element, ovanpå ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Högst sannolikt bara damm som samlats där under decennier då det är svårt att komma åt att städa bakom. (Gurmassa användes för isolering och det finns ingen anledning att isolera rör på insidan av väggen bakom en radiator.)

Redigering: Dammet kan dock innehålla spår av asbest från tidigare renoveringar...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Högst sannolikt bara damm som samlats där under decennier då det är svårt att komma åt att städa bakom. (Gurmassa användes för isolering och det finns ingen anledning att isolera rör på insidan av väggen bakom en radiator.)

Redigering: Dammet kan dock innehålla spår av asbest från tidigare renoveringar...
Förstår hur du tänker, men är inte damm.
Syns tydligt att ena delen av röret har detta tjocka, samma rör men åt andra sidan har ingenting alls. Skulle ju ha varit jämnt dammlager över hela sträckan rör, om det var damm. Känns tunt/mjukt som gips när jag tog på det med fingret.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Högst sannolikt bara damm som samlats där under decennier då det är svårt att komma åt att städa bakom. (Gurmassa användes för isolering och det finns ingen anledning att isolera rör på insidan av väggen bakom en radiator.)

Redigering: Dammet kan dock innehålla spår av asbest från tidigare renoveringar...
Så här sa chat GPT: Textbild med förklaring om varför rör isolerades bakom radiatorer för att undvika värmeförlust och effektivare värmetransport till rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Hm, ja röret är ju lite närmare väggen än baksidan av radiatorn så finns en viss teoretisk poäng med det. Jag har ingen praktisk erfarenhet av denna typ av installation; någon annan kanske vet mer. (Men oavsett vad det är så bör det inte utgöra någon fara om du inte ska riva det.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, ja röret är ju lite närmare väggen än baksidan av radiatorn så finns en viss teoretisk poäng med det. Jag har ingen praktisk erfarenhet av denna typ av installation; någon annan kanske vet mer. (Men oavsett vad det är så bör det inte utgöra någon fara om du inte ska riva det.)
Det är ju helt fritt i luften.
Blev ”dammig” direkt på finger när jag tog försiktigt på materialet. Typ som ”gips”.
Tänker att det då lätt borde frigöras i inomhusluften?
 
Magnus E K
S Slottsfrun skrev:
Det är ju helt fritt i luften.
Blev ”dammig” direkt på finger när jag tog försiktigt på materialet. Typ som ”gips”.
Tänker att det då lätt borde frigöras i inomhusluften?
Gissar på vanligt damm som samlats utanpå oavsett om röret är belagt med någon typ av isolering.
 
Krilleman
S Slottsfrun skrev:
Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som tunt ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige.

Blev orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!

Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av rör?
Eller vad kan det annars vara?

Blir orolig…
Du har ju samma "gegga" på radiatorn på baksidan...
Alltså är detta decennier av damm/partiklar osv.

Inget att oroa sig för.

Rör med tecken på korrosion mellan väggar, markerat med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har ju samma "gegga" på radiatorn på baksidan...
Alltså är detta decennier av damm/partiklar osv.

Inget att oroa sig för.

[bild]
Helt sant! Och det är säkert damm, men under det så är det någon ”massa” på rören, som inte finns på radiatorn.
Några cm tjockt.
 
Räckte inte svaren i ditt förra inlägg med samma fråga?

Det enda sättet att få veta säkert om det är asbest är att ta ett prov och skicka in för analys.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Räckte inte svaren i ditt förra inlägg med samma fråga?

Det enda sättet att få veta säkert om det är asbest är att ta ett prov och skicka in för analys.
Jag vill hitta någon med erfarenhet av rör bakom gamla radiatorer, som vet om man brukade ha gurmassa på denna typ av rör förr. Så, jag letar vidare, kommer ta bort inlägget här och fråga i annat forum.

Fullt medveten om att analys är enda säkra för att veta, men letar ändå efter någon som ev vet det jag skrev här ovanför.
 
S Slottsfrun skrev:
kommer ta bort inlägget här
Du har en timme på dig att redigera eller ta bort ett inlägg. Därefter är det publicerat för evigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du har en timme på dig att redigera eller ta bort ett inlägg. Därefter är det publicerat för evigt.
OK, tack för info.
Då får jag väl helt enkelt göra ett helt nytt inlägg och formulera frågan på ett annat sätt.
 
S Slottsfrun skrev:
Jag vill hitta någon med erfarenhet av rör bakom gamla radiatorer, som vet om man brukade ha gurmassa på denna typ av rör förr. Så, jag letar vidare, kommer ta bort inlägget här och fråga i annat forum.

Fullt medveten om att analys är enda säkra för att veta, men letar ändå efter någon som ev vet det jag skrev här ovanför.
Det är redan besvarat, det isolerades inte rör på det sättet och dessutom så har du samma dammansamling bakom elementet där det aldrig har isolerats på det sättet.

Oroa dig inte, det är inte asbest utan gammalt damm som säkert är flera generationer gammalt.

Ta ett långt munstycke till dammsugaren och städa - ordentligt.
 
  • Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.