Hej!

Jag bor i hus på landet med egen grävd brunn och hydropress.
På senare tid har tryckvakten, i brist på bättre ord, börjat "balla ur" vid pumpstart.
Det generar ca en halvsekunds tryckbortfall i ledningen och det låter relativt illa.
Jag förstår inte riktigt vad det är som faktiskt händer här.

När jag under en period inte hade tryck i hydropressen gjorde den liknande, fast då när den kom upp i tryck och pumpen skulle slå av. Nu är det när pumpen slår på.

Är det någon som har någon erfarenhet, kommentar, riskbedömning kring detta? Måste jag ta in någon för att byta detta?

Se bifogat klipp, är precis i början av klippet det händer.

Vad har du för pump? Har du testat lufta pumpen så det inte är luft i den om den låter illa pga det? Jag hade en 3 fas pump, grävd brunn och hydrofor, det var massa luft i pumpen och den lät illa

J J-banan skrev:
Vad har du för pump? Har du testat lufta pumpen så det inte är luft i den om den låter illa pga det? Jag hade en 3 fas pump, grävd brunn och hydrofor, det var massa luft i pumpen och den lät illa
Bra fråga. Det är en dränkpump. Har bara bott här i 5 månader så har inte riktigt koll på detaljerna där. Inte riktigt hört talas om att man kan lufta en pump innan

M MANDELAZZA skrev:
Bra fråga. Det är en dränkpump. Har bara bott här i 5 månader så har inte riktigt koll på detaljerna där. Inte riktigt hört talas om att man kan lufta en pump innan
Om det är en dränkpump så är avluftning inte ett problem

J J-banan skrev:
Om det är en dränkpump så är avluftning inte ett problem
Jag är dock inte emot din tanke med luft i systemet.

Kedjan av events är såhär:
- En VVSare kom hit för att installera vattenfilter
- Efter det så fanns inget tryck i hydropressen så pumpen jobbade mot ingen kudde
- Jag stängde av pump, släppte tryck, pumpade upp tryck i hydropressen så det finns tryckkudde att jobba mot
- Efter det fungerade det som det skulle, men efter några dagar satte detta beteende igång.

Kan det handla om trasiga backventiler eller något som baksläpper tryck vid pumpstart på något sätt?

M MANDELAZZA skrev:
Jag är dock inte emot din tanke med luft i systemet.

Kedjan av events är såhär:
- En VVSare kom hit för att installera vattenfilter
- Efter det så fanns inget tryck i hydropressen så pumpen jobbade mot ingen kudde
- Jag stängde av pump, släppte tryck, pumpade upp tryck i hydropressen så det finns tryckkudde att jobba mot
- Efter det fungerade det som det skulle, men efter några dagar satte detta beteende igång.

Kan det handla om trasiga backventiler eller något som baksläpper tryck vid pumpstart på något sätt?
Har du kvar tryck i kudden? Låter som att systemet har blivit stumt igen

E Eby90 skrev:
Har du kvar tryck i kudden? Låter som att systemet har blivit stumt igen
Ja, när pumpen väl gått igång och jobbar så tar det ca 20 sekunder innan den byggt upp tryck på 5 bar och slår av. Så det finns ju någon form av kudde som fungerar

Har du pumpat i någon luft i gummikudden under dessa operationer.

Har du för mycket lufttryck så hinner hydropressen bli helt tom på vatten (dvs gummiblåsan fyller hela tanken utan vatten kvar) och det blir en kort helstopp (och trycket går mot noll bar) i vattenflödet innan djuphålspumpen har varvat upp och börja mata på vatten igen. - så prova att släppa ut några pys med luft på luftnippeln för gummiblåsan och prova igen, och räcker det inte, några pys luft till och prova igen. Sådant kan hända när det blir varmare mot sommaren med varmare vatten i hydropressen att varmare luft i hydropressen ger högre tryck i blåsan än tidigare och är trycket i blåsan vid på vatten tom hydropress väldigt nära pumppåslagstrycket så blir det för lite överlapp i marginal och trycker hydropressen tom på vatten innan pumpen börja leverera vatten.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:

Har du för mycket lufttryck så hinner hydropressen bli helt tom på vatten (dvs gummiblåsan fyller hela tanken utan vatten kvar) och det blir en kort helstopp (och trycket går mot noll bar) i vattenflödet innan djuphålspumpen har varvat upp och börja mata på vatten igen. - så prova att släppa ut några pys med luft på luftnippeln för gummiblåsan och prova igen, och räcker det inte, några pys luft till och prova igen. Sådant kan hända när det blir varmare mot sommaren med varmare vatten i hydropressen att varmare luft i hydropressen ger högre tryck i blåsan än tidigare och är trycket i blåsan vid på vatten tom hydropress väldigt nära pumppåslagstrycket så blir det för lite överlapp i marginal och trycker hydropressen tom på vatten innan pumpen börja leverera vatten
X xxargs skrev:

Har du för mycket lufttryck så hinner hydropressen bli helt tom på vatten (dvs gummiblåsan fyller hela tanken utan vatten kvar) och det blir en kort helstopp (och trycket går mot noll bar) i vattenflödet innan djuphålspumpen har varvat upp och börja mata på vatten igen. - så prova att släppa ut några pys med luft på luftnippeln för gummiblåsan och prova igen, och räcker det inte, några pys luft till och prova igen. Sådant kan hända när det blir varmare mot sommaren med varmare vatten i hydropressen att varmare luft i hydropressen ger högre tryck i blåsan än tidigare och är trycket i blåsan vid på vatten tom hydropress väldigt nära pumppåslagstrycket så blir det för lite överlapp i marginal och trycker hydropressen tom på vatten innan pumpen börja leverera vatten.
Mycket intressant svar! Ska testa detta!

X xxargs skrev:

Hej igen!
Detta verkar ha gjort susen. Jag måste ha pumpat upp för högt tryck. Tack för tipset.

Dock har jag ett liknande prolem som är att det beter sig på ett liknande sätt när pumpen arbetat upp tryck och tryckvakten slår av vid ca 4,5 bar. Då sker liknande "urballning". Inte alltid, men ganska ofta. Detta är dock inte nytt utan har hållt på så ett tag.
Några spontanta tankar om det :) ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.