Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Trumpen vill ju ha snabba resultat och slippa långbänkandet hos WTO
Snabba resultat?
Om tullarna, mot förmodan, skulle bli långvariga tar det ändå lååång tid att bygga upp typ amerikansk stålindustri igen. Inget Trump lär hinna uppleva under sin tid i Vita Huset.

Jag har öht aldrig upplevt nån som varit så ivrig å skriva som dig å ändå få det allra mesta fel…?

Vad som däremot kommer som ett brev på posten är höjd inflation och recession… men det e Näppe vad Trump önskar
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Snabba resultat?
Om tullarna, mot förmodan, skulle bli långvariga tar det ändå lååång tid att bygga upp typ amerikansk stålindustri igen. Inget Trump lär hinna uppleva under sin tid i Vita Huset.

Jag har öht aldrig nån som varit så ivrig å skriva som dig å ändå få det allra mesta fel…?
Jaså.... ganska säker på att det mesta han spelar ut löser sig, han vill ju ha en snabb förhandling isf att sitta månader/år hos WTO.

Med EU är det mer tvivelaktigt men uppenbarligen så håller man på med att revidera regelverken.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag vet inte varför vi låtsas att ett konventionellt krig mellan NATO och Ryssland är en grej. Antalet soldater spelar inte så stor roll för det finns ingen möjlighet för dem att göra något med dem i alla fall.

Vidare så sa ju Vance att det är i Ukraina som militären åker runt i skåpbilar och släpar iväg folk till skyttegravarna. Jag vet inte riktigt om det går att avfärda som "desinformation" längre när vice ledaren för den fria världen klämmer ur sig det? Det är ganska uppenbart vilka som har grava rekryteringsproblem och "krigat bort sina soldater". Det har rapporterats smått om det länge om man läser artiklar som inte frontas på nyhetssajterna utan är mer i skymundan.
Hur tycker du Rysslands rekryteringar går.
Dom lurar fattigt folk att strida för deras sak, sen när dom dör så rapporteras dom saknade istället för avlidna för att slippa betala vad dom är skyldiga.
Samma med fångar.
Förra veckan kom bilder på ryska soldater över slagfältet på kryckor, undrar hur frivilligt det var??
Om dom nu hade det så lätt att rekrytera så skulle sån här saker inte finnas
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Lite syniskt så minskar Rysslands kapacitet att anfalla Sverige för varje ytterligare dag som konflikten i Ukraina fortgår. Men man ska nog inte underskatta Rysslands produktionskapacitet. De arbetare som bor där kommer se om sitt hus och utföra sina jobb med de förutsättningar som finns. Men man intecknar ju sin framtid för att kunna fortsätta konflikten nu då stor del av produktionen fokuserar på krigsindustrin istället för att bygga samhället. Till slut så kommer samhället säga stopp men jag tror den gränsen är mycket längre bort än andra tror.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Förra veckan kom bilder på ryska soldater över slagfältet på kryckor, undrar hur frivilligt det var??
Om dom nu hade det så lätt att rekrytera så skulle sån här saker inte finnas
Det är samma I Ukraina. Det dräller av filmer där "värvare" kidnappar folk på gatan och slänger in dom i skåpbilar.
Likaså filmer på gamlingar och uppenbart efterblivna i skyttegravar.

I det ena fallet är det korrekt information. I det andra lögnaktig propaganda.

Finns här en hund begravd?
 
  • Wow
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
J Jaggatagga skrev:
Jag vet inte riktigt om det går att avfärda som "desinformation" längre när vice ledaren för den fria världen klämmer ur sig det?
Och ledaren påstod att Ukraina startat kriget...

Vance har en kusin som varit frivillig soldat på Ukrainas sida nu i tre år, dvs har varit vid fronten. Han säger att Vance snackar skit. Han är iofs inte vice ledare så kanske man inte ska lita på honom...
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jaså.... ganska säker på att det mesta han spelar ut löser sig, han vill ju ha en snabb förhandling i
Förhandling?
Blandar du inte ihop korten nu?
Första tullarna mot Canada å Mexico var villkorade med vissa åtgärder (stoppa fentanyl (Canada ) å ökad militär närvaro vid gränsen (Mexico) men infördes ändå…

Exakt vad menar du det skall förhandlas om med EU?
Själv har jag inte sett vilka villkor Trump ställt men du kanske kan upplysa om dessa ”förhandlingar ”??
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Förhandling?
Blandar du inte ihop korten nu?
Första tullarna mot Canada å Mexico var villkorade med vissa åtgärder (stoppa fentanyl (Canada ) å ökad militär närvaro vid gränsen (Mexico) men infördes ändå…

Exakt vad menar du det skall förhandlas om med EU?
Själv har jag inte sett vilka villkor Trump ställt men du kanske kan upplysa om dessa ”förhandlingar ”??
Jo det är ju precis det han gör för att ändra på vad han upplever som orättvist mellan länder.

Citat
"”När USA nu använder tullar som en bricka i en förhandling skapar det stor osäkerhet och oförutsägbarhet."

https://www.svensktnaringsliv.se/sa...ka-foretag-drabbas-pa-flera-plan_1226753.html

Men nu gör Trumpen det och inte mycket att göra åt det mer än att försöka få ihop en bra "deal".
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är ju precis det han gör för att ändra på vad han upplever som orättvist mellan länder.

Citat
"”När USA nu använder tullar som en bricka i en förhandling skapar det stor osäkerhet och oförutsägbarhet."

[länk]

Men nu gör Trumpen det och inte mycket att göra åt det mer än att försöka få ihop en bra "deal".
Ett lösryckt citat angående tullarna MOT Canada å Mexico ger inte du svaret på VAD denna snabba förhandling med EU ska gå ut på?

Trump har , helt olikt Ukraina, inte pratat om att EU, Kina Kanada lr Mexico ska komma till förhandlingsbordet.

VAD är det du tror Trump vill förhandla om?

Citatet du klippte in om ”förhandlingarna ” rörde just Canada å Mexico. Ett tips är att läsa innan man länkar. Då ser man att artikeln är från 2 februari.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är samma I Ukraina. Det dräller av filmer där "värvare" kidnappar folk på gatan och slänger in dom i skåpbilar.
Likaså filmer på gamlingar och uppenbart efterblivna i skyttegravar.

I det ena fallet är det korrekt information. I det andra lögnaktig propaganda.

Finns här en hund begravd?
Absolut finns det en hund begraven när vissa tycker att Ukraina har grava rekryterings problem men jag får inte tala om att Ryssland också har samma problem:)
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ett lösryckt citat angående tullarna MOT Canada å Mexico ger inte du svaret på VAD denna snabba förhandling med EU ska gå ut på?

Trump har , helt olikt Ukraina, inte pratat om att EU, Kina Kanada lr Mexico ska komma till förhandlingsbordet.

VAD är det du tror Trump vill förhandla om?

Citatet du klippte in om ”förhandlingarna ” rörde just Canada å Mexico. Ett tips är att läsa innan man länkar. Då ser man att artikeln är från 2 februari.
Jo men grundorsaken är att Trumpen och hans rådgivare har sett olika "orättvisor" mellan länder och det kan ju vara av olika skäl. Trumpen kör då en brutal affärstaktik för att få till som han tycker en "rättvis" handel.

Inte mycket att göra åt det.... eller sjunga "we shall overcome".
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Absolut finns det en hund begraven när vissa tycker att Ukraina har grava rekryterings problem men jag får inte tala om att Ryssland också har samma problem:)
Det är antagligen lika illa på båda sidor. Men det är det också tabu att påstå. 😁
 
P paralun skrev:
Jo men grundorsaken är att Trumpen och hans rådgivare har sett olika "orättvisor" mellan länder och det kan ju vara av olika skäl. Trumpen kör då en brutal affärstaktik för att få till som han tycker en "rättvis" handel.

Inte mycket att göra åt det.... eller sjunga "we shall overcome".
Grundorsaken är att han tror att detta ska hjälpa USA å få tillbaka typ stålindustrin/andra branscher där de blivit utkonkurrerade. (MAGA)
På vilket sätt menar du detta ska ”förhandlas om”. Ska han förhandla bort denna tull? Mot vadå?
Kan du inte berätta om VAD det ska förhandlas om?

Eller var det återigen en slarvigt utslängd mening av dig som tydligen känner du ”måste” få skriva av dig?

Själv är mitt tips att han till slut inser att detta är en återvändsgränd å drar tillbaka skiten. .
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är antagligen lika illa på båda sidor. Men det är det också tabu att påstå. 😁
Nu svarade ju jag på ett inlägg där bara ena sidan påstods ha problem vilket jag ville belysa inte stämmer.
Så absolut så tror jag inte det är lätt att rekrytera på någon sida.
Sen kan jag tycka att det är en sida som anfaller och en sida som försvarar sig och om mitt land skulle bli anfallet så ställer jag hellre upp på att försvara det än att anfalla ett av våra grannländer!!!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Grundorsaken är att han tror att detta ska hjälpa USA å få tillbaka typ stålindustrin/andra branscher där de blivit utkonkurrerade. (MAGA)
På vilket sätt menar du detta ska ”förhandlas om”. Ska ha förhandla bort denna tull? Mot vadå?
Kan du inte berätta om VAD det ska förhandlas om?

Eller var det återigen en slarvigt utslängd mening av dig som tydligen känner du ”måste” få skriva av dig?
Nej jag upplever det mer som "give & take" och att handeln ska vara rättvis mellan USA och olika länder och med samma villkor. EU har ju krånglat till det med egna regelverk som Trumpen är sne på,

Brutal affärstaktik är det iaf!
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.