Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
D Danne824 skrev:
Så Trump ”sänker” tullarna mot Kina och kallar det för en ”total omstart”.

Jaha.
Samma Trump som i åratal skrämt väljarna med hur farligt Kina är, hur han ”krossade” dem med stål- och teknik-tullar, och hur inga tidigare presidenter haft modet att göra som han?

Nu står han där, backar undan med MAGA kepsen i handen och hoppas att ingen märker att strategin floppade, som väntat.

Det är inte en omstart. Det är en reträtt. En 180-gradersvändning för att rädda ansiktet i ett läge där amerikanska hushåll börjar känna av inflation och näringslivet skriker efter stabilitet.

Och varför? För att tullkriget skadade USA minst lika mycket som det skadade Kina. Det vet alla med ett uns ekonomisk förståelse.

Men visst, han försöker sälja in det som en seger för det är vad Trump alltid gör.

När verkligheten inte passar narrativet, ändrar han på narrativet.

MAGA-rörelsen får nu försöka svälja att deras hjälte kompromissade med det "kommunistiska hotet".

Och medan kinesiska medier jublar och kallar det en diplomatisk seger, får amerikanska MAGA väljare nöja sig med ännu ett varumärkesmässigt stunt.

Detta är inte ett mästerligt "deal moment", Det är ett ansiktsräddande reträttspel från en man som vet att verkligheten inte går att tweetstorma bort.
Han måste väl göra något nu när företagen börjar bygga sina tillverkningsanläggningar utanför Usa pga att det är för dyrt att importera delar dom behöver.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skillnaden mellan mitt jobb och landets försvar är att förlorar jag jobbet så kan jag alltid få något nytt eller i värsta fall bli uteliggare, men man överlever. När det gäller försvaret så kan du inte chansa. Du måste ha ett som funkar ifall det behövs. Du får ingen andra chans ifall du misslyckas första gången, blir kanske en delrepublik i Ryssland istället.
I Sverige som rysk delrepublik måste du fortfarande gå till jobbet. Vad som händer med a-kassan är mer oklart. Annat än i undantagsfall kommer du bo kvar i samma hus. Hälsa på samma vänner etc . Är du gay kanske du måste in i garderoben, vissa elitgrupper kanske skulle råka illa ut men de flesta affärsmän skulle blixtsnabbt anpassa sig och kanske tjäna ännu mer.

Din röst kanske inte skulle räknas i alla val. Bara ett fåtal skulle påverkas av repressionen. Förmodligen vänstergrupper och hbtqi rörelser.

Konsekvensen av ett ryskt övertagande är alltså främst att du får leva under rysk politik.

Jag är extremt mot den politik Putin står för men i stort kan vi hamna nära om Tidö puttrar på i inslagen riktning.

• Wow
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
I Sverige som rysk delrepublik måste du fortfarande gå till jobbet. Vad som händer med a-kassan är mer oklart. Annat än i undantagsfall kommer du bo kvar i samma hus. Hälsa på samma vänner etc . Är du gay kanske du måste in i garderoben, vissa elitgrupper kanske skulle råka illa ut men de flesta affärsmän skulle blixtsnabbt anpassa sig och kanske tjäna ännu mer.

Din röst kanske inte skulle räknas i alla val. Bara ett fåtal skulle påverkas av repressionen. Förmodligen vänstergrupper och hbtqi rörelser.

Konsekvensen av ett ryskt övertagande är alltså främst att du får leva under rysk politik.

Jag är extremt mot den politik Putin står för men i stort kan vi hamna nära om Tidö puttrar på i inslagen riktning.
Hur menar du puttrar på? Vad mer kan regeringen göra just nu? Kräva att vi blockar Öresund?

MultiMan
Såg ni sändningen från Vita Huset idag? MAGA tar över Bernie Sanders läkemedelspolitik (ja, jag blev förvånad) med den skillnaden att Trump tänker tvinga EU att betala sänkningarna på läkemedel i USA. Jag vet redan hur det ser ut i mitt landsting gällande ekonomin, så det här kommer bli tråkigt för Sverige om läkemedelsbolagen hoppar i samma sänghalm som presidenten.

Själv tror jag att Trump gjort sig till den största måltavlan för en lönnmördares kula sedan JFK. Professionell då, inte de klantarna som försökt hittills.

• Wow
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Själv tror jag att Trump gjort sig till den största måltavlan för en lönnmördares kula sedan JFK. Professionell då, inte de klantarna som försökt hittills
Dett har han varit länge. För vilken storföretagsledare eller likasinnad vill ha honom när det finns lallade lättmanipulerade idioter som Biden och Bush. Bara för att nämna några.
Till och med Putin föredrog Biden framför Trump. För han var så förutsägbar.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur menar du puttrar på? Vad mer kan regeringen göra just nu? Kräva att vi blockar Öresund?
Jag menar att de snackar om att inskränka akademiska friheten, drar in pengar till icke önskvärda organisationer, ökar staten och polisens makt, för in gummilagar som gjorda för att användas godtyckligt, undergräver personliga integriteten, ökar avlyssning, göder ett skikt välfärdsoligarker etc etc. Politik som på många sätt liknar Putins (inrikes) politik. Anammar vi Putins politik gör det väl inget om vi blir del av Ryssland?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
Såg ni sändningen från Vita Huset idag? MAGA tar över Bernie Sanders läkemedelspolitik (ja, jag blev förvånad) med den skillnaden att Trump tänker tvinga EU att betala sänkningarna på läkemedel i USA. Jag vet redan hur det ser ut i mitt landsting gällande ekonomin, så det här kommer bli tråkigt för Sverige om läkemedelsbolagen hoppar i samma sänghalm som presidenten.

Själv tror jag att Trump gjort sig till den största måltavlan för en lönnmördares kula sedan JFK. Professionell då, inte de klantarna som försökt hittills.
Han berättade säkert hur han tänkt få Eu att betala?
Eller är det på samma sätt som att Usa kommer få så mycket pengar från tullavgifter när han höjer tulltarifferna?

MultiMan MultiMan skrev:
Fast Trump har ju varit smart och själv minimerat den risken genom att utse Vance till vicepresident. Ingen vill lönnmörda Trump om efterträdaren är ännu mer idiotisk.

• Haha
  • Gilla
Danne824 och 3 till
  • Laddar…
N
K karlmb skrev:
Det är därför Putler skiter på sig när ett grannland går med i en allians.
Nej det gör han nog knappast men han inser att det blir mycket svårare och får större konsekvenser om han invaderar sådana länder. Och det hindrar hans plan på att återinföra Sovjetunionen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
N Niq skrev:
Han berättade säkert hur han tänkt få Eu att betala?
Eller är det på samma sätt som att Usa kommer få så mycket pengar från tullavgifter när han höjer tulltarifferna?
Som vanligt gick han inte in i detaljer, men den övergripande tanken är att läkemedelsbolagen ska tvingas att sänka priserna drastiskt i USA och ta igen förlusterna genom att tvinga övriga världen betala flera gånger mer än idag, särskilt EU. Som brasklapp slängde han in att om det fanns "särskilt utsatta länder" så kunde han tänka sig undantag.

Finns ju exempel, även på läkemedel där utvecklingskostnaderna är betalda sedan många årtionden, där de fortfarande kostar 7-8 gånger så mycket i USA som jämfört med Sverige t ex (som han faktiskt nämnde som en av få länder under sändningen, som hade extra kriminellt låga läkemedelspriser). Xanor räddade livet på mig under en period för 25-30 år sedan ungefär och Pfizer tog vid det tillfället nästan exakt 10 gånger så mycket för ett hundrapack 1mg i USA jämfört med Sverige och patentet för alprazolam gick ut 1993. Antagligen var det därför Pfizer sänkte originalpreparatet i Sverige, men behöll det i USA där generikan inte hade slagit igenom på samma sätt.

Nu framgick det inte vad jag hörde om denna Bernie Sanders-sväng bara skulle gälla originalpreparat inom patenttiden eller också generika.

Edit: Det kostar rätt oerhörda summor att utveckla nya läkemedel, så om inte forskningen efter nya medel ska ta stopp kommer bolagen bli tvingade att höja priserna drastiskt i övriga världen om de genom lagar tvingas sänka drastiskt i USA. Precis som med tarifferna kan det bli hur stökigt som helst och någon helhetsbild finns sällan när Trump är inblandad.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Till och med Putin föredrog Biden framför Trump. För han var så förutsägbar.
Tror du det för att du läste om att Putin hade sagt det (med ett leende på läpparna)..?

😂

Ett tips, tro inte på allt som Putin eller Trump för den delen säger offentligt. 😉

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man kan inte förutsätta att ett avtal/löfte gäller i all framtid. Det kan gälla just nu, men att bygga sin egen försvarsförmåga med tanke på att USA lovar att hjälpa idag är rent ut sagt korkat/naivt. Man måste bygga ett försvar som även fungerar om några år då vi inte har en aning om hur olika allianser ser ut.
Vem vet, Trump kanske ingår försvarsavtal med Putin för att blockera Kina som han anser är det stora hotet. Att förutsätta att framtiden är som idag är inte särskilt smart. Se bara på Molotov-Rinbbentroppakten, den var 'omöjlig för de flesta på den tiden. Men den hände ändå.
Så är det och alla är numera införstådda med det.

Att det har blivit som det har blivit är iofs inte jättekonstigt då Sovjet brakade samman och Ryssland blev ett svagt upphackat überkapitalistiskt oligarkland. Västländerna och dess kortsiktiga ledare (och väljare) såg sin chans att lägga pengar på välfärd istället för på försvaret mm.

Däremot märkligt att ingen reagerade i början av 2000-talet och ännu märkligare att inget gjordes när Ryssarna annekterade Krim eller när Trump blev president första svängen...

Nu sitter vi här med skägget i brevlådan. En galen president i väst och en galen president i öst och massor av smågalna ledare lite varstans.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Nu sitter vi här med skägget i brevlådan. En galen president i väst och en galen president i öst och massor av smågalna ledare lite varstans.
Du beskriver helt enkelt vanliga politiker.
Vad vill du säga med det?

Intet Intet skrev:
Du beskriver helt enkelt vanliga politiker.
Vad vill du säga med det?
Edit, läste fel.
"Vanliga" politiker skulle jag inte påstå men de är en realitet idag. Finns inget vanligt med den korkade clownen som sitter i vita huset nu.

Ville väl inte säga något särskilt mer än att det var ett medhåll (att vi inte kan förlita oss fullt ut på de som vi trodde var våra allierade) och en extremt komprimerad summering samt en förundran öven bristen på reaktion.

Var det inte tillräckligt för att berättiga mitt inlägg..?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
Som vanligt gick han inte in i detaljer, men den övergripande tanken är att läkemedelsbolagen ska tvingas att sänka priserna drastiskt i USA och ta igen förlusterna genom att tvinga övriga världen betala flera gånger mer än idag, särskilt EU. Som brasklapp slängde han in att om det fanns "särskilt utsatta länder" så kunde han tänka sig undantag.

Finns ju exempel, även på läkemedel där utvecklingskostnaderna är betalda sedan många årtionden, där de fortfarande kostar 7-8 gånger så mycket i USA som jämfört med Sverige t ex (som han faktiskt nämnde som en av få länder under sändningen, som hade extra kriminellt låga läkemedelspriser). Xanor räddade livet på mig under en period för 25-30 år sedan ungefär och Pfizer tog vid det tillfället nästan exakt 10 gånger så mycket för ett hundrapack 1mg i USA jämfört med Sverige och patentet för alprazolam gick ut 1993. Antagligen var det därför Pfizer sänkte originalpreparatet i Sverige, men behöll det i USA där generikan inte hade slagit igenom på samma sätt.

Nu framgick det inte vad jag hörde om denna Bernie Sanders-sväng bara skulle gälla originalpreparat inom patenttiden eller också generika.

Edit: Det kostar rätt oerhörda summor att utveckla nya läkemedel, så om inte forskningen efter nya medel ska ta stopp kommer bolagen bli tvingade att höja priserna drastiskt i övriga världen om de genom lagar tvingas sänka drastiskt i USA. Precis som med tarifferna kan det bli hur stökigt som helst och någon helhetsbild finns sällan när Trump är inblandad.
Ja läkemedelsmarknaden är svår. Man vill ju ha en marknadsekonomi som driver fram utveckling. Samtidigt vill man ha en reglerad marknad så man inte betalar för mycket.
Många lite enklare mediciner säljs dyrare under sitt huvudnamn samtidigt som man säljer exakt samma medicin billigar under ett annat namn. Alvedon har en "kopia" som säljs under ett annat namn om jag kommer rätt ihåg är det Panadol. Det är exakt samma medicin som görs av samma företag men har olika pris. Har flera gånger när jag köpt den billigare fått tabletter märkta med Alvedon fast det på förpackningen står ett annat namn.

Sen är det ganska få som inte varit i kontakt med specialmediciner som har en aning om vad dom faktiskt kostar. Och hur mycket vi faktiskt får för våra skattepengar när vi behöver lite mer avancerad vård och ovanligare mera avancerade mediciner.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.