Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jo, det finns en säkerhetsrisk i att en person inte nämner den typen av saker i en säkerhets intervju. Bilden i sig skulle inte varit en säkerhetsrisk.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sweetme skrev:
För heterosexuella kan nog bögcommunityn te sig främmande…

Misstagen som begåtts är att Thyberg inte berättade innan och att Uffe inte hann tänka innan avskedandet bestämdes.
Håller med om att det kan te sig främmande.

Thyberg:

"Ja, Kristersson, du som är lite till åren och kommer från lilla Torshälla i Sörmland och dessutom är gift med en präst. Inför den förestående rekryteringen tänkte jag att vi måste prata lite grann i konkreta termer om mitt sexualliv och den community av homosexuella män i Stockholm och diplomatkretsar som jag ingår i. T ex har du funderat på hur vi dejtar, har sex och har du hört om appen Grindr?"

Redigerat:
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Precis. Man måste inte inta extrempositionerna att det inte alls är klandervärt eller att det är diskvalificerande.
Det viktiga är att man hanterar det på ett bra sätt.
Nu tänker du fel. Det är verkligen ingen extremposition att bögar ska kunna dejta via Grindr utan repressalier. Det ska inte senare hållas emot dem av ett majoritetssamhälle som inte dejtar eller har sex med människor av samma kön.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu tänker du fel. Det är verkligen ingen extremposition att bögar ska kunna dejta via Grindr utan repressalier. Det ska inte senare hållas emot dem av ett majoritetssamhälle som inte dejtar eller har sex med människor av samma kön.
Vad skulle dig kunna vara komprometterande nog, om det plötsligt kom fram eller om Någon Som Har Något Att Dölja (främmande stat, gängledare, hem-och-skola-föreningen) fått tag på och hotar att avslöja?

Att en bög skickat kukbild är uppenbarligen ok. Om en heterosexuell man gjort det? En bög dejtar en kvinna för att dölja sin läggning för nära och kära? Att en politiker plagierat i en uppsats? Att någon brutit mot stagarna i vägsamfälligheten? Att man sålt hemliga uppgifter till konkurrerande företag?

Finns det i din värld något som diskvalificerar för en NSR-tjänst?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är detta, prussiluskornas sexualmoralkonferens?
Claes, du får nog visa lite ödmjukhet inför att alla människor inte är införstådda i alla delar av det liv som homosexuella lever. Sexualitet är för de flesta något privat som man inte talar vitt och brett om och så vill man ha det.

Om du klagar på moraliserande är det bra om du själv avhåller dig från det. Jag vet att jag en gång protesterat mot dina svepande och nedvärderande påståenden om statliga och kommunalanställdas egenskaper, du fick många likes för dina fördomar. Och de som oroar sig för alla kemikalier inkl. myndigheter som beslutar om restriktioner lider av kemofobi enligt dig. Inte snällt.. nej.

Notera att dina inlägg nu inte får så många hejarop som du är van vid, det betyder något men inte nödvändigtvis homofobi.

• Gilla
  • Älska
Tabors39 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Vad skulle dig kunna vara komprometterande nog, om det plötsligt kom fram eller om Någon Som Har Något Att Dölja (främmande stat, gängledare, hem-och-skola-föreningen) fått tag på och hotar att avslöja?

Att en bög skickat kukbild är uppenbarligen ok. Om en heterosexuell man gjort det? En bög dejtar en kvinna för att dölja sin läggning för nära och kära? Att en politiker plagierat i en uppsats? Att någon brutit mot stagarna i vägsamfälligheten? Att man sålt hemliga uppgifter till konkurrerande företag?

Finns det i din värld något som diskvalificerar för en NSR-tjänst?
Visst finns det uppgifter som kan vara särskilt besvärliga, precis som du påpekar sådana som kan användas för utpressning t ex.

Det är väl inga svårigheter att konstruera scenarion där utpressning kan tänkas ske.

Men att en öppen bög har raggat på Grindr och skickar en kukbild till en presumtiv älskare eller har en profilbild på sig själv i bar överkropp, dess utom för sju år sedan, tillhör som sagt inte den kategorin. Lika lite som att en straight man raggar på Tinder och visar upp sig med bilder från stranden, eller skickar en önskad och efterfrågad dicpic till en kvinna. Det är väl bara det att det är en liten minoritet av kvinnor som önskar och efterfrågar picpics och därmed är de flesta fall (?) när de skickas klandervärt beteende eller ett misstag. Majoritetssamhällets män måste således anpassa sig till kvinnors preferenser och inse att även om deras egen sexualitet är väldigt kukcentrisk så är inte nödvändigtvis kvinnors sexualitet det på samma sätt. Den faktorn finns inte för homosexuella män, där är man istället vanligen överens om vad sexualiteten kretsar kring för organ.

• Gilla
  • Haha
andersda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Claes, du får nog visa lite ödmjukhet inför att alla människor inte är införstådda i alla delar av det liv som homosexuella lever. Sexualitet är för de flesta något privat som man inte talar vitt och brett om och så vill man ha det.
Och det är ju de flesta homosexuella med på så länge majoritetssamhället lämnar dem ifred. Men när majoritetssamhället börjar applicera sin egen heterosexuella sexualmoral på gruppen så hamnar man fel. Och önskar man göra det och ska in och peta i bögars liv och kultur med fördömanden och lagstiftning är det kanske dags att bilda sig lite hur det faktiskt fungerar och vilka konventionerna är i den gruppen. På tal om lite ödmjukhet.

A Abies koreana skrev:
Om du klagar på moraliserande är det bra om du själv avhåller dig från det. Jag vet att jag en gång protesterat mot dina svepande och nedvärderande påståenden om statliga och kommunalanställdas egenskaper, du fick många likes för dina fördomar.
Jag vet inte vad det är för "svepande och nedvärderande påståenden om statliga och kommunalanställdas egenskaper" du refererar till. De är väl som folk är mest tänker jag. Vad det nu har med mitt inlägg att göra.

A Abies koreana skrev:
Och de som oroar sig för alla kemikalier inkl. myndigheter som beslutar om restriktioner lider av kemofobi enligt dig. Inte snällt.. nej.
Visst finns det en utbredd i det närmaste kemofobisk ideologisk strömning i vår kultur. Och den är rätt stark. Den analysen står jag fast vid och erfar dagligen professionellt och privat. Vad det nu har med detta ämne att göra.

A Abies koreana skrev:
Notera att dina inlägg nu inte får så många hejarop som du är van vid, det betyder något men inte nödvändigtvis homofobi.
Håller med om att det betyder något.

Homofobi är ett starkt ord men visst finns det olika grader av olustkänslor kring samkönat sex särskilt hos män. Och en enorm osäkerhet, inte blir det bättre av att typ en tiondel av "heterosexuella" män har sex med andra män någon gång i livet. Och många är nog inte jättestolta över det.

Och många kvinnor förvaltar en kultur där kontroll över sin egen och andra främst kvinnors sexualitet är helt central. Till detta kommer ju barnen som traditionellt ingår i kvinnors sfär och det är ju en värld vi gör vårt bästa för att hålla skild från vuxnas sexualitet.

• Gilla
  • Haha
andersda och 1 till
  • Laddar…
Sexualitet är ett svårt område som det känns som att samhället som helhet har svårt att hantera. Vissa blir då skadade av att se en kuk att de behöver skadestånd, i andra fall är det uppenbarligen inte ens kontroversiellt att skicka runt dylika bilder.
Barns sexualitet får absolut inte begränsas i vissa fall, i andra är minsta antydan extremt problematiskt.

Det är helt enkelt inte ett enkelt ämne i dag.

• Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det finns en säkerhetsrisk i att en person inte nämner den typen av saker i en säkerhets intervju. Bilden i sig skulle inte varit en säkerhetsrisk.
Det handlar om omdömet!

Söker man en sådan tjänst, så är det en grundförutsättning "att du själv" inser allvaret som tjänsten innebär. Och har man så pass dåligt omdöme att man inför tjänsten väljer aktivt att "mörka" allt, ja då har man ett "dåligt" omdöme.

Sedan kan det vara av stor vikt att också vara "respekterad" i rollen, och sprida dickpicks på sin ståkuk med gummiring, kan nog motverka detta.

Man måste ha väldigt höga krav för personerna i dessa roller.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker vi kan återgå till topic nu.
Trump kom inte till Istanbul, pga Putin sa nej. Vad händer nu?

Han fortsätter sin marknadsföringsturne för Trump-koncernen i Mellanöstern, och åker sen hem?

• Gilla
  • Haha
L A Axelsson och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja säg det, med herrar som Putin och Trump inblandade i ekvationen så är det fullständigt omöjligt att sia om.

Själv hoppas jag att Trump & Co insett vid det här laget att det är Ryssland som startat kriget och attackerar även civila mål urskiljningslöst och att det är Ryssland som inte vill avsluta kriget såvida de inte får igenom alla sina orimliga krav.
Hoppas även att Trump & Co börjar inse att det kan komma att kosta dem mer än vad det kan smaka om de fortsätter propsa på ett snabbt avslut där Ukraina blir den stora förloraren. Det är nog den insikten som behövs för att de ska stötta Ukraina och Europa mer och samtidigt sätta större press på Ryssland.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Han fortsätter sin marknadsföringsturne för Trump-koncernen i Mellanöstern, och åker sen hem?
Ev med nytt plan.

• Haha
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var ju inte så svårt att räkna ut (framförallt i efterhand 😁).

När Zelenskyj började med att ställa ultimatum, satte han krokben för sig själv, ifall målet var att få dit Putin och Trump för att få ett slut på dödandet. Var målet istället en reklamkupp för sig själv genom att framstå som den starke ledaren som är initiativrik och fredsvillig inför sina europeiska donatorer, var det säkett ett lyckat drag. Men till det, krävs inte särskilt mycket.

Om jag har fel, kan man fråga sig vad det hela gick ut på, då sådana komplexa frågor föregås av förberedande förhandlingar långt i förväg, så att det mesta är klart innan de officiellt träffas.

Jaha. Vad händer nu?
Inte mycket, kan man tänka för det finns ju ingen att förhandla med om jag fattat det rätt.

S Sweetme skrev:
Ja säg det, med herrar som Putin och Trump inblandade i ekvationen så är det fullständigt omöjligt att sia om.
Det underlättar ju inte precis att bara ena parten dyker upp. Sedan är det även lite märkligt att Trump agerar medlare samtidigt som han är en aktiv deltagare i kriget.
S Sweetme skrev:
Själv hoppas jag att Trump & Co insett vid det här laget att det är Ryssland som startat kriget och attackerar även civila mål urskiljningslöst och att det är Ryssland som inte vill avsluta kriget såvida de inte får igenom alla sina orimliga krav.
Vem som startade kriget råder det som bekant väldigt skillda meningar om. Likaså gällande kraven.
I likhet med Israel bombar de bara mål där millitär vistas. Fan trot, i båda fallen.
S Sweetme skrev:
Hoppas även att Trump & Co börjar inse att det kan komma att kosta dem mer än vad det kan smaka om de fortsätter propsa på ett snabbt avslut där Ukraina blir den stora förloraren. Det är nog den insikten som behövs för att de ska stötta Ukraina och Europa mer och samtidigt sätta större press på Ryssland.
Vad det kostar för Trump är säkert helt avgörande. Själv tror jag att han inser att loppet är kört och att Ukraina blivit en gökunge med oändlig aptit på Dollar, därav hans iver att avsluta kriget snarast möjligt. Även om det inte längre verkar som han har så bråttom🤔.

Men, hoppas kan man alltid

• Haha
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Trump är en oerhört framgångsrik byggherre på världens kanske hårdaste bostadsmarknad (NY, USA). Är det därför han är med här på BH.se?

• Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.