Vi har problem med otrevlig lukt i huset som kommer från krypgrunden. När jag läst här på forumet mm har jag förstått att jag kan behöva skapa ett undertryck i grunden. Jag har läst i flera trådar att kondensavfuktare + kanalfläkt föreslås som minst lika bra som sorptionsavfuktare för att avfukta och samtidigt skapa undertrycket.

Eftersom vi idag har kondensavfuktare i grunden ligger detta nära till hands.

Men jag lyckas inte hitta någon info om hur det i så fall skulle kopplas och vad som behövs (fläkt, slangar, ventil, eldragning, installationer mm). Kan någon vänlig själv förklara för en som inte begriper?

Hovdjur Hovdjur skrev:
Vi har problem med otrevlig lukt i huset som kommer från krypgrunden. När jag läst här på forumet mm har jag förstått att jag kan behöva skapa ett undertryck i grunden. Jag har läst i flera trådar att kondensavfuktare + kanalfläkt föreslås som minst lika bra som sorptionsavfuktare för att avfukta och samtidigt skapa undertrycket.

Eftersom vi idag har kondensavfuktare i grunden ligger detta nära till hands.

Men jag lyckas inte hitta någon info om hur det i så fall skulle kopplas och vad som behövs (fläkt, slangar, ventil, eldragning, installationer mm). Kan någon vänlig själv förklara för en som inte begriper?
Har du fungerande ventilation i huset? Ibland är det inte doft från själva grunden som är boven...

• Gilla
Maalkl och 1 till
  • Laddar…
tommib
Enklaste lösningen är att sätta typ en paxfläkt som blåser ut ur grunden. Det är inte nödvändigtvis bästa lösningen för den miljön dock.

Jag har monterat en EC-fläkt som jag kör på lågvarv och skapar ett undertryck i källaren och framför allt under källargolvet för att hindra att radon tränger upp i bostaden.

Själva fläkten levereras normalt sett utan anslutningskablage men det är lätt att montera ett löst sladdställ.

Om allt detta låter som grekiska bör du nog ta hjälp av en kompis på plats, det är svårt (eg mest jobbigt, sorry) att förklara allt från grunden.

Det finns sannolikt f.d. ventiler som är igensatta för avfuktarens skull. Då plockar du väck vad som nu använts för att proppa hålet och skummar dit en lämplig rörbit som går att ansluta till den fläkten som du tänker använda. Något rörsystem i grunden behövs inte utan den kan bara suga där den är monterad. Som tidigare nämnts så är en varvtalsstyd fläkt bra då man inte vill ha större flöde än nödvändigt. El har du förmodligen där nere eftersom du har en avfuktare.

Vad är det då för luft som kommer ersätta den som ventileras ut av fläkten??

Hela iden med kondensavfuktare och tätad grund är ju att förhindra att ny fuktig uteluft kommer in. Eller är tanken att det kommer sugas in uppvärmd luft från våningen ovan?

Energiförbrukningen lär ju öka...

Det kommer förmodligen vara en blandning av ute och inneluft som tar sig in och hur mycket av varje beror på hur tätt det är mot bodelen och mot utomhus.

Vitsen med att ha undertrycksventilation i en grund är inte för att få ner energiförbrukningen, den kommer som du säger att öka. Meningen med att undertrycket är att inte få upp oönskade lukter eller radon från grunden och en ökad energiförbrukning är en negativ konsekvens av åtgärden.

Så då kanske det bästa är att öka "läckaget" från våningen ovan så att det är uppvärmd inneluft som i huvudsak ersätter den utventilerade volymen. För man vill ju inte dra in uteluft helt okontrollerat i krypgrunden, i alla fall inte om den bär mer vatten än den luft som blåses ut

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du fungerande ventilation i huset? Ibland är det inte doft från själva grunden som är boven...
Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna svara på om den är "fungerande" i tillräcklig utsträckning, men ventilation finns i alla fall och det märks att luft byts ut i huset. Den otrevliga lukten tror vi absolut kommer från grunden. Till exempel är den klart tydligare om man sätter näsan mot skarven mellan golvlist och golv.

tommib tommib skrev:
Enklaste lösningen är att sätta typ en paxfläkt som blåser ut ur grunden. Det är inte nödvändigtvis bästa lösningen för den miljön dock.

Jag har monterat en EC-fläkt som jag kör på lågvarv och skapar ett undertryck i källaren och framför allt under källargolvet för att hindra att radon tränger upp i bostaden.

Själva fläkten levereras normalt sett utan anslutningskablage men det är lätt att montera ett löst sladdställ.

Om allt detta låter som grekiska bör du nog ta hjälp av en kompis på plats, det är svårt (eg mest jobbigt, sorry) att förklara allt från grunden.
Tack för svar! Grekiska i någon mån just nu ja, men att jag alls får de här termerna serverade gör att jag kan läsa vad de innebär och åtminstone förstå lite mer. Ja skulle det verka för klurigt att förstå hur man gör på rätt sätt skulle vi absolut försöka hitta någon som kan göra det.

M Maalkl skrev:
Det finns sannolikt f.d. ventiler som är igensatta för avfuktarens skull. Då plockar du väck vad som nu använts för att proppa hålet och skummar dit en lämplig rörbit som går att ansluta till den fläkten som du tänker använda. Något rörsystem i grunden behövs inte utan den kan bara suga där den är monterad. Som tidigare nämnts så är en varvtalsstyd fläkt bra då man inte vill ha större flöde än nödvändigt. El har du förmodligen där nere eftersom du har en avfuktare.
Tack! Det låter inte så förfärligt invecklat när du presenterar det så här. Inte så mycket olika delar och moment i alla fall. Säkert mycket oklarheter ändå, förstås, för den som aldrig gjort det förr.

Ta bort cellplasten från en av ventilerna. Dra in en lämplig bit rör. Sätt igen runt röret om så att inte ventilen blir ventil igen. Koppla kanalfläkten på röret. Installera den (eller få den installerad av ett proffs).

Ja el till avfuktaren finns i någon mån eftersom jag dragit en förlängningskabel från det inglasade uterummet (som är ovanför luckan) till grunden. Men antar att det är tryggare att få till en permanent lösning för elförsörjning där nere, hellre än förlängningssladd från ett annat rum (särskilt som grenuttaget i grunden ligger direkt ovanpå plasten (fuktspärren) - inte så bra om det skulle bli superblött i grunden av någon anledning).

Hovdjur Hovdjur skrev:
Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna svara på om den är "fungerande" i tillräcklig utsträckning, men ventilation finns i alla fall och det märks att luft byts ut i huset. Den otrevliga lukten tror vi absolut kommer från grunden. Till exempel är den klart tydligare om man sätter näsan mot skarven mellan golvlist och golv.
doft kan komma från väggar eller golv. Tex gammal isolering eller träskivor som är fuktiga. Instängd fukt som stinker om huset är dåligt ventilerad är inte ovanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.