Hoppas jag kan få lite hjälp av alla experter på forumet 
Har ställt dessa frågor i tidigare trådar men aldrig lyckats få svar så försöker igen!
Jag renoverar ett fritidshus och kan inte bli klok på hur torpargrunden ska isoleras för att undvika riskkonstruktion.
Som ni ser på bilderna är bjälklaget just nu öppet och vi planerar att isolera och hålla en temperatur i huset på minst 12 grader året runt.
Min åtgärdsplan är:
- isolera marken med isoreflekt från Trygghetsvakten
- installera en termisk avfuktare modell TrygghetsVakten Krypgrund 50 (TVK50) för att förebygga fuktbildning
- isolera bjälklaget med 17cm mineralull
Marken är matjord som är fuktig. Vi ska dränera huset efter årsskiftet så jag förväntar mig att fukthalten minskar i marken. Vi har även satt på nya stuprännor.
Under bjälklaget ska vi fästa trygghetsvaktens termiska avfuktare.
Vi har inga ventiler i grunden då vi vid ett tidigare tillfälle blivit uppmanade att stänga dessa (av besiktningsman från Anticimex).
Finns det ett bättre sätt att säkra upp grunden mot fuktproblem framöver eller ska vi köra på det här och sedan hålla koll på fukthalten för att sätta in ytterligare åtgärder vid behov?
Tack från Galtungs
Har ställt dessa frågor i tidigare trådar men aldrig lyckats få svar så försöker igen!
Jag renoverar ett fritidshus och kan inte bli klok på hur torpargrunden ska isoleras för att undvika riskkonstruktion.
Som ni ser på bilderna är bjälklaget just nu öppet och vi planerar att isolera och hålla en temperatur i huset på minst 12 grader året runt.
Min åtgärdsplan är:
- isolera marken med isoreflekt från Trygghetsvakten
- installera en termisk avfuktare modell TrygghetsVakten Krypgrund 50 (TVK50) för att förebygga fuktbildning
- isolera bjälklaget med 17cm mineralull
Marken är matjord som är fuktig. Vi ska dränera huset efter årsskiftet så jag förväntar mig att fukthalten minskar i marken. Vi har även satt på nya stuprännor.
Under bjälklaget ska vi fästa trygghetsvaktens termiska avfuktare.
Vi har inga ventiler i grunden då vi vid ett tidigare tillfälle blivit uppmanade att stänga dessa (av besiktningsman från Anticimex).
Finns det ett bättre sätt att säkra upp grunden mot fuktproblem framöver eller ska vi köra på det här och sedan hålla koll på fukthalten för att sätta in ytterligare åtgärder vid behov?
Tack från Galtungs
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om du har uppvärmt året om kan en varmgrund vara ett alternativ.
70mm cellplast på krypgrundsväggar och fuktspärrplast i botten.
Kompletteras med en 100mm kanalfläkt för att suga ut luften och få ned lite av husets värme.
Har själv kört detta i 15 år och det är kruttort i krypgrund
70mm cellplast på krypgrundsväggar och fuktspärrplast i botten.
Kompletteras med en 100mm kanalfläkt för att suga ut luften och få ned lite av husets värme.
Har själv kört detta i 15 år och det är kruttort i krypgrund
Tack för svar! Men har du någon isolering i bjälklaget då?H Håbbe01 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden