- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allting handlar inte enbart om ”att få ett slut på dödandet”.Intet skrev:
Det var ju inte så svårt att räkna ut (framförallt i efterhand 😁).
När Zelenskyj började med att ställa ultimatum, satte han krokben för sig själv, ifall målet var att få dit Putin och Trump för att få ett slut på dödandet. Var målet istället en reklamkupp för sig själv genom att framstå som den starke ledaren som är initiativrik och fredsvillig inför sina europeiska donatorer, var det säkett ett lyckat drag. Men till det, krävs inte särskilt mycket.
Tycker det var bra att Zelenskyj synade Putins bluff och att han fortfarande har en ryggrad.
I den värld som jag lever i så är det glasklart vem det var som startade kriget.Intet skrev:
Bevisen är överväldigande ända sedan annekteringen av Krim till massiva ryska truppförflyttelser och strax därefter invasionen av Ukraina.
Allt annat snack om avnazifiering mm är ren BS och det tror jag även du är medveten om innerst inne, djupt därinne, nånstans.
Allt och då menar jag verkligen allt Trump gör är för att på något sätt gagna honom själv.Intet skrev:
Att få slut på kriget i Ukraina handlar med största sannolikhet för Trump om att kunna leverera på skränandet om att han kunde få slut på kriget även om det blir inom ett år istället för en dag. Oavsett när och hur kriget avslutas så kommer Trump ta åt sig äran (om han lever då).
Handlar även om att Trump ser möjligheter i varje kris om att kunna tjäna pengar, dels till sig själv och dels till USA för att på så vis kunna bibehålla väljarstödet.
Ganska okomplicerat egentligen.
Du tycker att det var ett oväntat ultimatum att när Putin sagt att han vill träffa Zelenskyj faktiskt förvänta sig att Putin dyker upp?Intet skrev:
Konstigt.
Att Zelenskyj själv bestämde när dom skulle träffas och med kort varsel dessutom utan att i förväg kommit överens med Ryssarna som brukligt är, andas dåligt omdöme eller propagandaknep lång väg.kashieda skrev:
Om jag säger -"kasheida, skall vi ta en drängfylla ihop någon gång? Och du utan förvarning senare säger -"javisst, i övermorgon är jag på Pepes bodega. Kommer du inte då har jag synat din bluff. Fegis!".
Är det en framkomlig väg till ett fylleslag i goda vänners lag?
Hur det egentligen gick till och varför det blev som det blev, vet ju varken du eller jag. 🙃
Standard rysspropaganda för att skylla på Zelensky.Intet skrev:
Att Zelenskyj själv bestämde när dom skulle träffas och med kort varsel dessutom utan att i förväg kommit överens med Ryssarna som brukligt är, andas dåligt omdöme eller propagandaknep lång väg.
Om jag säger -"kasheida, skall vi ta en drängfylla ihop någon gång? Och du utan förvarning senare säger -"javisst, i övermorgon är jag på Pepes bodega. Kommer du inte då har jag synat din bluff. Fegis!".
Hur det egentligen gick till och varför det blev som det blev, vet ju varken du eller jag. 🙃
Det var Putin som bad om vapenvila och förhandlingar omedelbart. Resultatet var att ryska armeen anföll och terrorbombade som vanligt under "vapenvilan" och Putin vägrade att dyka upp på förhandlingarna.
Det här ser ju inte riktigt bra ut så nu har sådana som du fått order om att blanda bort fakta.
Om du bjuder in mig på en drängfylla i din trädgård på onsdag, jag säger "fan vad najs, jag snor lite av Malmgrens rosé från hans balle så ses vi halv sju hos dig" och du inte dyker upp, så känner jag inte riktigt att det är jag som ställt upp ett ultimatum. Men vi är lite olika, tydligen.Intet skrev:
Att Zelenskyj själv bestämde när dom skulle träffas och med kort varsel dessutom utan att i förväg kommit överens med Ryssarna som brukligt är, andas dåligt omdöme eller propagandaknep lång väg.
Halv sju går inte, då är frugan hemma och hon är nykterist, så vi får bestämma i god tid innan. För vem vill ha sura fruntimmer som gnäller över bagateller som spyor och sönderslagna vaser när vi skall ägna oss åt en seriös Baccanal?🍺🍻🥂kashieda skrev:
Hualigen. Har Malmgren sin rosé🍷 på ballen?😱😬 hänger flaskorna i ett snöre? Jag vågar inte ens tänka på hur du vet det.
Men, jag är inte kräsen. Lite sött överklassblask slinker nog ner, vad det lider. Kanske som virke?
Men, för att det skall bli av, krävs en viss planering av givna orsaker. Om inte annat måste Malmgren vara hemma och sova tungt samtidigt som frugan borta åtminstone två dygn så vi hinner med en återställare dagen efter 😀.
Så ibland är orsaken till ett förhinder en annan än den "uppenbara".😀
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Nej, det var Putin som satte datum genom att säga att han ville ha direkta samtal med Ukraina, och att de skulle börja den 15 maj i Istanbul.Intet skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rysslands-vladimir-putin-vill-ha-direkta-samtal-med-ukraina
Du har alltså fel.
Fast nu var det ju du som bjöd in mig till den platsen på den tiden, så om du nu inte kan så är det ju knappast mitt fel?Intet skrev:
Halv sju går inte, då är frugan hemma och hon är nykterist, så vi får bestämma i god tid innan. För vem vill ha sura fruntimmer som gnäller över bagateller som spyor och sönderslagna vaser när vi skall ägna oss åt en seriös Baccanal?🍺🍻🥂
Hualigen. Har Malmgren sin rosé🍷 på ballen?😱😬 hänger flaskorna i ett snöre? Jag vågar inte ens tänka på hur du vet det.
Men, jag är inte kräsen. Lite sött överklassblask slinker nog ner, vad det lider. Kanske som virke?
Men, för att det skall bli av, krävs en viss planering av givna orsaker. Om inte annat måste Malmgren vara hemma och sova tungt samtidigt som frugan borta åtminstone två dygn så vi hinner med en återställare dagen efter 😀.
Så ibland är orsaken till ett förhinder en annan än den "uppenbara".😀
Det verkar ju då snarast som att du egentligen inte var så seriös i ditt erbjudande om att förhandla om fred... jag menar "supa till".
Byggveteran
· 2 741 inlägg
Du tycker inte att Ryssland ställer några ultimatum?Intet skrev:
Det var ju inte så svårt att räkna ut (framförallt i efterhand 😁).
När Zelenskyj började med att ställa ultimatum, satte han krokben för sig själv, ifall målet var att få dit Putin och Trump för att få ett slut på dödandet. Var målet istället en reklamkupp för sig själv genom att framstå som den starke ledaren som är initiativrik och fredsvillig inför sina europeiska donatorer, var det säkett ett lyckat drag. Men till det, krävs inte särskilt mycket.
Om jag har fel, kan man fråga sig vad det hela gick ut på, då sådana komplexa frågor föregås av förberedande förhandlingar långt i förväg, så att det mesta är klart innan de officiellt träffas.
Jaha. Vad händer nu?
Inte mycket, kan man tänka för det finns ju ingen att förhandla med om jag fattat det rätt.
Det underlättar ju inte precis att bara ena parten dyker upp. Sedan är det även lite märkligt att Trump agerar medlare samtidigt som han är en aktiv deltagare i kriget.
Vem som startade kriget råder det som bekant väldigt skillda meningar om. Likaså gällande kraven.
I likhet med Israel bombar de bara mål där millitär vistas. Fan trot, i båda fallen.
Vad det kostar för Trump är säkert helt avgörande. Själv tror jag att han inser att loppet är kört och att Ukraina blivit en gökunge med oändlig aptit på Dollar, därav hans iver att avsluta kriget snarast möjligt. Även om det inte längre verkar som han har så bråttom🤔.
Men, hoppas kan man alltid
Ryssland hotade Ukraina med ”evigt krig” under dagens samtal i Istanbul, uppger en källa i den ukrainska delegationen för Sky News. En källa uppger för The Economist att Ryssland även hotade att ta över kontrollen över de ukrainska regionerna Charkiv och Sumy.
– Vi vill inte ha krig, men vi är beredda att kämpa i ett år, två, tre – så länge det behövs. Vi stred mot Sverige i 21 år. Hur länge är ni beredda att kämpa? ska den ryska delegationens ledare Vladimir Medinskij ha sagt.
Byggveteran
· 2 741 inlägg
Sen ska man kanske inte lyssna på allt som ryssarna säger utan kolla på vad dom faktiskt gör.
Tex vi ska följa Budapest avtalet som vi skrev under.
Vi tänker inte invadera Ukraina.
Vi bombar inga civila mål som skolor, sjukhus höghus, barnhem äldreboende osv.
Om Ukraina bombar en militärbas så är det ett terrorist brott.
Det ryssarna gör, jämnar hela städer är misstag efter misstag och enligt många ryssar har det inte ens hänt för det har Putte sagt.
Har bekanta som har släkt på ryska sidan som vägrade tro att Ryssland sköt på deras släktingar, det var bara som dom inbillade sig, återigen Putte har sagt att det inte var sant.
En sån man måste man lita på!!!!!!
Tex vi ska följa Budapest avtalet som vi skrev under.
Vi tänker inte invadera Ukraina.
Vi bombar inga civila mål som skolor, sjukhus höghus, barnhem äldreboende osv.
Om Ukraina bombar en militärbas så är det ett terrorist brott.
Det ryssarna gör, jämnar hela städer är misstag efter misstag och enligt många ryssar har det inte ens hänt för det har Putte sagt.
Har bekanta som har släkt på ryska sidan som vägrade tro att Ryssland sköt på deras släktingar, det var bara som dom inbillade sig, återigen Putte har sagt att det inte var sant.
En sån man måste man lita på!!!!!!
Kul att de minns oss.A Argastesnickaren skrev:Du tycker inte att Ryssland ställer några ultimatum?
Ryssland hotade Ukraina med ”evigt krig” under dagens samtal i Istanbul, uppger en källa i den ukrainska delegationen för Sky News. En källa uppger för The Economist att Ryssland även hotade att ta över kontrollen över de ukrainska regionerna Charkiv och Sumy.
– Vi vill inte ha krig, men vi är beredda att kämpa i ett år, två, tre – så länge det behövs. Vi stred mot Sverige i 21 år. Hur länge är ni beredda att kämpa? ska den ryska delegationens ledare Vladimir Medinskij ha sagt.
Vi är bättre förberedda denna gång.
Jadu, Claes…Claes Sörmland skrev:
Det finns likaså några stycken…här är ett av dem:
Jag är emellanåt också ifrågasättande till hur tjänsteutövandet går till, men jag förnekar det inte.Claes Sörmland skrev:
Det finns naturligtvis inga samhällsekonomiska vinster i de massiva byten av vattenmätarteknik, detta är en ren tekniktrend som har slagit rot hos tjänstemännen hos vattenleverantörerna. De åker på små möten med varandra och så sprider sig trenden. Det är en sorts digitaliseringssjuka som passar den okunniga tjänstemannaklassen så bra. Några tjänstemän på varje kommun kan dessutom gör karriär på att projektleda vattenmätarbytet och lagom till kostnaden kommer för kalaset så har de bytt jobb och lämnat bajsmackan till VA-kollektivet och de suckande politikerna.
Hade du lite koll på historia så skulle du inse att Sverige var militärt oerhört mycket starkare år 1700 relativt sina potentiella fiender än vad vi är i dag. Tänk på att vi slogs med de flesta av våra grannländer och under de första 9 åren gick det faktiskt rätt bra trots att vi var i enormt underläge när det gällde befolkning/ekonomi m.m Skulle vi utsättas för ett liknande överfall från våra grannländer idag så hade det nog inte tagit många dagar innan kriget var slut.K karlmb skrev: