- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om båda parter slutar döda varandra så...Rejäl skrev:
Muslimer, kristna och judar lever i en illusion om att det finns en gudsgiven rätt till just det där ofruktbara ökenområdet.
Om man däremot intar ståndpunkten att alla tre religionerna är rent hittepå utan en tillstymmelse till bevis så inser man snart att hela konflikten är skapad av mindre begåvade människor.
Redigerat:
Nej, momsen fungerar inte alls som en importtull – det är en ren konsumtionsskatt som tas ut i det land där varan används, oavsett ursprung.Kilrain skrev:
Ja, precis. Det var det jag sa.
När svenska företag exporterar till USA betalas ingen moms nånstans.
När amerikanska företag exporterar till Sverige betalas moms i Sverige.
Vilket ger en jävla fördel för svenska exportföretag, som kan ta bra betalt eftersom man slipper momsen. Men om amerikanska företag vill sälja till Sverige kliver pappa staten in och tar en rejäl tugga.
Momsen fungerar exakt som en importtull, vilket USA nu har infört mot Sverige.
Svenska företag slipper inte momsen de tar inte ut den för att det är export, precis som amerikanska företag inte tar ut amerikansk moms när de säljer till Sverige.
Skillnaden är att när någon köper från USA till Sverige, måste svensk moms läggas på vid import vilket är exakt samma sak som gäller åt andra hållet.
Det är inte en "fördel" det är grundläggande momslogik som gäller i nästan hela världen.
Importtullar, som USA nu infört, är en helt annan sak, det är handelspolitik, inte moms.
Så att blanda ihop det med momsregler är att jämföra äpplen och handgranater.
Finns det någon rättvisa i världen, åker du ut först. För du bryter mot I stort sätt varenda forumregel.K karlmb skrev:
§ 5.2 Håll dig till ämnet
§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.
§ 5.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.
§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget
Redigerat:
Någon här som fortfarande tvivlar på att:
Trump är korkad/ointelligent?
Trump är farlig för världen?
Trump inte bryr sig om någon annan än sig själv?
Någon här som fortfarande tror att:
Trump kommer medföra något gott för världen?
Att det finns en stor mängd röstberättigade idioter i USA som fortfarande inte förstått vad Trump är tycker jag är tragiskt men ändå någonstans förståligt (även om 10-20% fler borde förstått).
Att det finns en mängd normalbegåvade svenskar som inte förstått är däremot för mig helt ofattbart.
Att det finns en stor mängd röstberättigade idioter i USA som fortfarande inte förstått vad Trump är tycker jag är tragiskt men ändå någonstans förståligt (även om 10-20% fler borde förstått).
Att det finns en mängd normalbegåvade svenskar som inte förstått är däremot för mig helt ofattbart.
Har inte vi lika många ”röstberättigade idioter” procentuellt eller mer än USA?S Sweetme skrev:Någon här som fortfarande tvivlar på att:
Är det så stor skillnad på en Svensk och en Amerikan när det kommer till begåvning?S Sweetme skrev:
Redigerat av moderator:
Det är skillnad att vara uppvuxen och leva mitt bland republikaner i USA och framförallt i de fattigare områdena.Rejäl skrev:
Fundera lite på det.
Det tvivlar jag inte på med att Amerikaner generellt skulle vara lägre begåvade och vara mer röstberättigade idiotier som du skrev är någ bara din berättelse utan någon verklig förankring, har du fakta eller undersökningar som stödjer det så tar jag gärna del av dem!S Sweetme skrev:
Du förstår tydligen inte vad det är jag skriver.Rejäl skrev:
Jag har inte hävdat att amerikaner är lägre begåvade än svenskar.
Snälla fundera lite på det istället för att häva ur dig nya inlägg.
Så kan det vara.S Sweetme skrev:
Men förklara vad du menar med ”Att det finns en stor mängd röstberättigade idioter i USA som fortfarande inte förstått vad Trump är tycker jag är tragiskt men ändå någonstans förståligt (även om 10-20% fler borde förstått).S Sweetme skrev:
Att det finns en mängd normalbegåvade svenskar som inte förstått är däremot för mig helt ofattbart.” så att jag förstår vad du menar?
Jag har en kollega som flyttade hit från USA för något år sen. Han säger att det var ett ganska brutalt uppvaknande att inse hur djupt indoktrineringen går, även "Trumpkritiska" medier där sväljer mycket som är svårt att se inifrån.
Rejäl skrev:Så kan det vara.
Men förklara vad du menar med ”Att det finns en stor mängd röstberättigade idioter i USA som fortfarande inte förstått vad Trump är tycker jag är tragiskt men ändå någonstans förståligt (även om 10-20% fler borde förstått).
Att det finns en mängd normalbegåvade svenskar som inte förstått är däremot för mig helt ofattbart.” så att jag förstår vad
Kräver ett ganska långt svar. Jag återkommer.Rejäl skrev:Så kan det vara.
Men förklara vad du menar med ”Att det finns en stor mängd röstberättigade idioter i USA som fortfarande inte förstått vad Trump är tycker jag är tragiskt men ändå någonstans förståligt (även om 10-20% fler borde förstått).
Att det finns en mängd normalbegåvade svenskar som inte förstått är däremot för mig helt ofattbart.” så att jag förstår vad du menar?
Under tiden så kan du förutsätta att jag anser att det finns ungefär lika många idioter procentuellt sett i respektive land men att i vissa länder finns det betydligt fler indoktrinerade individer än i andra av förståeliga skäl.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Här kan man se en av Trumpväljarna, som uppenbarligen inte funderade över hur valet skulle påverka honom innan....
Jo men nu blev då Trumpen vald till president samt fick även majoritet i både senaten samt reprresentanthuset vilket ger mycket stora friheter. Sen anledningen att det blev så här ju demokraternas katastrofval där man inte lyckades förnya sin politik, inte bytte ut "skröplige"Joe Biden i tid och Kamala Harris blev lätt att besegra.S Sweetme skrev:Någon här som fortfarande tvivlar på att:
Sen har det då kommit fram vem som är huvudideologen bland Trumpens rådgivare och det är då Stephen Miran vilket diskuterades kort igår.
https://www.sverigesradio.se/artikel/han-uppges-vara-mannen-bakom-trumps-ekonomiska-ideer
Sen gjorde Frankrikes president Macron ett mycket klokt uttalande igår om att frysa investeringar i USA och förhandla om saken. Volvo som exempel gick ju ut snabbt igår om att utöka sin produktion i USA.
https://www.politico.eu/article/mac...investment-in-the-u-s-until-trump-calms-down/
Så mycket viktigt är ju att EU har bra förhandlare och seriöst förhandlar isf att vi sitter och "ojjar oss" över vilken idiot Trumpen är osv.
Redigerat: