Låter som slö klinga.
Man får trycka hårdare och hårdare ju slöare klingan blir och när man byter så tänker man "var det så här lätt det ska gå".

Ok, testade sågen nu en dag efter, och jodå - den går på halvfart nu också!
Nu har mitt förtroende för den här tillverkaren fått sig en riktig törn, maskinen lägger av efter att en gör-det-självare gjort sitt 10:e snitt (mdf, lite furu). Och behandlat den som om den vore av porslin.

Att klyva två meter snabbvuxen furu med "fel" klinga kan alltså förstöra sågen direkt.

Kollade upp min garanti, och jag köpte sågen 2007-05-27, så då är man rökt alltså :(

Suck, otroligt dåligt, Festool! Bara hoppas att sms-service har schysst inställning och inte tar skyhöga serviceavgifter.

/A

Redigerat:
  • Gilla
Jonteand
  • Laddar…
Ta inte illa upp av frågan, men du har väl kollat så att hastighetsreglaget verkligen står på "6"?

Hastighetsreglage, var då? Närå, det kollade jag :) .
På lägre hastigheter skulle jag våga stoppa klingan med handen nästan.

Kanske kan vara ide att kolla med Festool först. Dom brukar ha en bra inställning till att fixa fel på sina prylar. Du har ju inte löpt över garanti tiden sådär jättemycket heller, om du har 1+2 garantin dvs. Hoppas det löser sig.

Har klyvt mycket med ts55, den medföljande klingan funkar utmärkt så länge den är skarp, men den slöar sig fort vid klyvsågning. (men fick lite tips på bra klingor här i tråden)
Flera gånger har maskinen blivit överhettad och då stannar den och går sedan på halvfart. Då har jag kört den i luften på halfart i några minuter och kylt av den. Sedan varvar den upp fint igen.
Men det låter konstigt att den inte skulle kallnat efter ett dygn.

Bra att höra ioifs, att den faktiskt beter sig så vid överhettning/överbelastning (sen att "gerklyvning" av 25 mm (=35mm sågdjup) furu innebär just överbelastning förväntar jag mig inte av varken Festool eller Bruksbo). Testade igen imorse, och den går helt enkelt på halvfart hela tiden. Så nu tar jag med mig serienummer till jobbet och får ringa sms-service eller Festool direkt (har 1+2) och se vad man kan göra.

Sen undrar jag hur man kan se om klingan är slö, tycker att tänderna ser skarpa ut, men jag minns ju inte direkt hur det såg ut när den var helt ny. Jag har sågat i ett golv en gång som visade sig ha gruskorn i nån glipa (avbröt direkt då) vilket kan ha påverkat, även om jag tycker det var samma problem innan.

Edit: Nu ringde jag "Tooltechnic Systems Sverige" (Festools support) och fick ett utmärkt bemötande. Killen sa att den kan slå ifrån och sen gå på halvfart, precis som min, men den ska naturligtvis återställas sen. Jag förklarade att jag är privatperson som använder sågen mycket sparsamt, och i det aktuella fallet skulle klyva lite furu. Inga problem sa han, det ska vi kunna ordna (och då löpte 2+1 ut i maj). Kändes bra att höra, nu behöver jag bara lämna in den på närmsta bygghandel som säljer Festool i Uppsala. Ska passa på att låta dem kolla klingan, för problemen började ju med att den hade oerhört svårt att såga överhuvudtaget.

/A

Redigerat:
Utmärkt. Då verkar det lösa sig.

Då har jag lämnat in den nu iallafall. De gav inte så lugnande besked på butiken, men jag hade ju inte köpt den där så man kan väl inte vänta sig att de är så positiva. De skickar in den till Festools support nu så jag kan väl bara hålla tummarna.

Har funderat igenom nu exakt vad jag använt den till - och det handlar väl om närmare 15 "snitt" under tre år. Varav det mesta är kapning av furu och 12 mm mdf. Och så klyvning av 25-28mm furu, totalt 4,5 meter. Klingan hade iallafall fått hartsbeläggningar på tänderna (det hade jag sett, men inte trott var så farligt än), vilket var förklaringen till att det gick trögt. Klingan ska i princip rengöras efter varje användning enligt personalen. Och så inte fintandade för klyvning överhuvudtaget (den har jag lärt mig nu :) ).

De testkörde sågen och konstaterade ju att det var fel på den, så jag kan bara hoppas på att Festool kan ta det på goodwill-kontot. Nog ska väl sågen hålla för ovanstående kan jag tycka. Om jag tidigare behandlat mina Festoolprylar som porslinsfigurer får det väl dessutom bli silkesvantar på i fortsättningen :S

/A

Redigerat:
Harts på klingan blir det väl alltid när man sågar allt utom MDF och kanske plyfa ...
Det är ju inte direkt att man har sett varken "kling tvättmaskin" eller kling tvätt medel

tallmilan skrev:
Harts på klingan blir det väl alltid när man sågar allt utom MDF och kanske plyfa ...
Det är ju inte direkt att man har sett varken "kling tvättmaskin" eller kling tvätt medel
Någon maskin för detta har jag inte sett (men det finns säkert :))
Tvättmedel finns däremot och det kan vara lämpligt att införskaffa en flaska. Det du behöver är en hartslösare. Jag har provat Felders hartslösare, i princip bara att spraya på och torka av. Jag köpte min på Theofils men något liknande bör finnas hos alla som säljer snickerimaskiner.

Se även:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/114323-hartsloesare-glidmedel.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/133174-rengoering-av-sagklingor.html

Det var som fanken ...

Jodå, jag fick också tips från en snickare som använde diesel, som klingor o frässtål fick ligga i över natten för att lösa upp hartserna.
I fortsättningen (om nu inte sågen får kasseras :() kommer mina klingor att tvättas efter varenda löpmeter, det är ett som är säkert. Och allt annat än 12 mm MDF går bort, med den fintandade klingan iallafall. Det blir Meec med planka som skena för allt annat jobb.

/A

Visst,TS55 är ingen muskelmaskin, men jag är allt annat än pedant med min såg och den fungerar kanon.
Har sågat det mesta kors och tvärs utom klinker med den. Inte världens bästa klyvsåg, men det TS skulle göra då den gick sönder är inga problem. Rengöra klingorna har jag aldrig funderat på.

Var inte rädd för att köra på med sågen, det skall den tåla. Slipa klingorna oftare så är de flesta problemen lösta.
Tycker mycket av kvaliten i en såg också ligger i hur tillverkaren (åf) hanterar situationen då den krånglar.

Enligt åf var just furu ett av de mest kådrika träslagen som finns, och därigenom problematiskt pga ökad hartsbeläggning. Men fyra löpmeter....Jag förväntar mig av TS55 att den ska kunna hanteras lite som en pålitlig arbetshäst såsom pbengtsson beskriver ovan, troligen köpte jag ett måndagsex då.

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.