Status
Inte öppen för fler kommentarer.
RoTe
K karlmb skrev:
Hur fan kan du lita på något som kommer från Putin eller hans vänner?
Jag undrar fortfarande vad det är för rysspropaganda jag tar del av. Helt ärligt har jag ingen aning.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Vad är det de konsekvent ljuger om? Ej, ironiskt ställd fråga, jag vet inte.
Nu har du säkert fått lite svar i tråden redan, men exempelvis:
Trump: Ukraina startade kriget
Verkligheten: Ryssland invaderade först Krim 2014, sedan fullt anfall 2022.

Trump: Zelensky är en diktator och vill inte hålla val
Verkligheten: Ukrainas krigslagar sattes långt innan Zelensky ens blev president. Enligt dessa lagar håller de inte val under krig. Vilket är fullt rimligt.

Trump: Vi har gett Ukraina 350B dollar.
Verkligheten: Det är 120B, typ. Dessutom är det inte i reda pengar utan i materiel m.m. som tillverkats i USA och till viss del skulle skrotats (till stor kostnad).

Trump. Vi GER Ukraina pengar, EU lånar ut och får tillbaka pengarna.
Verkligheten: Båda sidor har en blandning av lån och "gåvor". Dock är EU:s insatser till större delen lån. Det här var (väl?) det som Macron fick rätta Trump i vid sittande möte/presskonferens. Sen sa Trump samma sak igen med med Storbritanniens premiärminister vid sin sida. Han rättade också Trump, fast efteråt. Sen kommer Trump ändå och kör en presskonferens direkt efter mötet och säger SAMMA LÖGN IGEN trots att han blivit rättad om vad som gäller.

Trump: USA har bidragit mer än EU.
Verkligheten: Tittar man på faktiska siffror och inte Trumps hittepåsiffror, så är det tvärtom.

Trump: Ukraina förskingrar och har inte koll på vart hälften av våra pengar gått
Verkligheten: Trump slängde ur sig en hög siffra. Zelensky sa "nä, vi fick inte alls så mycket utan långt mindre". Trump tolkade då det som att differensen är förskingrad. 🙄


Alltså, gubben har ju för tusan en wikipediasida som summerar hans lögner under åren. Det kommer inte bara ur det blå direkt. Visst att många (alla?) politiker kan dras med osanningar, men när det går så långt att man får inte bara en sida, utan flera som behandlar en enskild individs lögner och konspirationsteorier, så ska man nog börja fundera på hur det är ställt mellan öronen... https://en.wikipedia.org/wiki/False_or_misleading_statements_by_Donald_Trump
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_conspiracy_theories_promoted_by_Donald_Trump
https://www.washingtonpost.com/poli...isleading-claims-total-30573-over-four-years/
 
  • Gilla
Ingenjören och 15 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tack för ett nyktert och nyanserat inlägg fritt från "höhö nazistelon höhö" osv som annars är brukligt i tråden.
Jag försöker åtminstone se nyktert på saker och ting, till och med i politiken.
När det gäller Trump/Vance är jag definitivt ingen fan av dem, en narcissist som börjar visa tendenser till demens, en VP som hänger på och ingen av dem vet antagligen betydelsen av ordet "diplomati", och vet de det lyckas de dölja den insikten mycket väl.

Eller så är bägge så mycket smartare än någon av oss andra dumhuvuden inser och ligger ljusår före oss i planeringen mot en bättre värld, tillåt mig tvivla på min egen teori där.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
RoTe
mikethebik mikethebik skrev:
Eller så är bägge så mycket smartare än någon av oss andra dumhuvuden inser och ligger ljusår före oss i planeringen mot en bättre värld, tillåt mig tvivla på min egen teori där.
Just här faller alla på repet när det gäller Trump och USA. Jag har sagt det förut och säger det igen. Trump är inte intresserad av resten av världen eller en bättre värld. Trumps prio ett två tre osv är USA, USA, USA, USA. Resten av världen är inte Trumps problem.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu har du säkert fått lite svar i tråden redan, men exempelvis:
Trump: Ukraina startade kriget
Verkligheten: Ryssland invaderade först Krim 2014, sedan fullt anfall 2022.
tensiden tensiden skrev:
Trump: Zelensky är en diktator och vill inte hålla val
Verkligheten: Ukrainas krigslagar sattes långt innan Zelensky ens blev president. Enligt dessa lagar håller de inte val under krig. Vilket är fullt rimligt.

Trump: Vi har gett Ukraina 350B dollar.
Verkligheten: Det är 120B, typ. Dessutom är det inte i reda pengar utan i materiel m.m. som tillverkats i USA och till viss del skulle skrotats (till stor kostnad).

Trump. Vi GER Ukraina pengar, EU lånar ut och får tillbaka pengarna.
Verkligheten: Båda sidor har en blandning av lån och "gåvor". Dock är EU:s insatser till större delen lån. Det här var (väl?) det som Macron fick rätta Trump i vid sittande möte/presskonferens. Sen sa Trump samma sak igen med med Storbritanniens premiärminister vid sin sida. Han rättade också Trump, fast efteråt. Sen kommer Trump ändå och kör en presskonferens direkt efter mötet och säger SAMMA LÖGN IGEN trots att han blivit rättad om vad som gäller.

Trump: USA har bidragit mer än EU.
Verkligheten: Tittar man på faktiska siffror och inte Trumps hittepåsiffror, så är det tvärtom.

Trump: Ukraina förskingrar och har inte koll på vart hälften av våra pengar gått
Verkligheten: Trump slängde ur sig en hög siffra. Zelensky sa "nä, vi fick inte alls så mycket utan långt mindre". Trump tolkade då det som att differensen är förskingrad. 🙄


Alltså, gubben har ju för tusan en wikipediasida som summerar hans lögner under åren. Det kommer inte bara ur det blå direkt. Visst att många (alla?) politiker kan dras med osanningar, men när det går så långt att man får inte bara en sida, utan flera som behandlar en enskild individs lögner och konspirationsteorier, så ska man nog börja fundera på hur det är ställt mellan öronen... [länk]
[länk]
[länk]
Har hört att Ukraina typ också startade det pga Nato -medlemsintresse och Biden sa ok. Trots att Nato tidigare lovat Putin att de ej kommer med.

Tydligen håller man inte nya val i krig.

Om pengarna vet jag inte? reella pengar eller även indirekta pengar?

Trump kanske inte ljög inför Macron, utan hade fel? Så korkad är han inte nog. Att ha fel är inte detsamma som ljuger alltid . Eller?

Wikipedialänkarna går jag inte in på. Där kan vem som helst skriva vad som helst. Wikipedia är bra om man vill veta vissa enklare fakta, men inget mer ingående, för min del.
 
  • Haha
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Just här faller alla på repet när det gäller Trump och USA. Jag har sagt det förut och säger det igen. Trump är inte intresserad av resten av världen eller en bättre värld. Trumps prio ett två tre osv är USA, USA, USA, USA. Resten av världen är inte Trumps problem.
Om det stämmer vilket det kanske gör ser det inte ljust ut för Taiwan eller Philippinerna eller vilken som helst av de nationer som gränsar till de havsområden som Kina lägger rabarber på.
Just Kinas närmast annekterande av Sydkinesiska sjön är illavarslande och deras viftande med kanonerna utanför Australien nyligen med skarpskjutning visar deras maktbegär.

Hoppas att Trump faktiskt sätter press på Kina och inte låser in sig i sin bubbla USA, men han vill ju likt Kina utöka sina territorier med Kanada och Grönland, kanske Island ligger i skottgluggen också.
Och just de ambitionerna rimmar illa med isolationistpolitik.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag undrar fortfarande vad det är för rysspropaganda jag tar del av. Helt ärligt har jag ingen aning.
Det är ingen mening att fråga, för de har inga svar. Högaffelbärare tänker inte. De lyder. Häxbålen skulle aldrig brunnit om inte deras förfäder funnits.

Jag har av dessa blivit kallad för Putinkramare, Putintroll, Rysslandsälkare, landsförrädare och min absoluta favorit Turkisk Nazistvargunge. Nåja. Den är väl bara till hälften sann eller kanske inte ens det.😁.

När jag frågat de hyttande högafflarna var i min text de läst sådana påståenden, blir det tyst.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Har hört att Ukraina typ också startade det pga EU medlemsintresse och Biden sa ok. Trots att EU tidigare lovat Putin att de ej kommer med.
Menar du Nato?

Ja, Ukraina har uttryckt att de vill ha medlemskap i både Nato och EU. Det är givetvis inte att starta ett krig, det gjorde Ryssland
L L Jan skrev:
Tydligen håller man inte nya val i krig.
Precis
L L Jan skrev:
Om pengarna vet jag inte? reella pengar eller även indirekta pengar?
Oavsett hur man räknar så överdrivet Trump kraftigt, som han gör i var och varannan fråga.
L L Jan skrev:
Trump kanske inte ljög inför Macron, utan hade fel? Så korkad är han inte nog. Att ha fel är inte detsamma som ljuger alltid . Eller?
Då är han bara alltför okunnig. Problemet är ju att han upprepar det om och om igen, även när han blivit korrigerat.

Antingen är han en lögnare eller så glömmer han direkt, båda är illa.
L L Jan skrev:
Wikipedialänkarna går jag inte in på. Där kan vem som helst skriva vad som helst. Wikipedia är bra om man vill veta vissa enklare fakta, men inget mer ingående, för min del.
Det är delvis sant, men brukar korrigeras snabbt.

Men visste du ärligt talat inte ens att Trump sagt att Ukraina startade kriget?
 
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
absoluta favorit Turkisk Nazistvargunge. Nåja. Den är väl bara till hälften sann.😁.
Nu blir man ju nyfiken vilken halva eller del av som är sann.
Är du turk, nazist eller vargunge?
Hoppas på vargunge😉
 
returen returen skrev:
ven har koll på vad lend lease avtalet kostade eller gav?
Om det var en fråga så har wikipedia svaret:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

I korthet så gick ca 20% av USAs stöd till sovjet.
I 2023 års valuta var totala stödet ca 670 miljarder usd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nu blir man ju nyfiken vilken halva eller del av som är sann.
Är du turk, nazist eller vargunge?
Hoppas på vargunge😉
Jag var Vargunge. Vår hälsning var :- Gebb gebb. Gobb gobb. De övriga två är mig lika främmande. Med det var en turkisk fotbollsspelare som gjorde en vargungehälsning med handen. Dock utan Gebbandet och Gobbandet, som en annan forumskribent noterade var en Nazisthälsning. Vilket då gjorde mig till turkisk nazist och vargunge. Det hela var något komplicerat.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag var Vargunge. Vår hälsning var :- Gebb gebb. Gobb gobb. De övriga två är mig lika främmande. Med det var en turkisk fotbollsspelare som gjorde en vargungehälsning med handen. Dock utan Gebbandet och Gobbandet, som en annan forumskribent noterade var en Nazisthälsning. Vilket då gjorde mig till turkisk nazist och vargunge. Det hela var något komplicerat.
Nja, vi diskuterade detta i nån tråd och googlade fram lite förklaringar om betydelsen av gesten.
Men jag kallade dig inget.
 
L L Jan skrev:
Wikipedialänkarna går jag inte in på. Där kan vem som helst skriva vad som helst. Wikipedia är bra om man vill veta vissa enklare fakta, men inget mer ingående, för min del.
Vet du. Då är det så himla bra med Wikipedia att bara i första länken jag gav dig, så länkar man till hela 599 externa källor. Du kan alltså faktachecka ALLT! Vill du inte läsa wikin, så kan du gå direkt till källorna och läsa där istället. Eller är det också ”fake news”?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Abies koreana och 11 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Kan du förklara det här utan att använda rysk propaganda?
Vore det ett reellt säkerhetsproblem för Sverige om Finland fick en regering sammansatt av Ryssland som allierar sig med Putin och får pengar, vapen pratar om att ingå militärt sammarbete med eventuella vapensystem på svenska gränsen?
Rysk finansiering av 9 av 10 finska medier finansierade av Ryssland som kablar ut anti svensk propaganda 24/7 osv osv. Tycker du inte det hade varit ett säkerhetsproblem så vet jag inte vad jag ska säga.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Nja, vi diskuterade detta i nån tråd och googlade fram lite förklaringar om betydelsen av gesten.
Men jag kallade dig inget.
Det stämmer säkert. Så jag lade till ett förtydligande.

Turkisk Nazistvargunge. Nåja. Den är väl bara till hälften sann eller kanske inte ens det.😁
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.