Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Byggmarodören skrev:
Intressant att Kina hotar med exportförbud på mineraler till USA nu också. Är det brist på råvaror blir det inte mycket tillverkning i USA.
Jo men mycket kort så består ju USAs intresse för Grönland och även Ukrainas kritiska mineraler på att just Kina kontrollerar det mesta av mineraltillgångarna.

"Kina levererar 100 procent av EU:s behov av tunga sällsynta jordartsmetaller"

https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/critical-raw-materials/

Sen har vi själva stora tillgångar men att öppna en gruva i Sverige är ju inte särskilt enkelt.

P
Man kan ju undra hur detta kommer att landa det känns som ingen förstår konsekvensen av allt som Trump nu har kickat igång..

Rejäl skrev:
Man kan ju undra hur detta kommer att landa det känns som ingen förstår konsekvensen av allt som Trump nu har kickat igång..
Jo men det kan vara mer att man inte vill förstå och inte vill förhandla.

Svenskt Näringsliv använde ordet "ny världsordning" igår och om det har det spekulerats länge och att Kina och USA delar upp världen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...-nytt?inlagg=b45230ee6b388be25a37078f495d1c47

De experter som tidigare yttrat sig har ju förutspått det som hänt hittills med röda börserno s v.
Vidare förutspår de högre inflation, framförallt i USA och med den högre räntor så vartåt det barkar är ju de flesta överens om även om ingen kan säga exakt vad som kommer att hända.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men det kan vara mer att man inte vill förstå och inte vill förhandla.

Svenskt Näringsliv använde ordet "ny världsordning" igår och om det har det spekulerats länge och att Kina och USA delar upp världen.

[länk]
Ja tror ingen vet konsekvenserna utav detta speciellt om EU gemensamt inför högre tullar på viktiga saker för USA..

Rejäl skrev:
Allra minst han själv.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja tror ingen vet konsekvenserna utav detta speciellt om EU gemensamt inför högre tullar på viktiga saker för USA..
Nej men EU har ju stängt in sig i sitt hörn och det vete tusan hur det här går? Förhandla måste man, imho.

Tyskland som är den stora motorn i Europa får inte ihop en regering efter nyvalet och de skulle verkligen behövas på arenan och många tror ju att deras industri drabbas hårdast inkl deras heliga bilindustri.

För mig som lekman förstår jag inte hur det skulle fungera bra. Kostnaden att flytta produktion till USA (bygga fabriker, högre löner osv) tar troligen många år räkna hem kontra leva med högre tullar, så ska nåt företag hoppa på det tåget måste de veta att tullarna är kvar lång tid framöver.

Känns troligare att resten av världen tuggar vidare som innan med frihandel och lämnar USA utanför tills de ändrar sig (vilket inte verkar ta så lång tid med tanke på det redan är mycket protester mot tullarna).

Trump har ju redan provat på tullar på stål 2018 som inte funkade bra, så att han försöker igen är "intressant".

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej men EU har ju stängt in sig i sitt hörn och det vete tusan hur det här går? Förhandla måste man, imho.

Tyskland som är den stora motorn i Europa får inte ihop en regering efter nyvalet och de skulle verkligen behövas på arenan och många tror ju att deras industri drabbas hårdast inkl deras heliga bilindustri.
Tror du Trump vill förhandla? Är inte så säker på det, hans plan verkar vara att få igång produktionen i sitt land på riktigt.
Se bara Volvo som redan har tagit beslutet om att flytta mer produktion dit, vad tänker Apple göra med sina produkter som kommer bli svindyra för amerikaner..
Läste någonstans att Apple skulle anställa 20 000 personer i USA är det för att starta produktion tro?
Många okända faktorer som bara finns..

P
B Byggmarodören skrev:
För mig som lekman förstår jag inte hur det skulle fungera bra. Kostnaden att flytta produktion till USA (bygga fabriker, högre löner osv) tar troligen många år räkna hem kontra leva med högre tullar, så ska nåt företag hoppa på det tåget måste de veta att tullarna är kvar lång tid framöver.
Detta är någ uträknat med att när tillräckligt många har startat produktion så måste dessa fortsätta oavsett om tullarna minskar i framtiden då investeringarna är såpass stora..
B Byggmarodören skrev:
Känns troligare att resten av världen tuggar vidare som innan med frihandel och lämnar USA utanför tills de ändrar sig (vilket inte verkar ta så lång tid med tanke på det redan är mycket protester mot tullarna).
Spännande vore om världen kunde enas mot USA! Inte så troligt vi kan knappt komma överens inom EU så det blir någ inte så lätt..

Appropå Trumps tullar 2018:
https://www.reuters.com/graphics/TRUMP-TARIFFS/STEEL/gdpznwgdzpw/

"The short-term boosts that the 2018 tariffs gave to the domestic metal processing industry in the U.S. came at the cost of higher domestic prices for these metals, which had downstream negative effects on the industries that relied on them.

... the increased costs driven by the tariffs may have resulted in as many as 75,000 fewer manufacturing jobs."

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tror du Trump vill förhandla? Är inte så säker på det, hans plan verkar vara att få igång produktionen i sitt land på riktigt.
Se bara Volvo som redan har tagit beslutet om att flytta mer produktion dit, vad tänker Apple göra med sina produkter som kommer bli svindyra för amerikaner..
Läste någonstans att Apple skulle anställa 20 000 personer i USA är det för att starta produktion tro?
Många okända faktorer som bara finns..
Ja det tror jag men Europa måste upp ur sina "politiska skyttegravar" och klara en seriös förhandling.

Och jag fick "bita mig i tungan" igår när vi var inne på fossilgasens "vedermödor".😇

P
P paralun skrev:
Ja det tror jag men Europa måste upp ur sina "politiska skyttegravar" och klara en seriös förhandling.

Och jag fick "bita mig i tungan" igår när vi var inne på fossilgasens "vedermödor".😇
Varför låt tungan tala har du ju sagt till mig så det gäller väl dig med?

Rejäl skrev:
... vad tänker Apple göra med sina produkter som kommer bli svindyra för amerikaner..
De kan säkert skola om några meth-kokare till att göra halvledare istället.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
jawen och 3 till
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
De kan säkert skola om några meth-kokare till att göra halvledare istället.
Ok det blir ju tryggande😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.