8 999 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Tryckt virke i råsponten ?
O Okänd skrev:Hej! Jodå, problemet kvarstår. Vi har fått bekräftat via laboratorieanalys att råsponten innehåller pentaklorfenol. Med största sannolikhet har detta penslats på. Frågan är nu om det finns något mer i huset som har behandlats. Tydligen var det inte heller ovanligt att träpanel och dörr / fönsterkarmar behandlades på detta sätt. Du nämner takstolar, något jag också oroat mig lite för. Ångrar även att jag inte tog fler prover på reglar i innerväggarna när vi renoverade för några år sedan, för det är enda sättet att få veta.
Vi har avvaktat med takbyte då det är en väldigt stor kostnad. Jag experimenterar just nu med mekanisk ventilation av vinden; att skapa undertryck mha en fläkt. Detta sänker temperaturen på vinden och kan leda till fuktproblem men med tanke på omständigheterna ändå värt ett försök. Det verkar ha en viss effekt. Någon säger att vår inomhusluft har blivit bättre. Jag är dock inte lika säker.
Vill du skriva till mig på pm?O Okänd skrev:Hej! Jodå, problemet kvarstår. Vi har fått bekräftat via laboratorieanalys att råsponten innehåller pentaklorfenol. Med största sannolikhet har detta penslats på. Frågan är nu om det finns något mer i huset som har behandlats. Tydligen var det inte heller ovanligt att träpanel och dörr / fönsterkarmar behandlades på detta sätt. Du nämner takstolar, något jag också oroat mig lite för. Ångrar även att jag inte tog fler prover på reglar i innerväggarna när vi renoverade för några år sedan, för det är enda sättet att få veta.
Vi har avvaktat med takbyte då det är en väldigt stor kostnad. Jag experimenterar just nu med mekanisk ventilation av vinden; att skapa undertryck mha en fläkt. Detta sänker temperaturen på vinden och kan leda till fuktproblem men med tanke på omständigheterna ändå värt ett försök. Det verkar ha en viss effekt. Någon säger att vår inomhusluft har blivit bättre. Jag är dock inte lika säker.
Hej du! Jag har tretex som innerväggar.. kan denna möjligtvis också vara tryckt? Jag letar för fullt efter något som är tryckimpregnerat här hemma men hittar inget.. har kollat syllen och den är inte tryckt!L Leif i Skåne skrev:TS @Okänd är det samma objekt som i denna tråden?
[länk]
Inprenerad Tretex som man använde på 70-talet som vindskiva har en stickande huvudvärks-framkallande lukt som många reagerar på. När denna monterades var det inga problem då man avände en stående lockpanel utanför! Denna var målad med en färg bestående av pigment, linolja, lacknafta! Denna färg var helt öppen och med råsågade panelbrädor var det gott om glipor att släppa ut lukten från impregneringen.
Efter 30-40 år var det dags att måla och renovera, vissa bytade panelen och i dag är det torr och hyvlade panel på en sida, så väggen blir tät, för tät. Samtidigt målar man med en helt tät färg, så nu kan inte lukten komma ut utan koncentreras innanför panelen som naturligtvis inte har några ventiler upptill.
Samtidigt utgick ett nytt påbrå att man skulle ha ett undertryck i huset via en centralfäkt som alltid borde gå!
Med några mm vattenpelare tryckskillnaden mellan den starkt luktande Tretexen och bostaden tar det inte så många månader för lukten att smitta allt i huset, kläder hår sängar o.s.v.
Jag har själv det i mitt hus men bräderna har på sina sällen 1 cm breda glipor så lukten försvinner samt bara fläkt över spisen som sällan går. Samt takfönster utan packning i duschen!
Nu går mina misstankar mot mina spontade innerväggar alltså bakom tretexen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden