Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Intet Intet skrev:
Hade inte brandbomber i stora städer varit mer effektivt.
Bitvis har ryssarna varit ganska effektiva.
Så här såg Vovtjansk ut i september 2024.

Ruiner och förstörelse i Vovtjansk med utbrända byggnader och sönderfallna strukturer, april 2015. En röd pil pekar på en viss byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg Vovtjansk ut i april 2015.

Förstörd stad med ruiner i Vovtjansk, september 2024, med hus och landskap i bakgrunden, pil markerar en plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Arg
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Du har 'fint' sällskap av Putin som jag ser som vår tids Hitler och Hitler är helt klart Putins förebild.
Det håller jag för osannolikt. Jag tror snarare att Putins förebild är Stalin.

P
Intet Intet skrev:
Nja. Det är samma lilla klick som ständigt "missförstår". Egentligen tror jag att viljan att läsa fel är hästlängder större än intresset att läsa rätt och då hjälper det inte vad och hur jag än uttrycker mig.
Som sagt. Ansvaret ok tynger även läsarens axlar.
Det är mottagaren av ett meddelande som tolkar budskapet. Om avsändaren tycker sig bli missförstådd så är det avsändaren som behöver förhålla sig till det.

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Men här talar Sachs om kriget och Natos skuld.
NATO har ingen skuld till Rysslands krig i Ukraina.

• Gilla
  • Haha
Intet och 6 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Du har uppenbarligen inte läst det utomordentligt tråkiga alstret.
Men det har jag. Det är utomordentligt tråkigt, Det har du alldeles rätt i. AH berättade dock vad han hade för framtidsplaner, men det var få som trodde på det.

Det påminner om dagens situation i USA. Trump talade tydligt om vad han ämnade göra om han blev vald till president. Ändå blir en och annan förvånad över hans tilltag idag. "Det kanske inte blir så illa med Trump, ändå" och liknande har hörts/sett, möjligen även från Intet, men jag har inte kompetens eller kapacitet att leta rätt på det. Intet själv kanske kan bekräfta eller dementera?
Intet Intet skrev:
Som djävulens advokat framförde jag Putins syn på saken precis som det är tänkt att ett diskussionsforum skall fungera. Inget annat.
Sauron behöver ingen advokat. Putin har varit tämligen öppen med sin syn på saken.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Och även den mest hårdnackade fantasten brukar åtminstone lyssna på argument öga mot öga under informella former och man tar alltid till sig något.
Jag ska nog inte vara med på din ölkväll. Jag behöver alltid fundera ett tag innan jag svarar. Därför föredrar jag skriftlig kommunikation.
Det finns kanske fler som jag. Ignorera oss inte om vi inte vill dricka öl, utan engagera oss i skrift.

P
A Abies koreana skrev:
Och så uppenbarade sig denna "lilla detalj" på nätet, har du några kommentarer om bilden?

[länk]
Trump är inte kristen enligt egen utsago.
Bilden är alltså ett utslag av hans narcissism. För att förstås Trump bättre måste man inse att allt han gör handlar om honom själv.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Han är ju inte en lallande byfåne nej, han är betydligt farligare. Hans beteende är som hämtat ur psykologiboken där självupptagna narcissister beskrivs. Hans ego tål ingen kritik, han omger sig t.ex. med enbart ja sägare vilket ingen chef någonstans i vår värld har nått framgång med.
Stalin och Mao kom rätt långt med det.

P
D Danne824 skrev:
Men vi ska inte oroa oss, Trump har hittat en ny dröm 😇 att bli påve.
"Pope Bob" är 69 år gammal. Trump är 78 år gammal. Oavsett alla andra svårigheter att övervinna för att kunna bli påve (man måste väl till att börja med vara kristen och helst katolik för att komma ifråga?) så är det väl lite osäkert om Trump överlever Pope Bob?

T.o.m. Trump borde väl inse det? Eller …?

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
P
D Danne824 skrev:
Trump själv har kritiserat Ukrainas president Zelenskyj för att bära t-shirt i Vita huset, som om klädsel var ett tecken på respekt och ledarskapsförmåga.
Det var nog Vance som var mest nedlåtande mot Zelenskyj vid det tillfället, men det var inte en T-shirt han bar, utan en långärmad designertröja.

Zelenskyj var inte den förste att besöka Vita Huset utan att var klädd i kostym och strypsnara. Yassir Arafat bar nån slags militärutstyrsel när han besökte Bill Clinton 2000.

Winston Churchill bar inte heller kostym och slips vid sitt besök i Vita Huset 1940, utan hade en slags muraroverall på sig. (En av Churchills hobbies var att mura).

Det inses alltså lätt att Trumps, och ännu mer Vances, förolämpningar mot Zelenskyj inte handlade om klädsel. Klädseln var en förevändning för att kunna förödmjuka Zelenskyj.

• Gilla
  • Älska
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
P
S Sweetme skrev:
Man kan aldrig ta något som Donald säger offentligt på allvar.
Det kan vara vanskligt att inte ta det på allvar. Han gör ju nu vad han sa under valkampanjen att han skulle göra.
S Sweetme skrev:
Det går inte direkt att förutse vad han menade och vad han gör.
Visst är det så. Han är en kompetent kaotiker.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ingen normalt begåvad människa kan väl tycka att Trump är bra?
Och ända röstas han fram en andra gång.
Det oroar mig djupt.
Demokraterna har tyvärr i flera år bedrivit kampanj för att få Trump vald. Inte medvetet förstås.
Valresultatet i höstas var mer ett misstroendevotum mot demokraterna än en signal om förtroende för republikanerna och Trump. Valmanskåren (som tyvärr bestod av en minoritet av de amerikanska röstberättigade medborgarna) röstade på vad de trodde var det minst dåliga. De bedrog sig dock.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
P
FG FG skrev:
[…] Trump-administrationen som är folkets röst.
Det är förstås en sanning med många modifikationer. Valdeltagandet var 64 %.

• Älska
Danne824
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Forskning behöver styrning. Annars skulle du snart ha väldigt mycket forskning i ämnen där det inte går att hitta vanliga anställningar.
Vanligen är det folk med insikt i forskningsvärlden som har inflytande på forskningsfinansiering. Så är knappast fallet här.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
P
FG FG skrev:
Självklart kan man neka demonstrationer på skolans område,
Det kan man förvisso göra, men bör man det? Ett fritt meningsutbyte är grundläggande för universitet.
Här är en ganska klok person som förklarar det. Lyssna på honom. Jag tror att den som inte håller med kanske är lite inskränkt.

• Älska
  • Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.