Fairlane Fairlane skrev:
Den lilla runda saken, menar du precis till höger om den röda ringen du gjorde på en tidigare bild?
Den lilla saken är en avstängningsventil. Vrid på dessa, ett kvarts varv, med en insexnyckel, så är det bara att skruva loss pumpen.

Fairlane
A AG A skrev:
Den lilla saken är en avstängningsventil. Vrid på dessa, ett kvarts varv, med en insexnyckel, så är det bara att skruva loss pumpen.
Cool,
Då lär det vara trivialt.

Då gäller det vara att hitta en utbytespump.
En likadan eller en ersättare.

Fairlane Fairlane skrev:
Cool,
Då lär det vara trivialt.

Då gäller det vara att hitta en utbytespump.
En likadan eller en ersättare.
Någon VVS-butik eller grossist borde du ha i Staden där du bor. De har säkerligen en passande.

Fairlane
A AG A skrev:
Någon VVS-butik eller grossist borde du ha i Staden där du bor. De har säkerligen en passande.
Det finns det såklart. Jag vill dock helst inte bara kliva in och få en rekommenderad som kostar 4000 kr, när det finns en annan modell som fungerar lika bra för halva pengen.

Eller om jag ska titta på att beställa en från utlandet, om priserna skiljer sig åt.

För man en snabb googling så hittar man cirkulationspumpar för 500-5000 kr. Jag kommer byta ut elpannan mot en luftvatten-pump eller bergvärmepump inom något/några år, så jag måste ju inte ha något som håller i 25 år, då den delen ändå kommer bytas ut då.

Fairlane Fairlane skrev:
Det finns det såklart. Jag vill dock helst inte bara kliva in och få en rekommenderad som kostar 4000 kr, när det finns en annan modell som fungerar lika bra för halva pengen.

Eller om jag ska titta på att beställa en från utlandet, om priserna skiljer sig åt.

För man en snabb googling så hittar man cirkulationspumpar för 500-5000 kr. Jag kommer byta ut elpannan mot en luftvatten-pump eller bergvärmepump inom något/några år, så jag måste ju inte ha något som håller i 25 år, då den delen ändå kommer bytas ut då.
Jag förstår dig. VVS-branschen är svår och prissättningen omöjlig att begripa.
Jag kan dock säga att det svårt att komma under 1000kr för en ny och vettig pump. Men mer än 1800 ska du inte heller betala. Då är det endera en onödig "lyxpump" eller "ockerpris".
Jag såg dock att även Biltema har cirkulstionspumpar för skapligt pris.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Jag förstår dig. VVS-branschen är svår och prissättningen omöjlig att begripa.
Jag kan dock säga att det svårt att komma under 1000kr för en ny och vettig pump. Men mer än 1800 ska du inte heller betala. Då är det endera en onödig "lyxpump" eller "ockerpris".
Jag såg dock att även Biltema har cirkulstionspumpar för skapligt pris.
Det troliga är ju att jag inte ens vet vad jag ska leta efter. Jag vill ha en som passar rakt av på plats om möjligt. Vill inte köpa en pump för att sen upptäcka att man måste ansluta rör på något annat ställe, eller av en annan dimension.

Bor i södra Stockholm så vvs-butiker finns det gott om. Finns en några kilometer bort. Jag har aldrig varit där, men har hört både bra och dåligt. Rörmokare med egen butik etc.Npgra höjer de till skyarna, andra sågar dem med fotknölarna. Kanske läge att åka förbi och fråga. Riskerar ju inte att behöva betala Ahlsells listpris om jag köper och installerar själv. :D

Bästa svaret

Fairlane Fairlane skrev:

Då skulle jag köpt denna.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/var...vRiMD6aCMlTKM9T4Qq-7vp95aSqkghV4aAke0EALw_wcB
Då får du en ny pump med garanti.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
dof dof skrev:
Då skulle jag köpt denna.
[länk]
Då får du en ny pump med garanti.
Passar den rakt av?
Isåfall blir det nog ett besök på Biltema. Har en Biltema 10 minuter bort med bilen. De har den inne.

Fairlane Fairlane skrev:
Passar den rakt av?
Isåfall blir det nog ett besök på Biltema. Har en Biltema 10 minuter bort med bilen. De har den inne.
Ja det ska den göra

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Passar den rakt av?
Kolla tradera också, ligger ofta nästan nya kvalitetspumpar ute. Din är ju en standardpump så med lite tur hittar du nån.

B
Tror denna passar
https://www.tradera.com/item/302460/560261348/cirkulationspump-grundfos-upm-e-flex-as-25-70-130-azj

110kr plus frakt beg. Eller ny för 1600kr.

https://rorfokus.se/produkt/nibe-cirkulationspump-flex-as-15-70-130/
Jag har en sådan modell på min golvvärme, funkar bra och är tyst. Fast jag har modellen med pwm styrning, det kanske är mer som skiljer dem åt. Tror de har bättre verkningsgrad och tillgänglighet än biltema. jag litar inte på biltema riktigt. Det ska vara mer än några hundralappar i prisskillnad för att jag ska välja biltema på en sådan här komponent i alla fall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Hupp, nu har jag köpt Biltemas pump. Det är iallafall garanti till skillnad från en begagnad och den kommer bytas inom några år.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hupp, nu har jag köpt Biltemas pump. Det är iallafall garanti till skillnad från en begagnad och den kommer bytas inom några år.
Uppdatera när den är bytt. Jag är iallafall nyfiken på hur bytet gick, samt om det löste problemet med fallande tryck.

Har du tagit bort mässingsskruven och vridit runt med mejsel.
Det var en som hade samma problem som du det var att pumpen kärvade när man drog igång värmen inför vintern.

Typ så.

Fairlane
A AG A skrev:
Uppdatera när den är bytt. Jag är iallafall nyfiken på hur bytet gick, samt om det löste problemet med fallande tryck.
Det kommer jag göra. Jag kommer nog inte hinna förrän i helgen dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.