Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J jawen skrev:
Vid "skarp läge" kommer ingen hänsyn tas till det, utan prioriteringen ligger i att snabbast möjligt utfasa dessa komponenter.

Och Australien, Japan m.fl kommer mest troligtvis att finnas till hands.
Hur fasar man snabbt ut alla F16, F35, Patriots, och mindre vapen? Detta är riktigt allvarligt och läget är ju redan skarpt. Även om SAAB fick en order på 500 Gripen idag så måste de första bygga om och byta ut motorn från USA.

D
L Lilllen skrev:
Hört rykte (från osäker källa) att vissa vapen kan innehålla kill-switch, så att USA kan inaktivera vapnen om de används ”på fel sätt”. Någon mer som hört detta? Finns några säkra källor i så fall?
Det stämmer och är en stor källa till oro nu, Polen försöker lösa det tex.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
N
H hempularen skrev:
Problemet är bara att sekten nu omfattar halva befolkningen därborta.
Jag tror inte den extrema sekten omfattar halva Usa. Det är nog många som röstat på Trump för att han är det republikanska partiets kandidat.

På många ställen verkar ju demokrat vara ett skällsord.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
när USA vill sälja sina plan så hindrar de export av Gripen till de länderna (som de just nu gör med Colombia)

Sen är försäljning av flygsystem som Gripen inte bara en fråga om att sälja en tekniskt kompetent produkt till ett attraktivt pris (per stycke eller flygtimme), det är en politisk fråga och en hel del andra aspekter som motköp och så vidare.

Sen tycker jag hela frågan om nästa generations stridsflyg för Sverige är intressant då jag anser att det är "självklart" att vi ska försöka fortsätta bygga egna plan här och inte köpa in från främmande makt eller vara med som en liten del i ett större samarbete där vpra behov och förutsättningar inte får tillräcklig tyngd.
Bäst vore förstås att vi har ett par olika versioner med olika beteckning, med olika motorer och delar, så att inget annat land kan bestämma hur de kan användas/säljas. Blockerar någon då en modell så säljer vi bara den andra, och de går då dessutom miste om intäkter för delen/delarna i planet. Fördel med flera olika leverantörer är också att slippa andra problem, som särskilt kan uppstå i en orolig värld, så som komponentbrist och dåligt fungerande transporter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N
L Lilllen skrev:
Hört rykte (från osäker källa) att vissa vapen kan innehålla kill-switch, så att USA kan inaktivera vapnen om de används ”på fel sätt”. Någon mer som hört detta? Finns några säkra källor i så fall?
Jag skulle vara mer förvånad om Usa inte byggt in någon funktion som hindrar att deras egna vapen används mot dom.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Nej nej. Putte ger mig en bunt sedlar i förskott. Jag har inte bara OB på övertiden. Jag får förskottsbetalning också samt obegränsad tillgång på rödbetor. Allt detta utan facklig inblandning.
Varför betala när lättlurade personer sprider Putins propaganda helt gratis? Räcker bevisligen med att lura personer att tro att de är "smarta och tänker själva" när de sprider propaganda så sprider de med glädje propagandan helt gratis.

/Krille

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag skulle vara mer förvånad om Usa inte byggt in någon funktion som hindrar att deras egna vapen används mot dom.
Jo, men de har mig veterligen inte slagit av något fordon eller liknande i Afghanistan tex? I och för sig kanske de väntar med att nyttja något sådant innan de faktiskt blir attackerade själva med vapnen. Annars skulle de väl förlora mycket vapenaffärer. Men får Trump reda på att killswitchar finns, använder han kanske dem lite förhastat även mot allierade… Han är ju inte den eftertänksamma typen direkt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur fasar man snabbt ut alla F16, F35, Patriots, och mindre vapen? Detta är riktigt allvarligt och läget är ju redan skarpt. Även om SAAB fick en order på 500 Gripen idag så måste de första bygga om och byta ut motorn från USA.
På kort sikt blir det alltid problem vad man än ska fasa ut, men vi har nog dom bästa tillverkarna som finns i världen just i Europa.
Och vi har även folk att "stäppa upp" produktionen med & även råvarorna som behövs.

Svenska Gripen Franska Dassault Rafale, Eurosammarbetade Eurofighter Typhoon,
Luftvärnssystem & handeldvapen finns också

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
L Lilllen skrev:
Jo, men de har mig veterligen inte slagit av något fordon eller liknande i Afghanistan tex? I och för sig kanske de väntar med att nyttja något sådant innan de faktiskt blir attackerade själva med vapnen. Annars skulle de väl förlora mycket vapenaffärer. Men får Trump reda på att killswitchar finns, använder han kanske dem lite förhastat även mot allierade… Han är ju inte den eftertänksamma typen direkt.
Jag har ingen aning om dom byggt in något sådant men skulle vara väldigt förvånad om dom inte har säkrat upp att vapnen som det är möjligt att göra det på inte går att använda mot dom själva. Fordon är säkert svårare att göra det med. Jag har ingen aning om vad för fordon som deras fiender i Afghanistan har använt heller.

Om jag inte kommer fel ihåg så har ju tex deras mest avancerade stridsflygplan någon form av självdestruktion om dom blir nedskjutna så att ingen får tillgång till tekniken som finns i dom planen.

K Krille4 skrev:
Varför betala när lättlurade personer sprider Putins propaganda helt gratis? Räcker bevisligen med att lura personer att tro att de är "smarta och tänker själva" när de sprider propaganda så sprider de med glädje propagandan helt gratis.

/Krille
hahaha snygg burn

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Niq skrev:
Mjae.
Allt nedan är från öppna källor:

Det har talats om en killswitch på tex F-35.
Men vad man egentligen menar (mest troligt) är de "mission keys" som laddas på inför varje uppdrag som Link-16 (kommunikationssystemet) använder. Dock har alla NATO-allierade tillgång till sådana nycklar, och förutom USA så skall, vad jag förstått, även UK kunna generera nya sådana.

Har man inte sådana i sina F-16, F-35, Abrams tanks, JAS, Leopard 2 eller vad det nu är så kan man inte använda de förmågor som Link-16 ger utan måste gå tillbaks till mer basal kommunikation, eller nationella förmågor (Sverige har ju haft egna system för kommunikation och system för tactical awareness. Huruvida man bytta alla kommunikationlänkar mot Link 16 vet jag inte, och tänker inte spekulera i det online)

Är detta hela sanningen ?
Well - en killswitch som är "online" för tex ett F-35 som kan få planet att "fall ur luften" skulle jag säga är i princip helt uteslutet: Det skulle varken USAF eller andra flygvapen vilja/våga ha på sina plan: Dels vore det en svag länk för safety (med tveksam funktion) och tänk om fienden knäckte den funktionen ?
PSS med en killswitch som skulle få planen att tex inte starta: Tänk om fienden knäckte den och ställer hela flygvapnet på marken ?

Däremot brukar det ibland finnas exportversioner av materiel, som på olika sätt inte är 100% likadana som de inhemska. Och support, uppgraderingar och service kan man ju glömma om hemmanationen inte längre ställer upp på det. Och sådana blir snabbt viktiga.
Det är ju också en del av skälen till att när tex Saab säljer gripen så säljer dom också en licens för tillverkning, service och uppgraderingar i köparlandet: Köparen vill ju kunna garantera att dom kan hålla planen i drift även om Sverige tex blir isolerat etc

Se på Iran som fortfarande flyger F-4 Phantom trots decennier av sanktioner från USA

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Bäst vore förstås att vi har ett par olika versioner med olika beteckning, med olika motorer och delar, så att inget annat land kan bestämma hur de kan användas/säljas. Blockerar någon då en modell så säljer vi bara den andra, och de går då dessutom miste om intäkter för delen/delarna i planet. Fördel med flera olika leverantörer är också att slippa andra problem, som särskilt kan uppstå i en orolig värld, så som komponentbrist och dåligt fungerande transporter.
Det är dock inte så lätt att upprätthålla två versioner av Gripen med tex olika motorer.
Men troligen kommer det att bli standard framöver.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jo de som är nyfiken på hur man ändrar på världsordningen kan kolla på den här filmen.
Det har ju hänt ett antal gånger under vår historia och kusligt att se jämförelser då och nu.

Han som gjort filmen, Ray Dalio är då ägare till en av de största hedgefonderna i USA.

Trumpen har nog det här högt upp på sin agenda att det inte får ske.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
N
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mjae.
Allt nedan är från öppna källor:

Det har talats om en killswitch på tex F-35.
Men vad man egentligen menar (mest troligt) är de "mission keys" som laddas på inför varje uppdrag som Link-16 (kommunikationssystemet) använder. Dock har alla NATO-allierade tillgång till sådana nycklar, och förutom USA så skall, vad jag förstått, även UK kunna generera nya sådana.

Har man inte sådana i sina F-16, F-35, Abrams tanks, JAS, Leopard 2 eller vad det nu är så kan man inte använda de förmågor som Link-16 ger utan måste gå tillbaks till mer basal kommunikation, eller nationella förmågor (Sverige har ju haft egna system för kommunikation och system för tactical awareness. Huruvida man bytta alla kommunikationlänkar mot Link 16 vet jag inte, och tänker inte spekulera i det online)

Är detta hela sanningen ?
Well - en killswitch som är "online" för tex ett F-35 som kan få planet att "fall ur luften" skulle jag säga är i princip helt uteslutet: Det skulle varken USAF eller andra flygvapen vilja/våga ha på sina plan: Dels vore det en svag länk för safety (med tveksam funktion) och tänk om fienden knäckte den funktionen ?
PSS med en killswitch som skulle få planen att tex inte starta: Tänk om fienden knäckte den och ställer hela flygvapnet på marken ?

Däremot brukar det ibland finnas exportversioner av materiel, som på olika sätt inte är 100% likadana som de inhemska. Och support, uppgraderingar och service kan man ju glömma om hemmanationen inte längre ställer upp på det. Och sådana blir snabbt viktiga.
Det är ju också en del av skälen till att när tex Saab säljer gripen så säljer dom också en licens för tillverkning, service och uppgraderingar i köparlandet: Köparen vill ju kunna garantera att dom kan hålla planen i drift även om Sverige tex blir isolerat etc

Se på Iran som fortfarande flyger F-4 Phantom trots decennier av sanktioner från USA
Det stämmer säkert det du skriver. Jag tror inte heller man har en funktion som helt stannar tex ett flygplan. Men man har kanske en funktion inbyggd i en missil eller motsvarande så att man kan inaktivera den så att den inte detonerar. Som jag skrev så har jag inga fakta utan gissar bara.
Men även en sådan funktion skulle ju säkert gå att ta sig förbi av någon kunnig person.

Dock verkar ju inte nyare vapensystem fungera så att man kan underhålla dom helt själva utan inblandning av tillverkaren. Finland har köpt ett vapensystem från Israel. Om jag kommer rätt ihåg så var det ett försvar mot luftvärnsanfall. Finland är nu beroende av samarbete med tillverkaren för att få uppdateringar och underhåll.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det har vi gjort länge, vår nuvarande regim är inte så glad i demokratiprojekt så det kan nog ändras iofs.
Jo även med röd-grön regim så kan jag inte minnas att vi officiellt gav demokratibistånd.

Det skulle ju vara en offentlig förolämpning mot enskilt land.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.