Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var inte vad jag menade.
Vad menade du då?
Vi verkar vara många som inte förstod det inlägget.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
  • Amerikanska ambassaden i Stockholm kräver stopp för inkluderingsarbete som jämställdhet och diskriminering hos samarbetspartners. 😮😮😮

USA:s ambassad i Stockholm kräver att Stockholms stadsbyggnadskontor slutar verka för jämställdhet, mångfald och inkludering. Det skriver ambassaden i ett brev, och skickar med ett kontrakt för staden att underteckna, rapporterar DN.

Utspelet är en del av en global policy, och de företag och myndigheter som inte följer kraven riskerar att förlora sina kontrakt med amerikanska staten, enligt SR P4 Stockholm.

[länk]
Vilka kontrakt har Stockholms stadsbyggnadskontor med amerikanska staten? Jag förstår om de har kontrakt med Microsoft, Google, Apple mm, men med staten?

F
B b8q skrev:
Vilka kontrakt har Stockholms stadsbyggnadskontor med amerikanska staten? Jag förstår om de har kontrakt med Microsoft, Google, Apple mm, men med staten?
Sophämtning, snöskottning och sandning kanske?

• Haha
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vilken kvotering?

Den som högern klagar över men inte kan hitta några bevis för, eller någon annan?
Bevis? Det är välkända saker om man är någorlunda insatt i det amerikanska systemet.

Det är inte någon hemlighet att man kvoterar beroende på en lång rad andra saker än betyg för att få en viss "diversity".
Det amerikanska systemet fungerar inte som det svenska där man enbart söker på betyg. Det är olika antagningspoäng på SAT beroende på om man är asiat, svart, vit, latino osv. Hade man inte gjort detta utan antagit studenter efter strikt meritokrati hade det varit 80 % asiater på utbildningarna.
Man kan tydligt se det på Caltech som har en mer meritokratisk antagning.
Detta är en av sakerna som Trump verkar vilja ändra på.

https://www.theamericanconservative.com/wp-content/uploads/2012/11/asians-large.jpg

A Abies koreana skrev:
  • Amerikanska ambassaden i Stockholm kräver stopp för inkluderingsarbete som jämställdhet och diskriminering hos samarbetspartners. 😮😮😮

USA:s ambassad i Stockholm kräver att Stockholms stadsbyggnadskontor slutar verka för jämställdhet, mångfald och inkludering. Det skriver ambassaden i ett brev, och skickar med ett kontrakt för staden att underteckna, rapporterar DN.

Utspelet är en del av en global policy, och de företag och myndigheter som inte följer kraven riskerar att förlora sina kontrakt med amerikanska staten, enligt SR P4 Stockholm.

[länk]
Låter som korkat inrikespolitiskt trams för MAGA.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Sophämtning, snöskottning och sandning kanske?
Så de tänkte säga upp det...😀😀

L lat skrev:
Nja, Musk är nog knappast vänster och han mottar ju miljontals skattedollar varje dag.
Liksom våra svenska "friskolor", och de drivs inte heller av vänster människor, mig veterligen.

Men fakta är ju inte varken Trumps eller den brun/blå rörans sympatisörers kännetecken...
Måste ha missat detta "han mottar ju miljontals skattedollar varje dag." Vad är det han får pengar för?

FG FG skrev:
Jaså var kan man läsa om vilken forskning som ska strypas?

Självklart kan man neka demonstrationer på skolans område, det har ingenting med yttrandefrihet att göra. Folk kan demonstrera någon annanstans på fritiden utan att störa andra studenter. Det är inte konstigare än att man inte drar igång Palestinademonstrationer på arbetstid inne på företaget man jobbar på.

För övrigt har judiska studenter åkt på stryk så särskilt fredligt verkar det inte vara på Harvard.

[länk]
Man kan ju gissa att all forskning som på något sätt riskerar att ifrågasätta något av vad MAGA-sekten vill genomföra, kommer att strypas. Universitet som håller på med sånt kommer att bli av med en massa förmåner som mer fogliga Universitet istället får behålla.
Trump har ju tom pratat om att skapa ett nytt "gratis" läroverk som ska undervisa alla som vill om "den rätta läran ".
Tycker du det låter bra att staten likt på medeltiden lägger sig i vad som får läras ut och inte?

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
Bevis? Det är välkända saker om man är någorlunda insatt i det amerikanska systemet.

Det är inte någon hemlighet att man kvoterar beroende på en lång rad andra saker än betyg för att få en viss "diversity".
Det amerikanska systemet fungerar inte som det svenska där man enbart söker på betyg. Det är olika antagningspoäng på SAT beroende på om man är asiat, svart, vit, latino osv. Hade man inte gjort detta utan antagit studenter efter strikt meritokrati hade det varit 80 % asiater på utbildningarna.
Man kan tydligt se det på Caltech som har en mer meritokratisk antagning.
Detta är en av sakerna som Trump verkar vilja ändra på.

[länk]
Så det blir mer asiater?

K karlmb skrev:
Så det blir mer asiater?
Det måste ju vara vad Trump önskar sig?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:

[länk]
Är det verkligen så att kravet är att förbjuda jämställdhet, för jämställdhet är ju lite motsats till att tvinga in mångfald.

Jag intervjuade 5st personer förra veckan och vi har ingen kines anställd, och ingen av dom 5 var kineser, får jag inte anställa någon av dom då? För matematiskt ska vi vara typ 1st kines för att det ska vara rätt.
Eller ska vi sparka flera av våra kvinnliga chefer, för 60% av cheferna är kvinnor, det är ju inte jämställt och väldigt diskriminerande mot alla män.

En av dom jag intervjuade var från Chile, och procentuellt har vi en överrepresentation av chilenare mot "etniska svenskar", får jag inte anställa honom då?

Eller ska jag rycka en random kines och sätta som ansvarig för en av mina avdelningar, är inte det taskigt mot dom som har sökt och har rätt kvalifikationer för tjänsten? Och kommer den random Kinesen göra ett bra jobb.

Är det inte så att det man vill få bort är just den helt befängda hetsen efter utjämning till varje pris.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menade du då?
Vi verkar vara många som inte förstod det inlägget.
Det förvånar mig.
Om det är fritt fram att forska på det man känner för så kommer du att få en massa forskare i nischer där det inte finns en vanlig arbetsmarknad. Literaturvetenskap, konstvetenskap, genusvetenskap och sådant. Det måste finnas en styrning av vad forskningsmedel läggs på för att få en rimlig balans. Der funkar inte med att är fritt fram att forska på det man känner för.

Jag fick uppfattningen att det var vad som förespråkades.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det förvånar mig.
Om det är fritt fram att forska på det man känner för så kommer du att få en massa forskare i nischer där det inte finns en vanlig arbetsmarknad. Literaturvetenskap, konstvetenskap, genusvetenskap och sådant. Det måste finnas en styrning av vad forskningsmedel läggs på för att få en rimlig balans. Der funkar inte med att är fritt fram att forska på det man känner för.

Jag fick uppfattningen att det var vad som förespråkades.
Mycket, kanske det mesta, av grundforskningen finns det "ingen vanlig arbetsmarknad" för. Men mycket av resultaten som kommit fram har lett till stora framsteg och många jobb. MEN, minst lika mycket har inte lett nånstans alls, och det är så det funkar.
Dom ämnen du tar upp, där finns det ju verkligen "en vanlig arbetsmarknad"! Bara att kolla på vilket museum, bibliotek eller psykologiinstitution som helst.
På skoj sökte jag på genusvetenskap & jobb och hittade minst 15 utlysta tjänster.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.