Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Det kommer att bli dyrare att vara Amerikan.

Priset för ny iphone: 22 500 kronor​

Trumps nya tullar förväntas driva upp kostnaderna för amerikanska konsumenter rejält.
Den senaste iphonemodellen väntas kosta omkring 2 300 dollar, motsvarande 22 500 kronor.
Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
CNN går igenom flera varor som förväntas stiga i pris dramatiskt efter tullchocken.
Skor, leksaker, surfplattor och kläder är varor som kommer bli betydligt dyrare.
Kina och Vietnam tillverkar till exempel 70 procent av alla skor som importeras till USA.
Amerikanska hushåll förväntas totalt få ökade kostnader på cirka 2 100 dollar per år, motsvarande drygt 20 000 kronor, på grund av tullarna, rapporterar tv-kanalen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1363523

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är väl närmast att likna med att ge näringsförbud för en dömd brottsling? Är det så kontroversiellt?
Problemet är väl att fransoserna ser det som ett sätt för andra partier att bli av med en farlig konkurrent.

Intet Intet skrev:
Det förklarade Lavrov i en intervju jag länkade till. I korthet gick det ut på att de agerade i självförsvar. Missade du det ?
Ja Lavrov har gjort en del komiska uttalanden precis som många andra i Ryssland. Den lilla specialoperationen som skulle ta tre dagtar så man kan avnazifiera Ukraina är humor på hög nivå. Att dom skulle skydda exakt vad? Är det ryska medborgare så hade dom lämpligen kunnat erbjuda dom en fristad i Ryssland. Påståëndet från Lavrov är lika infantilt som att Danmark skulle invadera Skåne för att vi tvingar ddanskarna som bor här att betala olika former av skatter.

Alla som bor i Ukraina har fått möjlighet att söka medborgarskap. Men det har inte varit något direkt tvång då många ansett att gamla släktband har räckt gott för att man ska kunna röra sig fritt. De som gått med på att bli ryska medborgare senda invasionen för att dom skulle få bättre ekonomi är inte så imponerade. Det var en rejäl blåsning av ryssarna.

• Gilla
  • Älska
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
N
J jawen skrev:
Ändå är över 100.000 krigsbrott utförda av Ryssland under sista 3 åren.
Får Ryssland något Straff för dessa barbariska handlingar där dom bombar sjukhus, skolor, mataffärer, tågstationer, lägenhets komplex & dödat, torterat & våldtagit 10.000 tals i Ukraina ?
Det finns ju arresteringsorder mot Putin iaf kanske några andra ryska höjdare. Netanyahu finns det också arresteringsorder mot.

Så det är väl bara att skaffa bevis mot soldaterna och fara o arrestera dom så blir dom säkert dömda.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Oj. Det var en from förhoppning. De flesta jag känner skiter fullständigt I såväl Tesla, Ukrainakriget och Trump. De sköter om sitt och så länge det rullar på i åtminstone något som kan liknas vid det gamla invanda, så lyfter de inte ett finger.
Fransmännen däremot. Jag undrar om de stillasittande accepterar LePens öde?
Tesla verkar ju lida en hel del av att folk slutat köpa dom försäljningen har ju gått ner mycket. Väldigt många vägrar ju köpa ny Tesla pga Musk. Hans andra företag har ju också tappat en massa kunder.

Trump gick ju t.o.m ut och sa att folk skulle sluta bojkotta Tesla och dom andra av Musks företag.
Han stödköpte en ny Tesla för att det går så dåligt för dom

• Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det finns ju arresteringsorder mot Putin iaf kanske några andra ryska höjdare. Netanyahu finns det också arresteringsorder mot.

Så det är väl bara att skaffa bevis mot soldaterna och fara o arrestera dom så blir dom säkert dömda.
Trump har ju fixat goldcard för dem och sen utlämnar inte USA någon till Haag.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det kommer att bli dyrare att vara Amerikan.
Det berör bara USA resten av Amerika är utanför det här.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Så kan det vara.

Men förklara vad du menar med ”Att det finns en stor mängd röstberättigade idioter i USA som fortfarande inte förstått vad Trump är tycker jag är tragiskt men ändå någonstans förståligt (även om 10-20% fler borde förstått).
Att det finns en mängd normalbegåvade svenskar som inte förstått är däremot för mig helt ofattbart.” så att jag förstår vad du menar?
Som jag ser det kan man kategorisera de som röstade på Trump ungefär:

A. Hyfsat normala människor med konservativt eller religiöst synsätt.

B. Obildade och lätt korkade individer som är uppvuxna i en republikansk miljö och där det inte finns utrymme för något annat såvida de inte kommer till nya insikter samt klarar av att bryta sig loss från både arv och miljö.
Här finns en stor grupp som kommer från generationer av fattigdom och inskränkthet. Det är i sig inte konstigt att de har en medfödd aversion mot intellektuella, akademiker, traditionella politiker och myndigheter.

C. Ideologiskt övertygade (troligen pga taskig barndom eller dylikt) rasister eller dylikt som stämmer bättre överens med republikanerna än demokraterna. Dessa är de mest pådrivande och skulle lika gärna kunna tillhöra något annat extremistpart.

D. Individer utan skrupler som ser en enklare väg till makt och rikedom om de sympatiserar med republikanerna/Trump. Dessa är ungefär av samma skrot och korn som C men utan egentlig ideologi förutom makt och rikedom.

B, C och D är ganska svårt att göra något åt och tyvärr står de för en relativt stor del av totala antalet republikaner.
I kategori A hade man hoppats på att fler hade tagit sitt förnuft till fånga och sett Trump & Co för vad de verkligen är istället för att välja vad de tror kommer bli mest ekonomiskt fördelaktigt för dem själva eller för att de "aldrig" har röstat på demokraterna tidigare pga arv och miljö.

C och D kan man finna i hela världen inkl Sverige.
A kan man också finna överallt men mer eller mindre objektiva och upplysta.
B däremot är svårare att applicera överallt. Man behöver ha levt i en liknande instängd och inskränkt bubbla fylld av desinformation och påverkan från grupper som C och D. Jag har svårt att se att det finns särskilt många i Sverige som har levt på det sättet. Här i Sverige har vi hittills haft en hyfsat likartat skola och media/information oberoende var i landet man bor och därmed bör det inte finnas så många i Sverige som skulle kunna kategoriseras som B.
Min känsla är att det trots allt finns människor i Sverige som är som kategori B (i frågan om Trump) vilket är ofattbart - men å andra sidan så kanske de helt enkelt är kategori C eller D och att de har inget bättre för sig än att sympatisera med en auktoritär clown på andra sidan Atlanten...

• Gilla
  • Haha
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Kreativ matematik:
https://www.realtid.se/bors-finans/kreativ-matematik-bakom-usas-tullattack/

En ny verklighet tar form​

Veckans tullbesked innebär mer än bara ett handelspolitiskt gräl. Det markerar början på en ny era i de transatlantiska relationerna.

”USA, som är världens största och rikaste demokrati, bryter mot WTO-regelverken. Det här är inte kompatibelt med våra gemensamma internationella handelsregler”, konstaterar Stellinger för DN.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Som jag ser det kan man kategorisera de som röstade på Trump ungefär:

A. Hyfsat normala människor med konservativt eller religiöst synsätt.

B. Obildade och lätt korkade individer som är uppvuxna i en republikansk miljö och där det inte finns utrymme för något annat såvida de inte kommer till nya insikter samt klarar av att bryta sig loss från både arv och miljö.
Här finns en stor grupp som kommer från generationer av fattigdom och inskränkthet. Det är i sig inte konstigt att de har en medfödd aversion mot intellektuella, akademiker, traditionella politiker och myndigheter.

C. Ideologiskt övertygade (troligen pga taskig barndom eller dylikt) rasister eller dylikt som stämmer bättre överens med republikanerna än demokraterna. Dessa är de mest pådrivande och skulle lika gärna kunna tillhöra något annat extremistpart.

D. Individer utan skrupler som ser en enklare väg till makt och rikedom om de sympatiserar med republikanerna/Trump. Dessa är ungefär av samma skrot och korn som C men utan egentlig ideologi förutom makt och rikedom.

B, C och D är ganska svårt att göra något åt och tyvärr står de för en relativt stor del av totala antalet republikaner.
I kategori A hade man hoppats på att fler hade tagit sitt förnuft till fånga och sett Trump & Co för vad de verkligen är istället för att välja vad de tror kommer bli mest ekonomiskt fördelaktigt för dem själva eller för att de "aldrig" har röstat på demokraterna tidigare pga arv och miljö.

C och D kan man finna i hela världen inkl Sverige.
A kan man också finna överallt men mer eller mindre objektiva och upplysta.
B däremot är svårare att applicera överallt. Man behöver ha levt i en liknande instängd och inskränkt bubbla fylld av desinformation och påverkan från grupper som C och D. Jag har svårt att se att det finns särskilt många i Sverige som har levt på det sättet. Här i Sverige har vi hittills haft en hyfsat likartat skola och media/information oberoende var i landet man bor och därmed bör det inte finnas så många i Sverige som skulle kunna kategoriseras som B.
Min känsla är att det trots allt finns människor i Sverige som är som kategori B (i frågan om Trump) vilket är ofattbart - men å andra sidan så kanske de helt enkelt är kategori C eller D och att de har inget bättre för sig än att sympatisera med en auktoritär clown på andra sidan Atlanten...
Men dessa kategorier har alltid funnits. Likt Obama som lyckades få svarta att gå och rösta och därmed fick vågskålen att väga över mot Demokraterna, lyckades nu Trump att få en del av de du nämner, som normalt inte går och röstar (de ligger på ca 50% har jag för mig, inte som vi är vana vid över 90%), och då vann hillbillies denna gång...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tesla verkar ju lida en hel del av att folk slutat köpa dom försäljningen har ju gått ner mycket. Väldigt många vägrar ju köpa ny Tesla pga Musk. Hans andra företag har ju också tappat en massa kunder.

Trump gick ju t.o.m ut och sa att folk skulle sluta bojkotta Tesla och dom andra av Musks företag.
Han stödköpte en ny Tesla för att det går så dåligt för dom
Både ja och nej. Tesla har absolut rasat i värde av flera anledningar. Kanske var därför han har aviserat att han inte ska var involverad i DOGE längre? Men Space X genererar enorma pengar och med tanke på de avtal han har occh att Trump godkänner sin kompis äventyr, så lär det inte råda någon brist på kapital för hans del.

W WFD skrev:
Trump vs Biden/Harris - Svåret att säga vad som egentligen skulle vara värst. Nu har vi sett hur illa det blev med Trump, men det finns inget som säger att det hade blivit bättre med Harris. Det vi troligen kan vara överens om är. USA har +350 miljoner innevänare och det här var det bästa dom kunde skrapa ihop. Bara det visar att USA är ett skämt till demokrati.
Det var samma visa när det var Hillary. Normalbegåvade människor här i Sverige som kom med samma korkade uttalande att Hillary är inte bättre än Trump.

Kan man inte se skillnaden mellan Biden/Harris/Hillary och Trump så vill jag påstå att man omöjligt kan ha studerat Trump särskilt mycket.

Att Demokraterna och dess ledare är långt ifrån perfekta tror jag vi alla kan skriva under på men vad menar du skulle ha hänt om Harris vann? På vilket sätt skulle det ha kunna bli värre och för vem/vilka..???

Please enlight me.

• Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
N
W WFD skrev:
Både ja och nej. Tesla har absolut rasat i värde av flera anledningar. Kanske var därför han har aviserat att han inte ska var involverad i DOGE längre? Men Space X genererar enorma pengar och med tanke på de avtal han har occh att Trump godkänner sin kompis äventyr, så lär det inte råda någon brist på kapital för hans del.
Nej han har nog ingen brist på kapital och lever nog bra bara på dom kontrakt han har med Usa.
Nu kommer jag inte ihåg allt han är inblandad i men X har ju också tappat massor med annonsörer. Som han dessutom stämmer för att dom vägrar köpa annonser på X. Valfrihet för folk att välja vad dom vill spendera sina pengar på är bara ok så länge dom spenderar dom på hans företag.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det berör bara USA resten av Amerika är utanför det här.
Alla bildade människor vet att en amerikan är en invånare i USA! eller har du egna adjektiv på invånare i USA så att vi andra kan förstå dig för en gång skull?

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men dessa kategorier har alltid funnits. Likt Obama som lyckades få svarta att gå och rösta och därmed fick vågskålen att väga över mot Demokraterna, lyckades nu Trump att få en del av de du nämner, som normalt inte går och röstar (de ligger på ca 50% har jag för mig, inte som vi är vana vid över 90%), och då vann hillbillies denna gång...
Det var en förklaring för ett tidigare inlägg.

Att svarta masade sig iväg och röstade på Obama känns inte lika ofattbart som att anständiga republikaner röstade på Trump eller att massor av Svenskar öppet sympatiserar med Trump...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.