7 751 läst ·
66 svar
8k läst
66 svar
Trycket faller i systemet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 812 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 812 inlägg
Jag lossade skruven och det sprutade vatten...A A-Man_08 skrev:
Pumpen har gått runt innan, men inte längre och det blev blött under pumpen, så den har nog gjort sitt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 812 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 812 inlägg
Det sprutar vatten då. Pumpen har låtit lite konstigt i två år nu, men nu blev det värre.A A-Man_08 skrev:
Sätter dit en ny pump i helgen.
Misstänker att nuvarande pump är där det läcker också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 812 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 812 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 812 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 812 inlägg
Uppdatering:
Idag monterade jag bort den gamla cirkulationspumpen och satte dit den nya.
Jag stängde de två små skruvarna genom att vrida de ett kvarts varv och lossade sen pumpen. Det fungerade bra och det enda vatten som kom ut var lite som låg i pumpen.
Jag monterade dit den nya pumpen inklusive el, fyllde på med vatten så trycket ökade, vred de två småskruvarna ett kvarts varv igen för att öppna, och slog på strömmen.
Det var 1½ timme sen ungefär. Pumpen säger att den drar 6-7W och det låter lite diskret om den, men rören till/från är kalla, trots att pannan är på 40 grader, vilket är rimligt på det här systemet. Precis när jag startade var röret på vänstra sidan (vilket borde vara returen) rätt varmt, medan röret på högra sidan var ljummet. Nu är båda kalla.
Trycket i systemet verkar dock stabilt.
Så vad gör man nu? Elementen är ju fortsatt kalla!?
Lufta elementen?
Jag dubbelkollade att pilen på cirkulationspumpen på den nya pumpen pekade åt samma håll som den gamla, så den borde inte pumpa åt fel håll.
Man kan också ställa in en massa saker på pumpen, auto, proportionerliga tryckkurvor, konstanta tryckkurvor, konstant hastighetskurvor.
Idag monterade jag bort den gamla cirkulationspumpen och satte dit den nya.
Jag stängde de två små skruvarna genom att vrida de ett kvarts varv och lossade sen pumpen. Det fungerade bra och det enda vatten som kom ut var lite som låg i pumpen.
Jag monterade dit den nya pumpen inklusive el, fyllde på med vatten så trycket ökade, vred de två småskruvarna ett kvarts varv igen för att öppna, och slog på strömmen.
Det var 1½ timme sen ungefär. Pumpen säger att den drar 6-7W och det låter lite diskret om den, men rören till/från är kalla, trots att pannan är på 40 grader, vilket är rimligt på det här systemet. Precis när jag startade var röret på vänstra sidan (vilket borde vara returen) rätt varmt, medan röret på högra sidan var ljummet. Nu är båda kalla.
Trycket i systemet verkar dock stabilt.
Så vad gör man nu? Elementen är ju fortsatt kalla!?
Lufta elementen?
Jag dubbelkollade att pilen på cirkulationspumpen på den nya pumpen pekade åt samma håll som den gamla, så den borde inte pumpa åt fel håll.
Man kan också ställa in en massa saker på pumpen, auto, proportionerliga tryckkurvor, konstanta tryckkurvor, konstant hastighetskurvor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 812 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 812 inlägg
Hur reglerar elpannan vilken värme den ska skicka ut i radiatorkretsen? Jag är inte hemma på elpannor men på en ved-/pelletspanna finns en shunt som styr hur mycket värme som ska skickas ut. Finns det nån termostat eller nåt du kan skruva upp i pannan för att testa?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 812 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 812 inlägg
Ärligt talat ved jag inte det heller. Jag vet vilken temperatur den brukar ligga på olika tider på året och temperaturen känns rimlig, men elementen är iskalla. Jag får försöka lufta imorgon.D Dublin skrev:
Nånstans måste det gå att ändra hur varmt du vill ha, det kan ju inte bara vara termostaterna på elementen. Jag googlade på EVC13 och hittade manualen. Kolla här och jämför med inställningarna du har om de verkar rimliga: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.nibe.eu/assets/documents/23739/331681-4.pdfFairlane skrev: