På jakt efter "obehaglig lukt" i 70-tals villa. Vid köp gjordes överlåtelsebesiktning och besiktningsmannen påpekade mikrobiell påväxt på råsponten. Nu har vi flyttat in i huset och haft en expert från Ocab som misstänkte att råsponten är tryckimpregnerad (eftersom han tyckte den hade ett grönaktigt skimmer när han lyste på den med ficklampa). Jag tycker det låter konstigt att den ene experten misstänker mögel och en annan tryckt virke på samma ställe.

Hur vanligt eller ovanligt förekommande är detta?

Huset byggt -73. Grannarna i området med erfarenhet av denna hustyp säger att det inte är tryckt virke annat än i syllarna. Jag är konfunderad.

under mina nästan 50 år som snickare har jag inte sett tryckt råspont vad jag kan minnas
t

• Gilla
Okänd
  • Laddar…
Rickard.
Har aldrig sett tryckt råspont dock har jag ett par gånger sett återvunnet virke tex. grangolv och grov väggpanel så jag antar att det inte är helt omöjligt att någon använt en gammal altan men det är högt osannolikt.

Återvunnet virke är dessutom väldigt ovanligt på moderna hus som ditt ändå räknas till.

Och jag har svårt att tro att mögelpåväxt eller impregning skulle orsaka dålig lukt inomhus.

Redigerat:
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Det börjar låta som Ocab bara försökte sälja på mig en dyr analys av råsponten...

O Okänd skrev:
Det börjar låta som Ocab bara försökte sälja på mig en dyr analys av råsponten...
Bor själv i ett hus med tryckt som luktar riktigt illa. Det är inte ovanligt alls då man byggde på det sättet runt 70-talet.
I skrivande stund så håller jag på att byta ut allt som är tryckt och folk påpekar redan att lukten har avtagit kraftigt.

Ta med dig lite kläder hem till någon som ni känner och be de lukta på dom. Luktar det typisk källardoft så är det förmodligen tryckt i syllarna.
Har levt med det här i snart 10 år och nu när vi river ut allt som är impregnerat så börjar folk påpeka att de alltid har känt en lukt. Lite tråkigt att ingen har sagt något tidigare då man vänjer sig på ca 3 sekunder vid den kemiska lukten som är typisk 70-tal.

Om ni är osäkra så gör en koll.

• Gilla
Okänd
  • Laddar…
Nu har ju ingen påstått att det inte finns tryckt virke på andra ställen. Men nu va det ju råsponten som Ocab säger va av tryckt virke. Kan inte ens påminna mig att jag sett någon typ av spontat virke som tryckt men det kan ju för den skull finnas/funnits.

• Gilla
Okänd
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
...Och jag har svårt att tro att mögelpåväxt eller impregning skulle orsaka dålig lukt inomhus.
Om det blir fuktigt, och är impregnerat med PCP så är det ju precis det det kan göra, lukta.

Rickard.
M MagHam skrev:
Om det blir fuktigt, och är impregnerat med PCP så är det ju precis det det kan göra, lukta.
Tror inte att en råspont under ett tak är nog fuktigt speciellt många dagar per år för det men jag är absolut ingen expert på det så jag gissar bara. Men även om det luktar illa så tror jag inte på att det ska leta sig inomhus i någon större utsträckning.

Redigerat:
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Kan man se (på gammalt virke) eller testa om det är impregnerat eller måste man lämna in på analys för att vara helt säker?

Det intressanta är i första hand inte om det är impregnerat utan i så fall med vad.
Dagens kopparsalter anses harmlösa, men pentaklorfenol som användes fram till 70-talet kan omvandlas till illaluktande pentakloranisol.

Ja, detta är ju ett 70-tals hus så det är väl det senare alternativet utgår jag ifrån. Men kan man se på en träregel om den är tryckt??

TS @Okänd är det samma objekt som i denna tråden?
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-i-och-utanfoer-70-tals-villa.337479/
Inprenerad Tretex som man använde på 70-talet som vindskiva har en stickande huvudvärks-framkallande lukt som många reagerar på. När denna monterades var det inga problem då man avände en stående lockpanel utanför! Denna var målad med en färg bestående av pigment, linolja, lacknafta! Denna färg var helt öppen och med råsågade panelbrädor var det gott om glipor att släppa ut lukten från impregneringen.
Efter 30-40 år var det dags att måla och renovera, vissa bytade panelen och i dag är det torr och hyvlade panel på en sida, så väggen blir tät, för tät. Samtidigt målar man med en helt tät färg, så nu kan inte lukten komma ut utan koncentreras innanför panelen som naturligtvis inte har några ventiler upptill.
Samtidigt utgick ett nytt påbrå att man skulle ha ett undertryck i huset via en centralfäkt som alltid borde gå!
Med några mm vattenpelare tryckskillnaden mellan den starkt luktande Tretexen och bostaden tar det inte så många månader för lukten att smitta allt i huset, kläder hår sängar o.s.v.

Jag har själv det i mitt hus men bräderna har på sina sällen 1 cm breda glipor så lukten försvinner samt bara fläkt över spisen som sällan går. Samt takfönster utan packning i duschen!

• Gilla
Okänd
  • Laddar…
Jag tolkar svaren som att de flesta verkar vara överens om att tryckt råspont inte har funnits?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P
O Okänd skrev:
Jag tolkar svaren som att de flesta verkar vara överens om att tryckt råspont inte har funnits?
Hur gick det? Har hållt på med samma skit I 8 år... satt nivellgolv, bytt allt på 2 toaletter, badrum, rivit ut alla innerväggar. Nu taket å då får vi till oss att både råspont å takstolar ev är behandlade antingen doppade eller penslade men inte helt tryckta. Skickat iväg råspont på analys nu.

Cillisa skrev:
Hur gick det? Har hållt på med samma skit I 8 år... satt nivellgolv, bytt allt på 2 toaletter, badrum, rivit ut alla innerväggar. Nu taket å då får vi till oss att både råspont å takstolar ev är behandlade antingen doppade eller penslade men inte helt tryckta. Skickat iväg råspont på analys nu.
Hej! Jodå, problemet kvarstår. Vi har fått bekräftat via laboratorieanalys att råsponten innehåller pentaklorfenol. Med största sannolikhet har detta penslats på. Frågan är nu om det finns något mer i huset som har behandlats. Tydligen var det inte heller ovanligt att träpanel och dörr / fönsterkarmar behandlades på detta sätt. Du nämner takstolar, något jag också oroat mig lite för. Ångrar även att jag inte tog fler prover på reglar i innerväggarna när vi renoverade för några år sedan, för det är enda sättet att få veta.

Vi har avvaktat med takbyte då det är en väldigt stor kostnad. Jag experimenterar just nu med mekanisk ventilation av vinden; att skapa undertryck mha en fläkt. Detta sänker temperaturen på vinden och kan leda till fuktproblem men med tanke på omständigheterna ändå värt ett försök. Det verkar ha en viss effekt. Någon säger att vår inomhusluft har blivit bättre. Jag är dock inte lika säker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.