Hoppas jag kan få lite hjälp av alla experter på forumet :-)

Har ställt dessa frågor i tidigare trådar men aldrig lyckats få svar så försöker igen!

Jag renoverar ett fritidshus och kan inte bli klok på hur torpargrunden ska isoleras för att undvika riskkonstruktion.

Som ni ser på bilderna är bjälklaget just nu öppet och vi planerar att isolera och hålla en temperatur i huset på minst 12 grader året runt.

Min åtgärdsplan är:
- isolera marken med isoreflekt från Trygghetsvakten
- installera en termisk avfuktare modell TrygghetsVakten Krypgrund 50 (TVK50) för att förebygga fuktbildning
- isolera bjälklaget med 17cm mineralull

Marken är matjord som är fuktig. Vi ska dränera huset efter årsskiftet så jag förväntar mig att fukthalten minskar i marken. Vi har även satt på nya stuprännor.

Under bjälklaget ska vi fästa trygghetsvaktens termiska avfuktare.

Vi har inga ventiler i grunden då vi vid ett tidigare tillfälle blivit uppmanade att stänga dessa (av besiktningsman från Anticimex).

Finns det ett bättre sätt att säkra upp grunden mot fuktproblem framöver eller ska vi köra på det här och sedan hålla koll på fukthalten för att sätta in ytterligare åtgärder vid behov?

Tack från Galtungs

• Öppet bjälklag i en renoverad torpargrund med träväggar, delvis synlig jord och nyinstallerade reglar på ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fritidshusgolv med synligt bjälklag, omgiven av träpanel och fönster, redo för isolering med stenull enligt renoveringsplanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du har uppvärmt året om kan en varmgrund vara ett alternativ.
70mm cellplast på krypgrundsväggar och fuktspärrplast i botten.

Kompletteras med en 100mm kanalfläkt för att suga ut luften och få ned lite av husets värme.

Har själv kört detta i 15 år och det är kruttort i krypgrund

H Håbbe01 skrev:
Om du har uppvärmt året om kan en varmgrund vara ett alternativ.
70mm cellplast på krypgrundsväggar och fuktspärrplast i botten.

Kompletteras med en 100mm kanalfläkt för att suga ut luften och få ned lite av husets värme.

Har själv kört detta i 15 år och det är kruttort i krypgrund
Tack för svar! Men har du någon isolering i bjälklaget då?

Galtungs Galtungs skrev:
Tack för svar! Men har du någon isolering i bjälklaget då?
Självklart

• Gilla
Galtungs
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Självklart
Det blir 2 värmezoner rumsvarmt i huset enligt värmesystemet och ca +12 i grund

H Håbbe01 skrev:
Det blir 2 värmezoner rumsvarmt i huset enligt värmesystemet och ca +12 i grund
Vad har du för värmesystem? Jag vill undvika att värma upp mer yta än nödvändigt…

Galtungs Galtungs skrev:
Vad har du för värmesystem? Jag vill undvika att värma upp mer yta än nödvändigt…
Stort hus o pellets men oerhört lite Går vägen genom grund oavsett uppvärmning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.