Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som tunt ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige.
Blev orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!
Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av rör?
Eller vad kan det annars vara?
Blir orolig…
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som tunt ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige.
Blev orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!
Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av rör?
Eller vad kan det annars vara?
Blir orolig…
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Högst sannolikt bara damm som samlats där under decennier då det är svårt att komma åt att städa bakom. (Gurmassa användes för isolering och det finns ingen anledning att isolera rör på insidan av väggen bakom en radiator.)
Redigering: Dammet kan dock innehålla spår av asbest från tidigare renoveringar...
Redigering: Dammet kan dock innehålla spår av asbest från tidigare renoveringar...
Förstår hur du tänker, men är inte damm.Magnus E K skrev:
Högst sannolikt bara damm som samlats där under decennier då det är svårt att komma åt att städa bakom. (Gurmassa användes för isolering och det finns ingen anledning att isolera rör på insidan av väggen bakom en radiator.)
Redigering: Dammet kan dock innehålla spår av asbest från tidigare renoveringar...
Syns tydligt att ena delen av röret har detta tjocka, samma rör men åt andra sidan har ingenting alls. Skulle ju ha varit jämnt dammlager över hela sträckan rör, om det var damm. Känns tunt/mjukt som gips när jag tog på det med fingret.
Så här sa chat GPT:Magnus E K skrev:
Högst sannolikt bara damm som samlats där under decennier då det är svårt att komma åt att städa bakom. (Gurmassa användes för isolering och det finns ingen anledning att isolera rör på insidan av väggen bakom en radiator.)
Redigering: Dammet kan dock innehålla spår av asbest från tidigare renoveringar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Hm, ja röret är ju lite närmare väggen än baksidan av radiatorn så finns en viss teoretisk poäng med det. Jag har ingen praktisk erfarenhet av denna typ av installation; någon annan kanske vet mer. (Men oavsett vad det är så bör det inte utgöra någon fara om du inte ska riva det.)
Det är ju helt fritt i luften.Magnus E K skrev:
Blev ”dammig” direkt på finger när jag tog försiktigt på materialet. Typ som ”gips”.
Tänker att det då lätt borde frigöras i inomhusluften?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Du har ju samma "gegga" på radiatorn på baksidan...S Slottsfrun skrev:Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som tunt ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige.
Blev orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!
Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av rör?
Eller vad kan det annars vara?
Blir orolig…
Alltså är detta decennier av damm/partiklar osv.
Inget att oroa sig för.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill hitta någon med erfarenhet av rör bakom gamla radiatorer, som vet om man brukade ha gurmassa på denna typ av rör förr. Så, jag letar vidare, kommer ta bort inlägget här och fråga i annat forum.NyKarin skrev:
Fullt medveten om att analys är enda säkra för att veta, men letar ändå efter någon som ev vet det jag skrev här ovanför.
Det är redan besvarat, det isolerades inte rör på det sättet och dessutom så har du samma dammansamling bakom elementet där det aldrig har isolerats på det sättet.S Slottsfrun skrev:Jag vill hitta någon med erfarenhet av rör bakom gamla radiatorer, som vet om man brukade ha gurmassa på denna typ av rör förr. Så, jag letar vidare, kommer ta bort inlägget här och fråga i annat forum.
Fullt medveten om att analys är enda säkra för att veta, men letar ändå efter någon som ev vet det jag skrev här ovanför.
Oroa dig inte, det är inte asbest utan gammalt damm som säkert är flera generationer gammalt.
Ta ett långt munstycke till dammsugaren och städa - ordentligt.
Klicka här för att svara

