Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Har du tagit bort mässingsskruven och vridit runt med mejsel.
Det var en som hade samma problem som du det var att pumpen kärvade när man drog igång värmen inför vintern.
Jag lossade skruven och det sprutade vatten... :crysmile:
Pumpen har gått runt innan, men inte längre och det blev blött under pumpen, så den har nog gjort sitt.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag lossade skruven och det sprutade vatten... :crysmile:
Pumpen har gått runt innan, men inte längre och det blev blött under pumpen, så den har nog gjort sitt.
Det gjorde inte den i videon heller tills han skruvade på impellern med en mejsel efter att ha tagit bort skruven.

Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Det gjorde inte den i videon heller tills han skruvade på impellern med en mejsel efter att ha tagit bort skruven.
Fast min pump gick gör några dagar sen, men lät illa.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast min pump gick gör några dagar sen, men lät illa.
Ja det är inte helt ovanligt när hjulet kärvar.
Har du provat att ta bort muttern å skruva på det
Impellern med en mejsel i rätt riktning.?

Redigerat:
Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Ja det är inte helt ovanligt när hjulet kärvar.
Har du provat att ta bort muttern å skruva på det
Impellern med en mejsel i rätt riktning.?
Det sprutar vatten då. Pumpen har låtit lite konstigt i två år nu, men nu blev det värre.
Sätter dit en ny pump i helgen.
Misstänker att nuvarande pump är där det läcker också.

Går det att stänga av vattnet till pumpen utan att vrida på på unionventilerna vid pumpen så gör det. Dom brukar läcka efter man har rört dom.

Fairlane
P Mattiaz skrev:
Går det att stänga av vattnet till pumpen utan att vrida på på unionventilerna vid pumpen så gör det. Dom brukar läcka efter man har rört dom.
Det var intressant. Det vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. Hela värmesystemet är ju fullt med vatten.

Fairlane
Uppdatering:
Idag monterade jag bort den gamla cirkulationspumpen och satte dit den nya.
Jag stängde de två små skruvarna genom att vrida de ett kvarts varv och lossade sen pumpen. Det fungerade bra och det enda vatten som kom ut var lite som låg i pumpen.
Jag monterade dit den nya pumpen inklusive el, fyllde på med vatten så trycket ökade, vred de två småskruvarna ett kvarts varv igen för att öppna, och slog på strömmen.
Det var 1½ timme sen ungefär. Pumpen säger att den drar 6-7W och det låter lite diskret om den, men rören till/från är kalla, trots att pannan är på 40 grader, vilket är rimligt på det här systemet. Precis när jag startade var röret på vänstra sidan (vilket borde vara returen) rätt varmt, medan röret på högra sidan var ljummet. Nu är båda kalla.
Trycket i systemet verkar dock stabilt.

Så vad gör man nu? Elementen är ju fortsatt kalla!?
Lufta elementen?
Jag dubbelkollade att pilen på cirkulationspumpen på den nya pumpen pekade åt samma håll som den gamla, så den borde inte pumpa åt fel håll.
Man kan också ställa in en massa saker på pumpen, auto, proportionerliga tryckkurvor, konstanta tryckkurvor, konstant hastighetskurvor.

Börja med att köra pumpen manuellt på högsta läget en stund. Det brukar behövas för att få bort luften i pumpen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
dof dof skrev:
Börja med att köra pumpen manuellt på högsta läget en stund. Det brukar behövas för att få bort luften i pumpen.
Jag testar det. Jag trodde den skulle fixa det själv i auto-läget, men det är ju enkelt att försöka.

Har du luftat elementen?

Hur reglerar elpannan vilken värme den ska skicka ut i radiatorkretsen? Jag är inte hemma på elpannor men på en ved-/pelletspanna finns en shunt som styr hur mycket värme som ska skickas ut. Finns det nån termostat eller nåt du kan skruva upp i pannan för att testa?

Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Har du luftat elementen?
Nej, jag har inte testat att lufta elementen änjag får testa det imorgon. Måste hitta nyckeln, alternativt låna en från en granne.

Fairlane
D Dublin skrev:
Hur reglerar elpannan vilken värme den ska skicka ut i radiatorkretsen? Jag är inte hemma på elpannor men på en ved-/pelletspanna finns en shunt som styr hur mycket värme som ska skickas ut. Finns det nån termostat eller nåt du kan skruva upp i pannan för att testa?
Ärligt talat ved jag inte det heller. Jag vet vilken temperatur den brukar ligga på olika tider på året och temperaturen känns rimlig, men elementen är iskalla. Jag får försöka lufta imorgon.

Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat ved jag inte det heller. Jag vet vilken temperatur den brukar ligga på olika tider på året och temperaturen känns rimlig, men elementen är iskalla. Jag får försöka lufta imorgon.
Nånstans måste det gå att ändra hur varmt du vill ha, det kan ju inte bara vara termostaterna på elementen. Jag googlade på EVC13 och hittade manualen. Kolla här och jämför med inställningarna du har om de verkar rimliga: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.nibe.eu/assets/documents/23739/331681-4.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.