Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S Sweetme skrev:
Det var en förklaring för ett tidigare inlägg.

Att svarta masade sig iväg och röstade på Obama känns inte lika ofattbart som att anständiga republikaner röstade på Trump eller att massor av Svenskar öppet sympatiserar med Trump...
Nej, men de anständiga som ändå inte vill ha en ny Demokrat i WH röstade på det som fanns. Och skulle röstat rebublikanskt likaväl som det finns anständiga som alltid kommer att rösta på Demokraterna.
Men det blir de som inte brukar gå och rösta som blir avgörande. Annars blir det ju nästan alltid 50-50 numera.
Men om några republikanska kärnväljare nån gång har ångrat sig så lär det vara nu.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, men de anständiga som ändå inte vill ha en ny Demokrat i WH röstade på det som fanns. Och skulle röstat rebublikanskt likaväl som det finns anständiga som alltid kommer att rösta på Demokraterna.
Men det blir de som inte brukar gå och rösta som blir avgörande. Annars blir det ju nästan alltid 50-50 numera.
Men om några republikanska kärnväljare nån gång har ångrat sig så lär det vara nu.
Jag uttryckte mig klantigt. Det var inte republikanska kärnväljare jag enbart syftade på utan framförallt på de som inte är partitrogna.
Sen kan jag ändå tycka att det är fruktansvärt märkligt att anständiga republikaner inte tar ett tydligare avstånd från Trump & Co.

Hade USA varit en riktig demokrati där varenda röst räknas istället för det idiotiska elektorsystemet så hade republikerna haft väldigt svårt att vinna.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Jag uttryckte mig klantigt. Det var inte republikanska kärnväljare jag enbart syftade på utan framförallt på de som inte är partitrogna.
Sen kan jag ändå tycka att det är fruktansvärt märkligt att anständiga republikaner inte tar ett tydligare avstånd från Trump & Co.

Hade USA varit en riktig demokrati där varenda röst räknas istället för det idiotiska elektorsystemet så hade republikerna haft väldigt svårt att vinna.
Denna gång hade nog direktröster gett segern till Trump ändå. Tyvärr har vi oftast 50-50% läge även här i Sverige, och det gör även vår demokrati sårbar men det går iaf inte att mobilisera grupper som normalt inte röstar och locka dem med checkar eller andra kul saker.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
När media i USA är selektiva med hur de rapporterar så blir det att väljarna lever i en skyddad bubbla där misstag deras parti begår inte uppmärksammas (det gäller både demokrater och republikaner, även om republikanerna via fox news osv drabbas hårdare).

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Denna gång hade nog direktröster gett segern till Trump ändå. Tyvärr har vi oftast 50-50% läge även här i Sverige, och det gör även vår demokrati sårbar men det går iaf inte att mobilisera grupper som normalt inte röstar och locka dem med checkar eller andra kul saker.
Jo, denna gången. Sen får man gå tillbaka till 2004 och 80-talet…

S Sweetme skrev:
Jo, denna gången. Sen får man gå tillbaka till 2004 och 80-talet…
ok

S Sweetme skrev:

Jo men nu är väl alla bedömare eniga om att de amerikanska väljarna röstade med plånboken.
Och Bidens "framfart" och politik på arenan förskräckte nog många.
Har en kusin boendes i Florida som berättat en hel del.

Men det är ju historia och Trumpen blev vald med stor majoritet.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Trumpen blev vald med stor majoritet.
”Stor” var väl att ta i, när vi pratar procentenheter i ental.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det finns ju arresteringsorder mot Putin iaf kanske några andra ryska höjdare. Netanyahu finns det också arresteringsorder mot.

Så det är väl bara att skaffa bevis mot soldaterna och fara o arrestera dom så blir dom säkert dömda.
Jo och ICC var väl bland det första Trumpen skrev en presidentorder för sanktioner

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...tioner-mot-internationella-brottmalsdomstolen

Sen är det väl inte troligt att Putin visar sig i väst, endera förpassad till Sibirien och evigheterna eller bunkern vid svarta havet.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu är väl alla bedömare eniga om att de amerikanska väljarna röstade med plånboken.
Och Bidens "framfart" och politik på arenan förskräckte nog många.
Har en kusin boendes i Florida som berättat en hel del.

Men det är ju historia och Trumpen blev vald med stor majoritet.
Jo så var det nog.
Jag är ändå förvånad att så många i mitten valde att lägga sin röst på en gubbe som Trump.

Det enda jag hoppas på nu är att de som röstade på Trump får en stenhård livsläxa och att övriga världen kan ta lärdom av spektaklet (för en tid ivf).

• Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Jo så var det nog.
Jag är ändå förvånad att så många i mitten valde att lägga sin röst på en gubbe som Trump.

Det enda jag hoppas på nu är att de som röstade på Trump får en stenhård livsläxa och att övriga världen kan ta lärdom av spektaklet (för en tid ivf).
Jo de såg nog till sin plånbok och Biden förskräckte.

Samma sak för de stora amerikanska techföretagen som gav Trumpen sitt stöd.

Men historia! Nu gäller det att tampas med Trumpen på bästa förmåga isf att sura och ojja sig.

P paralun skrev:
Jo de såg nog till sin plånbok och Biden förskräckte.

Samma sak för de stora amerikanska techföretagen som gav Trumpen sitt stöd.

Men historia! Nu gäller det att tampas med Trumpen på bästa förmåga isf att sura och ojja sig.
De räknade med att bli miljardärer genom att ta bort stöden till sig själva, och när de väl är miljardärer då ska fan ingen fattig få deras pengar!

Vad säger man, lite otur med tänkandet?

Är det nån som röstade med plånboken som kan vara glad när det sparkas folk till höger och vänster och börsvärdet (sparande/pensioner) minskade med närmare 30.000 miljarder SEK på en dag?
Sakerna de genomför har gjorts förr (både minska på staten och öka tullar) med negativ konsekvenser på amerikanska ekonomin så att tro det skulle fungera bättre nu är extremt naivt.

Intressant att Kina hotar med exportförbud på mineraler till USA nu också. Är det brist på råvaror blir det inte mycket tillverkning i USA.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
De räknade med att bli miljardärer genom att ta bort stöden till sig själva, och när de väl är miljardärer då ska fan ingen fattig få deras pengar!

Vad säger man, lite otur med tänkandet?
Jo men det vet vi ju inte än och hur hela planen ser ut?.....Stephen Miran igen!
Seriös förhandling är ju ett måste i det här läget.

Kina vaknade även de till idag och det får nog sina konsekvenser

Hotet mot Europa: chockrea från Kina​

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...tullarna-vander-upp-och-ned-pa-varldsekonomin

"Arma Europa"

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.