21 080 läst ·
134 svar
21k läst
134 svar
Tungviktarmatchen....
Jag törs garantera att så länge inte kompressorn varvtalsstyrs med en frekvensomriktare och inne, ute temperatur mäts med en aktiv givare som omvandlar signalen till 4-20mA "sånna som används för industri"så kan man inte få en innetemperatur utan avikelse från inställt börvärde. Mäta en temperatur med endast ett Ntc motstånd blir ju inte särskilt exakt. Förövirgt så har jag hört att Thermia jobbar en del med vartalsstyrda kompressorer på sitt nya testlabb. Väntar nog med att köpa en tills en sån finns tillgänglig på marknaden. Att Thermia går över till aktiva givare kommer nog inte och ske. Det blir nog för dyrt för kundenCarMan skrev:Jag har nibe & har kört den både med & utan volymförstorare.
Gradminuter styrningen är kanon & skapar ingen som helst pendlig i rumstempen. radiatorvattnet pendlar en del, men detta påvarkar inte rumstempen.
Jag har inte haft nån annan sorts reglering, men har svårt att tro att nått annat funkar bätre både komfortmässigt & siltage mässigt.
det handlar enbart om att ställa in pumpen rätt!!!
Det beror väl på vad man gör med värdet från NTC-motståndet.
Det Thermia och Nibe gör, är ju att höja/sänka börvärdet på VB-f d.v.s. med 1° övertemp i huset så fortsätter den att producera värme men med 3° lägre temperatur. Det kan du väl ändå inte skylla på NTC.
Det Thermia och Nibe gör, är ju att höja/sänka börvärdet på VB-f d.v.s. med 1° övertemp i huset så fortsätter den att producera värme men med 3° lägre temperatur. Det kan du väl ändå inte skylla på NTC.
nu kan jag ju bara Nibes reglering o kan bara svara på detta.
Nibes inne givara försöker inte hålla konstant tempratur om det var det du trodde. den ger bara "datron" information att inomhus tempraturen nu är XX. sen gör datron en förskjutning av värmekurvan med dom antal grader du har programerat in att den ska göra, denna förskjutning sker inte fören inne tempen av viken med enhel grad (den gör större föskjutning ju mer det av viken, men räknar bara med hela grader)
så vist får du förendringar i inomhus tempen, det måste ju stiga en grad innan en förendring kan ske, deta är inget du känner, varken fysiskt eller i plånboken.
det viktiga är att systemet är rätt inställt!!!! står det fel kommer inte en innegovare att lösa problemet! Allt ska funka bra utan inne givare, sen ska den instaleras/aktiveras
Nibes inne givara försöker inte hålla konstant tempratur om det var det du trodde. den ger bara "datron" information att inomhus tempraturen nu är XX. sen gör datron en förskjutning av värmekurvan med dom antal grader du har programerat in att den ska göra, denna förskjutning sker inte fören inne tempen av viken med enhel grad (den gör större föskjutning ju mer det av viken, men räknar bara med hela grader)
så vist får du förendringar i inomhus tempen, det måste ju stiga en grad innan en förendring kan ske, deta är inget du känner, varken fysiskt eller i plånboken.
det viktiga är att systemet är rätt inställt!!!! står det fel kommer inte en innegovare att lösa problemet! Allt ska funka bra utan inne givare, sen ska den instaleras/aktiveras
Efter att ha läst i stort sett varje inlägg i tråden så verkar det ju som att det är ett "stort" problem för flera här att innetempen svänger nån grad hit eller dit. Hela tråden har ju stort sett gått ut på detta. Så länge framledningstemperaturen far och slänger upp och ner så lär det vara mycket svårt att få innetemperaturen och ligga helt stabil på exempelvis 21grader eller vad man vill ha. Självklart går detta att ordna men då krävs det lite dyrare "industri" komponenter. Frågan är bara om det är värt det!CarMan skrev:nu kan jag ju bara Nibes reglering o kan bara svara på detta.
Angående nibes innegivare- Den typen av givare kan heller inte mäta temperaturer i tiondelar . så det är nog mest därför de räknar med endast hela grader.
Per72 skrev:Efter att ha läst i stort sett varje inlägg i tråden så verkar det ju som att det är ett "stort" problem för flera här att innetempen svänger nån grad hit eller dit. Hela tråden har ju stort sett gått ut på detta. Så länge framledningstemperaturen far och slänger upp och ner så lär det vara mycket svårt att få innetemperaturen och ligga helt stabil på exempelvis 21grader eller vad man vill ha. Självklart går detta att ordna men då krävs det lite dyrare "industri" komponenter. Frågan är bara om det är värt det!
Angående nibes innegivare- Den typen av givare kan heller inte mäta temperaturer i tiondelar . så det är nog mest därför de räknar med endast hela grader.
Men vad säger du?
"Den typen av givare kan heller inte mäta temperaturer i tiondelar"
Att Nibe inte har valt att påverka börvärdet till dess att rumstempen har en grads avvikelse, har väl inget med egenskapen hos NTC att göra.
Det skiljer säkert 150 ohm per grad, så varför skulle regleringen inte registrera tiondelar. IVT justerar börvärdet efter tiondelar på så väl värmebärare, utegivare och rumsgivarere..eller rättare sagt...den läser, återger och reglerar efter givarnas tiondels grad..
Du skriver
"Självklart går detta att ordna men då krävs det lite dyrare "industri" komponenter."
Vem har lurat i dig det?
Vem det än må vara...sluta lyssna.
inomhus tempraturen svänger int, bara för att framledningstempraturen svänger !!!Per72 skrev:Efter att ha läst i stort sett varje inlägg i tråden så verkar det ju som att det är ett "stort" problem för flera här att innetempen svänger nån grad hit eller dit. Hela tråden har ju stort sett gått ut på detta. Så länge framledningstemperaturen far och slänger upp och ner så lär det vara mycket svårt att få innetemperaturen och ligga helt stabil på exempelvis 21grader eller vad man vill ha. Självklart går detta att ordna men då krävs det lite dyrare "industri" komponenter. Frågan är bara om det är värt det!
det som får inomhus tempraturen att svänga är sol ljus, ved äldning eller andra extärna värmekällor.
regleringen funkar aldeles utmärkt o jag kan inte fatta att en grads diff får "alla" att skrika (alla=Plexus, för det är väl ingen mer som har problem om jag fattat rätt)
det finns betydigt fler hus som har olja/ved, utan ute givare (fast schunt) o dom styr med termostater (gömda bakom diverse möbler o gasdiner, vilket ger betydligt fler graders svängning), för inte tala om alla som kör el radiatorer, där termostaterna ofta är bimital & har för stort spann mellan på/av, samt är monterade vid golvet.
JAg tycker ni ska fråga nån som har systemet istället för att gissa hej vilt (av alla här som har deta system så är det bara Plexus som inte är nöjd, men han har heller inte fatat hur systemet ska ställas in.)
Absolut! De få månader som den får tuffa på.Per72 skrev:
Problemet är när effektbehovet är lägre än min-effekt....för då blir de en on/off-pump. När effektbehovet är strax över min-effekt går de illa och med dålig COP.
CarMan..så här skrev jag på VP-forum, som svar till en som tyckte det var galet att den startade när rumsgivaren visade att det var övertemp.CarMan skrev:
-------------------------------------
Nej, jag förstår det inte heller....och inte förstår jag varför alla Nibe/Thermia-ägare som försöker dölja eller förringa problemet. Du är den första av 10-20 st. gradminutare som jag diskuterat problemet med här och på andra forum, som direkt har gett en åsikt som motsvarar min.
Flertalet av dessa har påstått att en gradminutpump som producerar värme när det inte behövs, har fel inställningar. Utan att ha pratat med någon på Nibe, Thermia eller Jeff Electronic....så kan jag påstå att ingen som har jobbat eller jobbar på någon av dessa företag kan med inställningar i Nibe/Thermia undvika start vid övertemp.
Att jag inte är populär bland gradminutrarna, är jag fullt medveten om.....när jag talar om hur styrningen fungerar. Min ambition är att komma tillrätta med problemet, och ett forum som det här är ett ypperligt verktyg för det ändamålet. Nu verkar det inte finnas något intresse bland medlemmarna här, varför jag försöker själv hitta lösning på problemet. En av dessa lösningar presenterade jag i trådens första inlägg.
-----------------------------------
JAg förstår inte vad en kamentar du skrivit på ett annat forum har här o göra???
det jag har förstårr efter att försökt att svara på några av dina frågor tidigare, är att du inte förstårtt hur systemet ska funka & att du inte has din pump rättinställd, samt att du total vägrar att göra de åtgärder jag försslagit för att din anläggning ska fungera bättre.
så som din anläggning är inställd i dag, så förstår jag att du är missnöjd med hur den fungerar.
det jag har förstårr efter att försökt att svara på några av dina frågor tidigare, är att du inte förstårtt hur systemet ska funka & att du inte has din pump rättinställd, samt att du total vägrar att göra de åtgärder jag försslagit för att din anläggning ska fungera bättre.
så som din anläggning är inställd i dag, så förstår jag att du är missnöjd med hur den fungerar.
CarMan
Men då klipper vi ifrån den här tråden istället.
Jag frågade dig tidigare
Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0.
Du svarde:
"om den produserar värme så kan det bero på att du inte ska ha rumskomp 3 utan 4 eller 5, detta får man provasig frem till & det kan ju vara så enkelt att du satt inne givaren på fel ställe."
samt
"om allt är rätt instalt så når man inte denna övertemp om den inte kommer från extärn värmekälla, typ kamin m.m. & då produserar pumpen garenteraet ingen värme, jag lovar !
vid vissa förhålanden så kan pumpen produsera värme, fast du tycker att det inte behövs, men deta är för att det smarta reglersystemet ser till att rumstempen inte skiftar för mycke. (ett exempel är att du har 0,5 grader över det du vill ha & ytter tempen sjunker kraftigt, då kan pumpen starta o därmed kompenserar den för den värme som snart behövs.) i deta fal kan rumstempen stiga med yttligare 0,1 grad"
sedan avslutade du med
"FAKTA KVARSTÅR HAR DU LYCKATS FÅ PUMPEN ATT PRODUSERA VÄRME NÄR DU HAR 1,5 GRADER VARMARE ÄN VAD DU VILL HA, SÅ HAR DU FEL KURVA & FEL FINJUSTERING"
Jag har förklarat att kurva och finjustering är rätt d.v.s. när inte solen skiner så levererar Niben framledningstemperatur som ger rätt rumstemperatur.
Jag har också gett dig till uppgift att tala om för mig hur jag ska göra för att inte Niben ska starta, och då även tillåtit högsta rumkomp.
När jag påstår att ingen som jobbar eller har jobbat på Nibe klarar det, så du får ursäkta...men du klarar det inte heller, varför ett svar från dig är överflödig.
Innan nästa gång du skriver "Plexus som inte är nöjd, men han har heller inte fatat hur systemet ska ställas in." så tycker jag du ska titta dig i spegeln först.
Men då klipper vi ifrån den här tråden istället.
Jag frågade dig tidigare
Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0.
Du svarde:
"om den produserar värme så kan det bero på att du inte ska ha rumskomp 3 utan 4 eller 5, detta får man provasig frem till & det kan ju vara så enkelt att du satt inne givaren på fel ställe."
samt
"om allt är rätt instalt så når man inte denna övertemp om den inte kommer från extärn värmekälla, typ kamin m.m. & då produserar pumpen garenteraet ingen värme, jag lovar !
vid vissa förhålanden så kan pumpen produsera värme, fast du tycker att det inte behövs, men deta är för att det smarta reglersystemet ser till att rumstempen inte skiftar för mycke. (ett exempel är att du har 0,5 grader över det du vill ha & ytter tempen sjunker kraftigt, då kan pumpen starta o därmed kompenserar den för den värme som snart behövs.) i deta fal kan rumstempen stiga med yttligare 0,1 grad"
sedan avslutade du med
"FAKTA KVARSTÅR HAR DU LYCKATS FÅ PUMPEN ATT PRODUSERA VÄRME NÄR DU HAR 1,5 GRADER VARMARE ÄN VAD DU VILL HA, SÅ HAR DU FEL KURVA & FEL FINJUSTERING"
Jag har förklarat att kurva och finjustering är rätt d.v.s. när inte solen skiner så levererar Niben framledningstemperatur som ger rätt rumstemperatur.
Jag har också gett dig till uppgift att tala om för mig hur jag ska göra för att inte Niben ska starta, och då även tillåtit högsta rumkomp.
När jag påstår att ingen som jobbar eller har jobbat på Nibe klarar det, så du får ursäkta...men du klarar det inte heller, varför ett svar från dig är överflödig.
Innan nästa gång du skriver "Plexus som inte är nöjd, men han har heller inte fatat hur systemet ska ställas in." så tycker jag du ska titta dig i spegeln först.
Du har aldrig bekreftat att du fortfarande har problem, när du kör med 6 i rumskomp & har plaserat rumsgivaren i ett av rumena där solen lyser in. (har bara hört att du envisas med att ha den på 3 o vägrar ändra)
Hur läng går pumpen när det är dom här 1,5 graderna över rums temp? (du når alto aldrig högre?)
hur hög inne temp får du vid exakt samma förhållande med rumstemp på 0?
Hur läng går pumpen när det är dom här 1,5 graderna över rums temp? (du når alto aldrig högre?)
Jag har en IVT E 7:aCarMan skrev:Du har aldrig bekreftat att du fortfarande har problem, när du kör med 6 i rumskomp & har plaserat rumsgivaren i ett av rumena där solen lyser in. (har bara hört att du envisas med att ha den på 3 o vägrar ändra)