- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Absolut. Det är en generell bedömning från mina sida om man ser till allmänhälsan och konditionsmarkörer hos den svenska befolkningen. Slutsatsen är att svenskar, av lathet, hellre går till vårdcentralen och får symtomlindring i form av läkemedel istället för att göra något åt levnadsvanor och lösa grundorsaken.K Kane skrev:
54 % av svenskarna är överviktiga. Fetman skjuter i höjden.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fetma-okar-snabbt-i-sverige
46 % har hälsofarligt låg kondition.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-svenskarnas-kondition-har-minskat
Utöver detta har 600 000 svenskar diabetes och 1,2 miljoner svenskar äter antidepressiva läkemedel.
Trump och hans MAGA-anhängare lovade att göra Amerika stort igen, men resultatet liknar mer en långsam avindustrialisering med patriotiska slagord som kuliss.
Hans tullpolitik, som mest påminner om ekonomisk självsabotage i slow motion, har lämnat ett spår av företag i kris och arbetare på bar backe.
Volvo har tvingats varsla upp till 800 anställda i sina amerikanska fabriker, direkt kopplat till den osäkerhet som Trumps tullar skapat.
Samtidigt ser GM:s Buick-division sin nyvunna framgång hotad av nya importavgifter på upp till 47,5 %, en effektiv käftsmäll för deras kinesisktillverkade modeller.
Ford har fått stoppa exporten av populära bilar till Kina, inklusive F-150 Raptor och Mustang, eftersom handelskriget lett till kinesiska motåtgärder.
Harley-Davidson har fått ökade produktionskostnader på grund av tullar på stål och aluminium, vilket lett till minskad försäljning i Europa.
Och Boeing? De blöder efter att Kina, en av deras största marknader helt enkelt slutat köpa deras flygplan.
Det är svårt att se det här som något annat än ett självmål i industriell skala.
Medan MAGA-folket applåderar varje högljudd gest från scenen, rasar backstage verkligheten samman, en arbetsplats i taget.
Hans tullpolitik, som mest påminner om ekonomisk självsabotage i slow motion, har lämnat ett spår av företag i kris och arbetare på bar backe.
Volvo har tvingats varsla upp till 800 anställda i sina amerikanska fabriker, direkt kopplat till den osäkerhet som Trumps tullar skapat.
Samtidigt ser GM:s Buick-division sin nyvunna framgång hotad av nya importavgifter på upp till 47,5 %, en effektiv käftsmäll för deras kinesisktillverkade modeller.
Ford har fått stoppa exporten av populära bilar till Kina, inklusive F-150 Raptor och Mustang, eftersom handelskriget lett till kinesiska motåtgärder.
Harley-Davidson har fått ökade produktionskostnader på grund av tullar på stål och aluminium, vilket lett till minskad försäljning i Europa.
Och Boeing? De blöder efter att Kina, en av deras största marknader helt enkelt slutat köpa deras flygplan.
Det är svårt att se det här som något annat än ett självmål i industriell skala.
Medan MAGA-folket applåderar varje högljudd gest från scenen, rasar backstage verkligheten samman, en arbetsplats i taget.
Aja. Miljörörelsen gillar detta. Alltid gläder det någon.D Danne824 skrev:Trump och hans MAGA-anhängare lovade att göra Amerika stort igen, men resultatet liknar mer en långsam avindustrialisering med patriotiska slagord som kuliss.
Det är obehagligt att erkänna, men jag håller i stort med dig, vilket borde betyda att jag har fel. Trumps taktik övergår mitt förstånd. Men, precis som du är jag bara en glad amatör utan större detaljkännedom om USAs ekonomi. Så, den som lever får se. Det har ju faktiskt bara gått några veckor än. Kanske MAGA får bada i guld, även de🤢😁.D Danne824 skrev:Trump och hans MAGA-anhängare lovade att göra Amerika stort igen, men resultatet liknar mer en långsam avindustrialisering med patriotiska slagord som kuliss.
Det är nog det farligaste med hela MAGA-cirkusen, att även folk som i grunden fattar att det är galenskap börjar tänka “tja, kanske det funkar ändå?”Intet skrev:
Det är obehagligt att erkänna, men jag håller i stort med dig, vilket borde betyda att jag har fel. Trumps taktik övergår mitt förstånd. Men, precis som du är jag bara en glad amatör utan större detaljkännedom om USAs ekonomi. Så, den som lever får se. Det har ju faktiskt bara gått några veckor än. Kanske MAGA får bada i guld, även de🤢😁.
Det är lite som att stå och titta på en snubbe som försöker laga en mikrovågsugn med en slägga och tänka: “Jaja, han kanske vet nåt jag inte vet…”
Att kalla Trumps taktik för obegriplig är snällt, det är mer som att titta på ett barn spela SimCity och tro att fler bränder löser budgeten.
Och visst, vi är glada amatörer, men man behöver inte vara ekonom för att se att när stora företag börjar sparka folk, exporten bromsar in, och marknader darrar... då är det inte “genidrag” vi ser, det är systemkollaps i vilken vinkel man än betraktar.
Så nej, jag tror inte MAGA kommer bada i guld.
Möjligen i sin egen svett och självömkan när verkligheten knackar på dörren.
Det var ju trevligt, men inte speciellt informativt. 😀V vanpire skrev:
Själv skulle jag använda en köttkvarn och sakta, sakta sänka ner Trump med fötterna före. Inte för att han sätter Amerika först. Utanför att han aktivt stödjer och möjliggör Israels systematiskta utrotning av ursprungsbefolkningen.