Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Så utomordentligt larvigt. Det var redan objektivt. Lär dig att läsa!

• Haha
Krille4
  • Laddar…
RoTe
S Simonstahl skrev:
Det första uttalandet om kriget var att Ukraina skulle vara förlorare på 3 dagar. Det har gått 3år. 3år senare så står det i princip still , ingen solklar vinnare/förlorare på det planet.

Däremot måste lidandet för människor få ett slut , på rätt sätt. Hur det ska se ut är svårt , Rysslands befolkning lever under en sten och blir matade med felaktig information. Medans Ukrainare ändå vill försvara det som är deras.

Så i mina ögon så kan man inte ge vika för Putin, gör man det går han till nästa när han samlat krafter och kapital.
Kriget "står still" pga Ryssland vill ha det som påtryckning mot väst. Ett vunnet och avslutat krig ger inte samma möjlighet.

Varför vägrar du förstå att kriget inte går att vinna annat än med att starta tredje världskriget och utplåna Ryssland? USA har nu gjort valet att Ryssland är en bättre allierad än Ukraina. Alltså står vi utan USAs hjälp i detta potentiella tredje världskrig. Ska vi starta det menar du? Varför startade vi inte det för tre år sen?

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo... trumpen är inne på sina första viktiga 100 dagar av 4 år.

"Mandatperioden är fyra år och det är sedan 1951 bara möjligt att väljas till ämbetet två gånger. Undantagsvis kan en person inneha befattningen i upp till tio år, om en sittande president går bort eller avgår under andra hälften av mandatperioden. I det fallet fullgör vicepresidenten uppdraget under resten av mandatperioden, och kan därefter väljas till president i egen rätt två gånger. Om vicepresidenten tar över under första hälften av mandatperioden kan denne istället bara väljas själv en gång därefter.[1]"

[länk]
Se där. Det hade jag ingen aning om. Tack.

RoTe RoTe skrev:
Nej varken EU eller USA kommer så klart gå in aktivt i kriget vilket innebär att Ukraina aldrig kommer vinna det. Så hur länge ska ett krig som inte kan vinnas fortgå? Hur många miljarder ska vi kasta bort på detta? Detta är ju vad Trump förstått.
Rysslands framfart har begränsats betrydligt de senaste månaderna. Ukraina har börjat lyckas störa deras FAB-bomber så att de har mycket lägre träffsäkerhet. FAB-bomberna har varit mycket viktiga för Rysslands framfart. Ukraina utökar själva ”sanktioner” mot Ryssland varje vecka, genom att spränga raffinaderier, oljedepåer, hamnar mm. Det Ukraina kan vinna på i längden, är att nöta ner Rysslands ekonomi. Och för vår del är varje rysk stridsvagn som sprängs, en mindre som kan anfalla Europa. Ju mer Rysslands militär nöts ut, desto säkrare Europa får vi. Att vi bara behöver stå för vapen i detta, och Ukraina står för manskapet är egentligen en oförskämt bra deal.

• Gilla
  • Haha
Mange_64 och 18 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
De som håller i kulorna är nog nöjda och när det gäller Trumps agerande är eventuella affärer med dom det intressanta. Din och min moral har inget med denna tråd att göra.

Såta vänner, har vi alla. Där det finns pengar och makt att vinna, där finns våra politiker. Så har det alltid varit.
USA har att välja mellan ett ukrainskt pengaslukhål eller ett energirikt Ryssland med ett stabilt politiskt system. Du får komma ihåg att det var inte Ryssarna som bröt de avtalade gasleveranserna.

Så, än en gång. Vår moral skiter nog både Trump och Wance fullständigt I. Så fråga dig själv inan nästa inlägg. -Handlar tråden om min moral eller Trump och Wance agerande?
Vet du om att USA producerar mest olja och naturgas i världen, så varför skulle 'affärsmannen' Trump vilja stödja en konkurrent ??

Gasledningarna från Ryssland sprängdes av någon, det kan ha varit USA, men fartygstrafik veckorna före explosionerna visar att Ryssland hade fartyg med dykarklockor på explosionsplatserna månader innan explosionerna skedde.
Hur som helst, rören kommer inte att leverera någon gas på många år, så Ryssland kommer inte att få några inkomster därifrån.

https://www.bbc.com/news/world-europe-65461401

RoTe RoTe skrev:
Kriget "står still" pga Ryssland vill ha det som påtryckning mot väst. Ett vunnet och avslutat krig ger inte samma möjlighet.

Varför vägrar du förstå att kriget inte går att vinna annat än med att starta tredje världskriget och utplåna Ryssland? USA har nu gjort valet att Ryssland är en bättre allierad än Ukraina. Alltså står vi utan USAs hjälp i detta potentiella tredje världskrig. Ska vi starta det menar du? Varför startade vi inte det för tre år sen?
Där tror och hoppas jag att du har fullständigt fel.

Nu står Nordkorea för ca 50% av ammunitionen som används.
Ryssarna använder åsnor som dragdjur och det finns videor som visar dragoner, dvs skytte som rider och sedan strider till fots.

Jag tror att ryssarnas ekonomi kommer att knäckas och att när den gör det hoppas jag att flera ryska regioner gör uppror sen kan de hålla på med olika inbördeskrig de närmaste 50 åren.

Varför det skulle bli världskrig förstår jag inte alls.

• Haha
  • Gilla
returen och 5 till
  • Laddar…
RoTe
L Lilllen skrev:
Rysslands framfart har begränsats betrydligt de senaste månaderna. Ukraina har börjat lyckas störa deras FAB-bomber så att de har mycket lägre träffsäkerhet. FAB-bomberna har varit mycket viktiga för Rysslands framfart. Ukraina utökar själva ”sanktioner” mot Ryssland varje vecka, genom att spränga raffinaderier, oljedepåer, hamnar mm. Det Ukraina kan vinna på i längden, är att nöta ner Rysslands ekonomi. Och för vår del är varje rysk stridsvagn som sprängs, en mindre som kan anfalla Europa. Ju mer Rysslands militär nöts ut, desto säkrare Europa får vi. Att vi bara behöver stå för vapen i detta, och Ukraina står för manskapet är egentligen en oförskämt bra deal.
Det där är rena vanföreställningar producerade av väst för att vi ska kunna rättfärdiga det fortsatta skyfflandet av vapen och pengar rätt ner i ett svart korrumptionshål där mer än häflten försvinner innan dom ens hittat till Ukraina. Kriget är inget annat än politiskt från Rysslands håll och dom väljer så klart att få förluster så att de också kan rättfärdiga kriget för sin egen befolkning genom sin propaganda.

Det är ganska skrämmande hur många här tror att kriget är enkelt svart och vitt. Men så ser man ju hur många här som kallar världens mäktigaste man och världens smartaste man för okvädes ord och hittepånamn. Slående låg intelligensnivå.

K Klass0n skrev:

Ryssarna använder åsnor som dragdjur och det finns videor som visar dragoner, dvs skytte som rider och sedan strider till fots.

Jag tror att ryssarnas ekonomi kommer att knäckas och att när den gör det hoppas jag att flera ryska regioner gör uppror sen kan de hålla på med olika inbördeskrig de närmaste 50 åren.

Du kan inte tro på det där själv?? Herre gud...

• Arg
  • Gilla
  • Älska
returen och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:

Vill Ryssland att kriget står still? Det var något nytt , jag tror snarare att de inte har den kapacitet som de gav sken av i krigets början.

Och tredje världskriget kan du nog avskriva direkt , eller tar du kärnvapenhot på allvar också?

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
P
K Klass0n skrev:

I Ryssland finns det minst en anledning till att storstäderna i stort sett inte sett de tvångsrekryteringar som förekommer i småstäder, där militärpolis helt enkelt griper ungdomar på diskotek, bussar, tåg och tvingar dem att skriva på rekryteringsdokument.
I storstäder kan det lätt spridas information och massprotester är svårare att dölja, trots censuren i radio, TV och tidningar, men lokalt missnöje finns och frodas, med ökande inflation och varubrist, sitter Putin antagligen osäkert, det räcker med en kula...

• Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
En förbannad äcklig härskarteknik från idioterna Trump & Vance.
Där man gör ALLT för att sätta Zelensky "på plats" likt en hund, en fullständigt vidrig mentalitet från "världens polis" ledning.

Att tom efter detta 3-års helvette som Ukrainarna haft, vilja "skada" landets ledare inför tv kameror, det visar på extremt dåligt omdöme & att USA dessutom i denna kritiska situation försöker utnyttja läget MAXIMALT för USA´s ekonomiska fördelar spyr jag på.

Amerikanarna slutar aldrig att förvåna!
Dom är verkligen precis så egoistiska & dåligt allmänutbildade som jag uppfattat det tidigare, & inte konstigt att stora delar av befolkningen lever i slum & missbruk landet kommer så småningom att "gå under"

• Gilla
Mange_64 och 11 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det där är rena vanföreställningar producerade av väst för att vi ska kunna rättfärdiga det fortsatta skyfflandet av vapen och pengar rätt ner i ett svart korrumptionshål där mer än häflten försvinner innan dom ens hittat till Ukraina. Kriget är inget annat än politiskt från Rysslands håll och dom väljer så klart att få förluster så att de också kan rättfärdiga kriget för sin egen befolkning genom sin propaganda.

Det är ganska skrämmande hur många här tror att kriget är enkelt svart och vitt. Men så ser man ju hur många här som kallar världens mäktigaste man och världens smartaste man för okvädes ord och hittepånamn. Slående låg intelligensnivå.

Varför skulle det vara så konstigt att tro?

Videor med ryskt skytte i kinesiska "golfvagnar" har funnits länge. Så även 4hjulingar och terrängmotorcyklar. Så det får anses vara etablerad fakta.

Att Ryssland skulle brytas sönder i smådelar är helt klart en personlig förhoppning.

Edit:
Länk till filmsnutt på ryskt hästburet skytte:
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ljaaa7htg22q

Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:

Nja, Ryssland har riktiga problem, varför har de annars inte många militärfordon längre att anfalla med? De har kannibaliserat stor del av det gamla beståndet från Sovjet för att sätta ihop en lägre andel fordon.
De har höjt ersättning till de ryssar som ansluter sig till militären till ett par årslöner i de fattiga regionerna! Det skulle de knappast göra om de inte hade problem med rekrytering. De har en ränta som ligger på 20%.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 8 till
  • Laddar…
Om vi backar för Ryssland för att de har läskiga kärnvapen så kommer vi aldrig sluta backa. Låt dem ta resten av Ukraina, baltstaterna och Finland, medan vi sitter och är rädda och inte vågar försvara Europa för att det eventuellt kan bli världskrig. Nej den fria världen måste visa att det inte är acceptabelt att oprovocerat invadera ett grannland för att ta deras territorium, utan att vara rädda för hot om massförstörelsevapen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mange_64 och 18 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Om vi backar för Ryssland för att de har läskiga kärnvapen så kommer vi aldrig sluta backa. Låt dem ta resten av ukraina, baltstaterna och Finland, medan vi sitter och är rädda och inte vågar försvara Europa för att det eventuellt kan bli världskrig. Nej den fria världen måste visa att det inte är acceptabelt att oprovocerat invadera ett grannland för att ta deras territorium, utan att vara rädda för hot om massförstörelsevapen.
Frågan är också hur rädd man borde vara för ryska kärnvapen?
Patriot mfl. av luftvärnen har fungerat över förväntan.
Med tanke på korruptionen så kan man också fundera över hur väl underhållna kärnvapen är?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
returen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Alla ni som hävdar att Ryssland är så svagt att dom rider på hästar osv. Varför har dom inte förlorat ännu då? Varför avslutar inte bara väst Rysslands lidande? Ni måste väl förstå att det inte stämmer det ni påstår.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.