Hej på er!
Vi köpte hus förra sommaren och flyttade in i Decemeber. Huset är ett enplanshus på krypgrund. Boytan är på ca 80kvm.
Huset är byggt 2002, så inte vidare gammalt.
Besiktningsmannen påpekade en fuktkvot på 15-18% vid mätningen i början på augusti förra året.
Det var mikrobiell påväxt också som noterades på blindbotten som ni kan se i bifogad bild från protokollet.
Nu när värmen & sommaren närmar sig har vi börjat ta in offerten för att åtgärda detta. Jag antar att man bör ta tag i detta omgående och sätta en avfuktare om det visat sig vara påväxt också. Jag har läst massa olika trådar och vissa säger att man ska undvika avfuktare och göra andra åtgärder. Men detta är inte min starka sida men vill ändå höra vad folk säger här.
Jag hade även en firma ute på inspektion i slutet på januari som också upmätte fuktkvot runt 15-17% vid olika stickprov. Dem sa samma sak att de finns mögelpåväxt på ca en yta på 35-40kvm som bör behandlas i samma veva som man installerar avfuktra (Sorptionsavfuktare var rådet).
Jag har fått offerter på priser mellan 32-35.000kr efter rotavdrag som inkluderar allt. (DH4 från trygghetsvakten är själva avfuktaren, sedan skulle dem komplettera med plastmatta där de saknades eller vad sämre, och även sanera blindbotten i detta priset) Det ända som ej ingick i priset var framdragning av el.
Jag skulle vilja höra er input utifrån bifogad bild och även kring priset samt om någon har erfarenhet av trygghetsvakten / DH4 modellen?
Stort tack till alla kunniga där ute!
Vi köpte hus förra sommaren och flyttade in i Decemeber. Huset är ett enplanshus på krypgrund. Boytan är på ca 80kvm.
Huset är byggt 2002, så inte vidare gammalt.
Besiktningsmannen påpekade en fuktkvot på 15-18% vid mätningen i början på augusti förra året.
Det var mikrobiell påväxt också som noterades på blindbotten som ni kan se i bifogad bild från protokollet.
Nu när värmen & sommaren närmar sig har vi börjat ta in offerten för att åtgärda detta. Jag antar att man bör ta tag i detta omgående och sätta en avfuktare om det visat sig vara påväxt också. Jag har läst massa olika trådar och vissa säger att man ska undvika avfuktare och göra andra åtgärder. Men detta är inte min starka sida men vill ändå höra vad folk säger här.
Jag hade även en firma ute på inspektion i slutet på januari som också upmätte fuktkvot runt 15-17% vid olika stickprov. Dem sa samma sak att de finns mögelpåväxt på ca en yta på 35-40kvm som bör behandlas i samma veva som man installerar avfuktra (Sorptionsavfuktare var rådet).
Jag har fått offerter på priser mellan 32-35.000kr efter rotavdrag som inkluderar allt. (DH4 från trygghetsvakten är själva avfuktaren, sedan skulle dem komplettera med plastmatta där de saknades eller vad sämre, och även sanera blindbotten i detta priset) Det ända som ej ingick i priset var framdragning av el.
Jag skulle vilja höra er input utifrån bifogad bild och även kring priset samt om någon har erfarenhet av trygghetsvakten / DH4 modellen?
Stort tack till alla kunniga där ute!
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej! RF är väl just fuktkvoten? Det var det som först besiktningsmannen uppmätte till 15-17% på vissa ställen, samt att jag hade ut en firma i Januari som gjorde en inspektion och också uppmätte liknande värde och såg även mögelpåväxten som fanns.F Fideliox skrev:
Eller tänkte du något annat?
Jag har tyvärr inga sådana sensorer nere i krypgrunden så jag kan realtidsbevaka det. Men som jag har förstått de så går ju RF% upp och ner väldigt mycket beroende på hur vädret är ute, sommar / vintertid.?J Josth skrev:
RF är luftfuktigheten, det du nämner är fuktigheten i materialet (trä).D daskind skrev:
Sänker man RF sjunker fukten i materialet.
15-17% är inte dramatiskt högt.
Börja med att mäta RF, så har du något att utgå ifrån.
En enkel billig avfuktare (ej sorbtion) funkar bra under större delen av året och kan räcka bra.
Vanliga fuktbegrepp:
RF = Relativ luftfuktighet. Anger mängden vatten i luft i förhållande till den maximala möjliga mängden vid en given temperatur. Anges i %.I Sverige är årsmedelvärdet utomhus drygt 80% RF.
Fuktkvot = Anger mängden vatten i förhållande till mängden torrt material. Anges i %.
Fuktkritiska gränsvärden = Generellt sätts den undre gränsen för att en mikrobiell skada ska kunna uppstå vid 70-75% relativ fuktighet, vilket motsvarar ca 15-17% fuktkvot i trä. Fuktkvotsgränsen är inte entydig utan varierar något med materialets densitet.
https://viivilla.se/bygg/glasbetong/stora-fuktskolan-allt-du-behover-veta-om-fukt-och-fuktskador/
Då köper du ett par stycken typ såna här och gödslar i grunden.D daskind skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och en multimode gateway så du kan se dom via WiFi, Bluetooth och Zigbee.
kompletterar med WiFi strömbrytare/effektmätare ( så kan du slå på/av avfuktaren programatiskt/manuellt)
Logga in
Skapa konto
Sätta upp scenarier som
Logga in
Skapa konto
D Dilato skrev:
Exakt så gör jag med. 😆
Hej! Tack för tipsen för lite smart styrning.
Men jag kommer ju behöva skaffa något oavsett, för det verkar ju uppenbarligen ett problem när det är mögelpåväxt?
Sen har ja ingen aning om hela arbetet för 32.500kr med sanering och allt är bra eller inte?
Men jag kommer ju behöva skaffa något oavsett, för det verkar ju uppenbarligen ett problem när det är mögelpåväxt?
Sen har ja ingen aning om hela arbetet för 32.500kr med sanering och allt är bra eller inte?
Beror helt på hur omfattande det är. Att torka rent med något medel kanske du klarar själv? En kondensavfuktare kan du köpa för 7-8000kr men en elektriker får ju dra ner el iaf.D daskind skrev:
Men för att kolla om avfuktning ens behövs så måste du mäta mäta mäta!
Fasen det är sån djungel detta, jag blir mest orolig från det besiktningsmannen skriver med mikrobakteriell påväxt. Samt att dem rekommenderar sorptionsavfuktare och att man ska täcka alla ventilationshål. Har ändå haft ute en separat firma också som inspekterat. Men det är väl klart alla vill väl sälja.F Fideliox skrev:
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Om man ska avfukta ska utrymmet vara tätt så ny fuktig luft inte kan komma in, därför ska ventialtionen täppas igen.
Mikrobakteriell påväxt är i sig inte farligt (jag har det ofta på gammalt bröd i skafferiet), det som är farligt är typ svartmögel som kan andas in.
Mikrobakteriell påväxt är i sig inte farligt (jag har det ofta på gammalt bröd i skafferiet), det som är farligt är typ svartmögel som kan andas in.
Jag förstår, jag fick ju offererat något medel som heter AMP99 som de ska behandla blindbotten med, och det var ca 6000-7000kr för att behandla ca 35kvm yta. Vet inte om det är overkill? Man vet ju inte vem man ska lita på eller vem man ska fråga.D Dilato skrev:
Om man skulle sätta upp lite sådana sensorer och ej vill beställa från aliexpress osv, har ni några tips på produkter från sverige för Bridge & Sensorer? Antar att sensorerna är batteridrivna och bridgen sätter man inne i huset?
Vad menade du förresten med att köpa ett par sådana enheter och "gödsla" i grunden?
Hej! Jag har köpt en fuktlogger från Ljungby fuktkontroll, kolla på nätet. Visserligen långtidsmätning men kan vara bra för dig att få en uppfattning om hur det ser ut innan du tar beslut om sorbtionsavfuktare. De säljer även en fuktmätare med sensorer som jag har i min krypgrund. Var i samma situation som du för några år sen så jag känner till frustrationen!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja alltså det är ju dyrt men samtidigt så vill man inte snåla på det ifall det behövs.Brotorpet skrev:Hej! Jag har köpt en fuktlogger från Ljungby fuktkontroll, kolla på nätet. Visserligen långtidsmätning men kan vara bra för dig att få en uppfattning om hur det ser ut innan du tar beslut om sorbtionsavfuktare. De säljer även en fuktmätare med sensorer som jag har i min krypgrund. Var i samma situation som du för några år sen så jag känner till frustrationen!
För det sista man vill att det ska börja lukta eller komma lukt. Idag känns allt friskt och luktar inte konstigt i huset. Inte heller när jag luktar in i själva inspektions hålet i krypgrunden. Sen har jag inte själv varit nere och krypt i grunden.
Men jag förstår inte hur jag som lekman ska ta bedömning heller om det behövs eller inte, och hur länge man ska prova sig fram innan det är för sent eller blir mer påväxt.