84 786 läst ·
2 237 svar
85k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lyssnade nu på professor Jeffrey Sachs som kommenterade Trumps agerande i såväl Ukraina som Israel/Palestina.
Han var bland annat "special advisor" åt FNs generalsekreterare 2001 - 2018.
Håll till godo.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Sachs
Han var bland annat "special advisor" åt FNs generalsekreterare 2001 - 2018.
Håll till godo.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Sachs
Med såna "advisors" i FN förstår man ju varför det inte fungerar där.Intet skrev:
Hur fan kan man jämföra Israels situation med Ukrainas? Det är ju ett typiskt narrativ från Kreml, de stöttade ju palistiniernas anfall för ett år sedan. Bra att avleda världen med, och dessutom kunna använda som nån slags förevändning för att "kriget måste stoppas".
Men det var ju Bidens fel, så hur kommer det sig att han förväntas ta ansvar för saker som skedde innan hans presidentskap är en underlig logik.P paralun skrev:Nej det var president Obama som tillät att Ryssland kunde annektera Krim 2014. Mycket svaga sanktioner.
Tysklands Angela Merkel skulle bara ha sin fossilgas från Putin för att lägga ner kärnkraft.
Framtidens historieskrivare kommer nog att ranka det här som ett av de största misstagen som gjorts.
[länk]
Personligen tycker jag att andra världskriget var Vances fel.
Här kommer svaret från någon som faktskt för omväxlings skull, läst fredsförslaget och inte bara gissat.kashieda skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Varför är du motståndare till att hjälpa demokratikämpar i Ryssland och Kina?P paralun skrev:
Vore det inte bra både för oss i Europa och för kineser och ryssar om de fick demokrati?
Är det fel att hjälpa demokratikämpar i Belarus också?
Bortsett från Ungern och Slovakien så är väl de europeiska länderna rätt enade i dessa frågor?P paralun skrev:
Jo men annekteringen skedde år 2014 och Barack Obama var sittande president och Biden vice.kashieda skrev:
Men Angela Merkel skulle ju ha sin fossilgas.....
Sen utifrån 2014 så är ju Trumpens syn så här om gränser och "pris".
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-orealistiskt-att-ukraina-aterfar-2014-ars-granser
"– Vi måste börja med att erkänna att det är orealistiskt att tro att det går att återgå till Ukrainas gränser från 2014. Detta illusoriska mål förlänger bara kriget och ökar lidandet, sa Pete Hegseth."
Och där är vi..... och jovisst mycket bittert.
Om annekteringen
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
Finlands militär byggdes upp på några år med 2000 tyskutbidade officerare som utgångspunkt och en patetiskt låg budget. Riktigt lika enkelt är det inte i dag som för 100 år sedan men jag är övertygad om att Sverige skulle kunna skapa en vettig värnpliktsarme på några år.mikethebik skrev:
Tyvärr har du rätt, en artikel haromdagen visade en undersökning där försvarsviljan är blandad, ganska hög bland män som har politisk åskådning till höger om mitten, lägre bland kvinnor generellt och de som har hjärtat till vanster eller är miljöpartister vill att någon annan försvarar dem men vill inte själva försvara sin granne.
Så fort han fyllde 18 år 2016 och gått ut gymnasiet gjorde min yngste son GMU, som var frivillgt då, och har jobbat i försvaret sedan dess, första åren som anställd och med en mission till Mali 2019, nu jobbar han med att utbilda värnpliktiga och den samlade bilden är att trots rejäl utgallring vid mönstring är det vid inryckning en hel del av dem som inte släppt taget om tutten än.
Men sonen säger att det går relativt fort att få ordning på de flesta.
Hans uppfattning sedan han började med detta och framförallt efter 6 månader i Mali där han fick se hur det kan se ut i en krigszon och vara med om händelser en nutida normalsvensk inte ens kan föreställa sig är att svensken i allmänhet är fredsskadad och inte förstår någonting utanför sin bubbla, skrämmande men sant.
På ett sätt är det ju oerhört positivt att vara "fredsskadad", men oförmågan att inse att världen utanför Sverige är annorlunda är inte positiv.
Jag är själv ett fan av Finland och där har man inte glömt hur fort det kan ändra sig och de har betydligt bättre tänk än vi och garanterat bättre beredskap.
Jag är fortfarande lika besviken nu som jag var när politikerna i princip lade ner svenska försvaret med början på slutet av 90-talet i tron att den eviga freden skulle infinna sig när Sovjet brakade ihop.
Det tyder på politiker som trots att de sitter i en riksdag och alltid är osams inte förstår att ord ibland övergår i handling, när knytnäven inte räcker till kommer bössan fram osv.
Inte lätt att bygga upp något när många som hade kompetensen för utbildning försvann, och erfarenhet byggs inte bakom ett skrivbord.
Det handlar bara om att hugga i och genomföra.
Själv är jag i det närmaste paciifist men när krig innebär mindre mänskligt lidande än fred är jag för krig. Med kännedom om hur det är att leva eller dö i de ockuperade delarna av Ukraina så finns det inget alternativ till en massiv militäör upprustning och vid behov försvarskrig.
Krasst räknat har man väl ungefär samma chans att överleva som frontsoldat som man har som civil på ryskockuperat område.
Jag undrar vad de rikssvenskana som inte vill försvara sig tänker göra när de hamnar under rysk ockupation.......
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Italien vacklar lite fram och tillbaka, vilket ju beror rätt mycket på att de har ett stort högerpopulistiskt parti, som liksom andra högerpopulistiska partier i EU är lite mer Rysslandsvänner (även SD har ju haft lite svårt att välja sida, men verkar nu kommit på att Putin nog inte är så bra). Italien är dock med på Ukrainas sida, inte som de franska och tyska högerpopulistiska partierna.Intet skrev: