5 905 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Tryckvakt
Har ett problem.
Skall koppla in 3-Fas dränkbar pump, tryckvakt och motorbrytare. Tryckvakt och Motorskydd är av fabrikat Telemecanique.
Min ursprungliga tanke var att koppla på följande vis.
Från central 3 fas+jord till tryckvakt där jag bryter alla 3 faserna och vidare till motorskyddet där motorn också kopplas in.
På tryckvakten finns det 6 st anslutningar 3 st vertikalt på varje sida. Vänster sida sett ovanifrån märkt 5,3 och 1. Höger sida märkt 6,4 och 2.
Antar att ingången är på ena sidan och utgång på den andra?
Är detta rätt tänkt?
Jag blev lite brydd i helgen när jag kollade på mina svärföräldrars inkoppling av pumpen i deras sommarhus.
Dom har exakt samma utrustning men där var tryckvakten endast inkopplad med 2 ledare + jord.
Svart ledning ansluten till nr 5 och blå ledning till nr 6.
Skulle vara tacksam för vägledning!
Skall koppla in 3-Fas dränkbar pump, tryckvakt och motorbrytare. Tryckvakt och Motorskydd är av fabrikat Telemecanique.
Min ursprungliga tanke var att koppla på följande vis.
Från central 3 fas+jord till tryckvakt där jag bryter alla 3 faserna och vidare till motorskyddet där motorn också kopplas in.
På tryckvakten finns det 6 st anslutningar 3 st vertikalt på varje sida. Vänster sida sett ovanifrån märkt 5,3 och 1. Höger sida märkt 6,4 och 2.
Antar att ingången är på ena sidan och utgång på den andra?
Är detta rätt tänkt?
Jag blev lite brydd i helgen när jag kollade på mina svärföräldrars inkoppling av pumpen i deras sommarhus.
Dom har exakt samma utrustning men där var tryckvakten endast inkopplad med 2 ledare + jord.
Svart ledning ansluten till nr 5 och blå ledning till nr 6.
Skulle vara tacksam för vägledning!
Vanligtvis så kopplar man så här:
ElCentral -> Motorskydd -> Tryckvakt -> Pump
Tryckvakten är rent mekanisk, den slutar mellan 1 & 2, 3 & 4 och 5 & 6... anledningen till att bara 5 & 6 används i svärföräldrarnas sommarhus är det förmodligen sitter ett "HängMotorskydd" på en kontaktor...
ElCentral -> Motorskydd -> Tryckvakt -> Pump
Tryckvakten är rent mekanisk, den slutar mellan 1 & 2, 3 & 4 och 5 & 6... anledningen till att bara 5 & 6 används i svärföräldrarnas sommarhus är det förmodligen sitter ett "HängMotorskydd" på en kontaktor...
Tack för infot.
I svärföräldrarnas stuga sitter det dock ett exakt lika dant motorskydd. Kan inte se att någon annan utrustning är inkopplad förutom detta motorskydd och tryckvakten.
Det går 3 st kablar med okänt antal ledare in i motorskyddsburken. Borde vara två?
I svärföräldrarnas stuga sitter det dock ett exakt lika dant motorskydd. Kan inte se att någon annan utrustning är inkopplad förutom detta motorskydd och tryckvakten.
Det går 3 st kablar med okänt antal ledare in i motorskyddsburken. Borde vara två?
Hej premiär inlägg för min del. ;D ;D
Kan det inte vara så att det i motorskyddet sitter en kontaktor som manövrerar lasten=punpen, och att det bara går manöverström mellan tryckvakt o motorskydd/kontaktor därav den 3:e kabeln.
Kan det inte vara så att det i motorskyddet sitter en kontaktor som manövrerar lasten=punpen, och att det bara går manöverström mellan tryckvakt o motorskydd/kontaktor därav den 3:e kabeln.
Klicka här för att svara