- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Absolut, jag instämmer. Så är det säkert.Claes Sörmland skrev:
Låt mig förtydliga: MAGAs huvudsakliga politiska fiender är de samhällsinstitutioner som upprätthåller vänsterdominans i det amerikanska samhället och som därmed hindrar den utveckling som MAGA önskar i samhället. Det som rörelsen heter (Make America Great Again) är vad den är, en sorts reaktion på att vänstern över åren har lyckats flytta fram sina positioner och förändra samhället i en riktning man inte gillar. Nu har man folkmajoritetens stöd i val och kommer att försöka trycka tillbaka sådana institutioners förmåga att kontrollera samhället utifrån sin minoritets- eller elitposition.
Universiteten identifierades tidigt av MAGAs föregångare (se t ex Andrew Breitbarts tal som är en sorts historisk grund för denna populistiska folkrörelse, en rörelse som sedan Trump tog över ledarskapet för) som just epicentrum för hur vänstern driver det amerikanska samhället genom den långa marchen genom institutionerna och genom att plantera sina idéer hos den strävsamma ungdomen s a s. Och visst stämmer denna analys i sak rätt bra, det är ungdomen på universiteten som bara några år senare klättrar i företag och organisationer i USA och därmed kan förändra deras kultur i grunden. Och har gjort det. Det är detta MAGA vill hindra, man vill göra livet svårt att driva en vänsteragenda från universitetens plattform. Här har vi ändamålet, hur man gör det, d v s exakt policy kan säkert variera.
För att göra en jämförelse till vår egen politiska värld. Det är lite som med svenska socialdemokraterna eller miljörörelsen, de har identifierat sin vision men exakt vilken policy de genomför varierar, om det t ex blir höjda skatter på drivmedel, subventioner av elcyklar eller att man lägger ned kärnkraftsverk genom att ändra på styrelsers sammansättning i statliga energibolag till mer lojalt folk som inte gillar kärnkraft.
Det här tillsammans med allt annat Trump & Co gjort hittills säger mig att Project 2025 följs till punkt och pricka. Givetvis kan jag inte veta om planen är att följa Project 2025 fullt ut men 1+1 blir oftast 2 i min värld.
Varför är det så centralt om delar av Project 2025 följs eller inte för dig? Det skulle ju vara konstigt om delar av denna rapport från The Heritage Foundation inte sammanföll med Trump II:s faktiska policy när den är skriven rätt nyligen för just scenariot att Trump vinner valet en andra gång. Av en dominerande tankemedja.S Sweetme skrev:
Är det någon möjlig konspiration eller dolt "puppet mastery" som du tror är i görningen?
Det är väl inte så märkligt. Trump och hans gäng tror på den starka och smarta staten som sluter "deals" och investerar i för USA vinstgenererande saker. Staten som aktör. Det behövs bara rätt personer som agerar för statens räkning och mest rätt av alla är ju Trump. Trump och hans rörelse är inte marknadsliberal.L lat skrev:
Klassisk kollektivistiskt tankesätt, vi har ju samma idéer i svensk politik på oppositionssidan, det ska nu byggas fler industrier på statligt initiativ och med statlig finansiering menade man i senaste SVT-partiledardebatten. Det handlar bara om att rätt sida vinna valet så kan den smarta och aktiva svenska staten fixa till rätt deals menade oppositionsledaren.
Samtidigt är Trumps rörelse moralkonservativ så de tror på att på individnivå måste folk generellt ta sig i kragen och lyfta sig själva. Därav skepsisen till bidrag till enskilda, det ses som att uppmuntra och permanenta deras dåliga situation. Här skiljer man sig ju från den svenska politiska kollektivismen som ligger på vänstersidan och gör en annan analys om bidragen. Men visst har vi samma tankar inom borgerligheten (Lex "arbetslinjen").
Det avgörande är omfattningen och maktförskjutningen som är planerad att genomföras enligt Project 2025.Claes Sörmland skrev:
Varför är det så centralt om delar av Project 2025 följs eller inte för dig? Det skulle ju vara konstigt om delar av denna rapport från The Heritage Foundation inte sammanföll med Trump II:s faktiska policy när den är skriven rätt nyligen för just scenariot att Trump vinner valet en andra gång. Av en dominerande tankemedja.
Är det någon möjlig konspiration eller dolt "puppet mastery" som du tror är i görningen?
Du tror väl inte att Project 2025 är tänkt som en temporär förändring tills det blir ett Demokratiskt styre igen om kanske 3,5 år? Du tror väl inte att maktförskjutningen är tänkt att erhållas även till en Demokratisk President om kanske 3,5 år?
Jag är mycket förvånad att du Claes verkar blunda för den potentiella risk det innebär att så mycket makt läggs i händerna på en narcissistisk idiot som Trump tillsammans med bakomliggande kristna extremister och allmänt giriga "oligarker".
Hypotes:
- X agiterar på torget om att alla problem beror på Y.
- X får medhåll av allt fler (framförallt av icke-Y).
- Läckta dokument sipprar ut om att X tycker att Y är ohyra och borde utrotas mm.
- X får makten oavsett (eller kanske tack vare det) eller så berodde det helt enkelt på att Y var i kraftig minoritet eller att den stora gruppen Z vare sig visste det ena eller det andra utan följde med den rådande strömmen.
- X börjar rumstera om och omforma genomgripande samhällsfunktioner och maktbalanser.
- X’s makt ökar.
- X börjar fängsla massor av Y.
Icke-Y som bevittnar det här delas upp i tre läger:
Läger 1. Tycker det är bra. Kanske till och med hjälper till så att fler Y kan fängslas.
Läger 2. Tycker det verkar konstigt men tänker att ”jaja än så länge så har ju Y bara blivit fängslade och det kanske finns fog för det. Man får låta tiden utvisa vad som faktiskt kommer ske och själv har man det ganska bra under tiden”.
Läger 3. Tycker inte det är bra. Kanske till och med försöker hjälpa Y så att de inte kan fängslas. Endel kanske till och med tänker tanken att det fanns någon sanning i de läckta dokumenten där det stod att X tyckte att Y borde utrotas…
I den här hypotesen så anser jag mig tillhöra Läger 3.
Det finns konspirationsteorier och sen finns det konspirationsteorier.
När "konspirationsteorier" håller på att förverkligas steg för steg mitt framför oss så kan man börja ifrågasätta om de fortfarande är teorier.
Att världen skulle styras av en pedofilring bestående av demokrater och andra Woke-gubbar är också en konspirationsteori men där känner i varje fall jag att det saknas mer kött på benen för att jag ska köpa det.
- X agiterar på torget om att alla problem beror på Y.
- X får medhåll av allt fler (framförallt av icke-Y).
- Läckta dokument sipprar ut om att X tycker att Y är ohyra och borde utrotas mm.
- X får makten oavsett (eller kanske tack vare det) eller så berodde det helt enkelt på att Y var i kraftig minoritet eller att den stora gruppen Z vare sig visste det ena eller det andra utan följde med den rådande strömmen.
- X börjar rumstera om och omforma genomgripande samhällsfunktioner och maktbalanser.
- X’s makt ökar.
- X börjar fängsla massor av Y.
Icke-Y som bevittnar det här delas upp i tre läger:
Läger 1. Tycker det är bra. Kanske till och med hjälper till så att fler Y kan fängslas.
Läger 2. Tycker det verkar konstigt men tänker att ”jaja än så länge så har ju Y bara blivit fängslade och det kanske finns fog för det. Man får låta tiden utvisa vad som faktiskt kommer ske och själv har man det ganska bra under tiden”.
Läger 3. Tycker inte det är bra. Kanske till och med försöker hjälpa Y så att de inte kan fängslas. Endel kanske till och med tänker tanken att det fanns någon sanning i de läckta dokumenten där det stod att X tyckte att Y borde utrotas…
I den här hypotesen så anser jag mig tillhöra Läger 3.
Det finns konspirationsteorier och sen finns det konspirationsteorier.
När "konspirationsteorier" håller på att förverkligas steg för steg mitt framför oss så kan man börja ifrågasätta om de fortfarande är teorier.
Att världen skulle styras av en pedofilring bestående av demokrater och andra Woke-gubbar är också en konspirationsteori men där känner i varje fall jag att det saknas mer kött på benen för att jag ska köpa det.
Du kan räkna med att Trump och de konservativa önskar så stor maktförskjutning som möjligt från liberalerna under denna mandatperiod. Allt annat vore märkligt.S Sweetme skrev:
Jag har inte läst Project 2025 men generellt är utgångspunkten för de politiker som söker makt att de vill förändra samhället och ofta på ett beständigt sätt. Att republikanerna vill cementera stöd för sin politik och sitt lag är lika självklart som att demokraterna vill detsamma. Eller den svenska borgerligheten eller socialdemokraterna.S Sweetme skrev:
Jag blundar verkligen inte för den risken. Jag menar bara att skeendena inte är obegripliga om man bildar sig lite kring amerikansk kultur och politik. Det krävs inga konspirationsteorier, "puppet masters" eller hemlig korruption för att förstå vad som händer, allt ligger helt öppet sedan många år. Vi vet spelarna, vi vet vilka som är politiska fiender och vi vet vad de vill. Det är en folkrörelse med höggafflar i allians med storföretagen ledd av en i våra ögon avskyvärd individ. Om han bara är helbäng eller smart kalkylerande debatteras ju, jag tror personligen på en åldrad helbäng hjärna som lever i sitt eget lilla Matrix. Men de har vunnit presidentskapet, lagstiftande församlingen och har rättsapparatens topp på sin sida. De har nycklarna till låsa upp rätt mycket.S Sweetme skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Gör det. Du behöver inte läsa alla 900 sidor, det räcker att slå upp vilken sida som helst.Claes Sörmland skrev:
Jag har inte läst Project 2025 men generellt är utgångspunkten för de politiker som söker makt att de vill förändra samhället och ofta på ett beständigt sätt. Att republikanerna vill cementera stöd för sin politik och sitt lag är lika självklart som att demokraterna vill detsamma. Eller den svenska borgerligheten eller socialdemokraterna.
Vad menar du? Att om jag läser en sida så kommer jag snart komma till insikten att i själva verket är Trump en viljelös docka som styrs av dolda mörka krafter på tankesmedjan The Heritage Foundation?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jag har aldrig påstått att det finns något sånt, bara att världsbilden som tecknas i Project2025 är såpass hemsk att man förstår snabbt varför Trump distanserade sig från det innan valet....
Nu menade jag mer maktförskjutning från kongressen, senaten och domstolar till presidenten.Claes Sörmland skrev:
Det är märkligt.
Väldigt ofta beror det på Hur man går tillväga. Att tex storma regeringsbyggnader eller utöva utpressning mot allt och alla är troligtvis inte lika självklart för alla.Claes Sörmland skrev:
Jag har inte läst Project 2025 men generellt är utgångspunkten för de politiker som söker makt att de vill förändra samhället och ofta på ett beständigt sätt. Att republikanerna vill cementera stöd för sin politik och sitt lag är lika självklart som att demokraterna vill detsamma. Eller den svenska borgerligheten eller socialdemokraterna.
Jag har aldrig påstått att skeendena är obegripliga eller att det krävs konspirationsteorier som förklaring.Claes Sörmland skrev:
Jag blundar verkligen inte för den risken. Jag menar bara att skeendena inte är obegripliga om man bildar sig lite kring amerikansk kultur och politik. Det krävs inga konspirationsteorier, "puppet masters" eller hemlig korruption för att förstå vad som händer, allt ligger helt öppet sedan många år. Vi vet spelarna, vi vet vilka som är politiska fiender och vi vet vad de vill. Det är en folkrörelse med höggafflar i allians med storföretagen ledd av en i våra ögon avskyvärd individ. Om han bara är helbäng eller smart kalkylerande debatteras ju, jag tror personligen på en åldrad helbäng hjärna som lever i sitt eget lilla Matrix. Men de har vunnit presidentskapet, lagstiftande församlingen och har rättsapparatens topp på sin sida. De har nycklarna till låsa upp rätt mycket.
Däremot ser jag att Trump & Co (och delar av MAGA) förmodligen vill så mycket mer än vad som är uttryckligen sagt eller vad som normalt kan förväntas av ett politiskt parti och att jag baserar det på vad jag sett och hört och att lägga ihop 1+1+1+1+1+1...
Ja han ville väl inte skrämma mittenväljare. Men jag gissar att han inte ens har läst rapporten och att då ställa sig bakom den skulle ju vara idioti för en mediavarelse som han själv, att ställas till svars för saker han inte ens känner till.Dan_Johansson skrev:
Vad jag minns så har jag aldrig hört någon som tror att Trump är en viljelös docka som enbart styrs av andra. Däremot att Trump mycket väl kan vara en docka som styrs av bekräftelse och maktbegär. Att det finns andra i bakgrunden som tex högerextremister eller kristna fundamentalister vore inte heller så förvånande...Claes Sörmland skrev:
Det är i sig oväsentligt.Claes Sörmland skrev:
Det väsentliga är att Trump & Co verkar följa Project 2025 steg för steg.
Det väsentliga är vad Trump & Co's mål är oavsett vad som står i Project 2025.
Det har pågått i alla år fram och tillbaka. Just nu behövs ju ingen maktförskjutning eftersom man har vunnit makten i val både vad gäller presidentposten och lagstiftande församling och indirekt i val genom utnämning av domare till högsta domstolen.S Sweetme skrev:
Snart är det mellanval och vi får hoppas på att man förlorar lagstiftande församling i alla fall.
Högaffelrörelser agerar så. De tar över gatan och byggnader. Även om det vara många år sedan vi hade sånt i Sverige frekvent så kan det ju inte vara obekant som politisk metod. Om det är "självklart" vet jag inte, men det är förväntat beteende av sådana grupper.S Sweetme skrev:
Utpressning är nog mer en självklart, det används ofta inom politiken. Här i Sverige sköter vi det mycket snyggare och inte alls så offentligt.
Det du skrev antydde det, det var därför jag frågade sig vad du menade. Du verkar fortfarande vara inne i någon sorts idé om att det finns en hemlig agenda. Jag kan inte se det, politikens riktning ligger öppen för alla att se.S Sweetme skrev:Jag har aldrig påstått att skeendena är obegripliga eller att det krävs konspirationsteorier som förklaring.
Däremot ser jag att Trump & Co (och delar av MAGA) förmodligen vill så mycket mer än vad som är uttryckligen sagt eller vad som normalt kan förväntas av ett politiskt parti och att jag baserar det på vad jag sett och hört och att lägga ihop 1+1+1+1+1+1...
@Dan_Johansson får väl tala ur skägget vad han menar. Jag kan inte gissa.S Sweetme skrev:Vad jag minns så har jag aldrig hört någon som tror att Trump är en viljelös docka som enbart styrs av andra. Däremot att Trump mycket väl kan vara en docka som styrs av bekräftelse och maktbegär. Att det finns andra i bakgrunden som tex högerextremister eller kristna fundamentalister vore inte heller så förvånande...
Så du menar trots allt att Trump är en docka som styrs av dolda högerextremister eller kristna fundamentalister via hans svaghet för bekräftelse och maktbegär. Det är ju den där konspirationsteorin som du antydde och som gjorde att jag frågade om det var så du trodde att det förhöll sig.
Jag tror inte på den teorin.