86 832 läst ·
2 237 svar
87k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har du säkert fått lite svar i tråden redan, men exempelvis:L L Jan skrev:
Trump: Ukraina startade kriget
Verkligheten: Ryssland invaderade först Krim 2014, sedan fullt anfall 2022.
Trump: Zelensky är en diktator och vill inte hålla val
Verkligheten: Ukrainas krigslagar sattes långt innan Zelensky ens blev president. Enligt dessa lagar håller de inte val under krig. Vilket är fullt rimligt.
Trump: Vi har gett Ukraina 350B dollar.
Verkligheten: Det är 120B, typ. Dessutom är det inte i reda pengar utan i materiel m.m. som tillverkats i USA och till viss del skulle skrotats (till stor kostnad).
Trump. Vi GER Ukraina pengar, EU lånar ut och får tillbaka pengarna.
Verkligheten: Båda sidor har en blandning av lån och "gåvor". Dock är EU:s insatser till större delen lån. Det här var (väl?) det som Macron fick rätta Trump i vid sittande möte/presskonferens. Sen sa Trump samma sak igen med med Storbritanniens premiärminister vid sin sida. Han rättade också Trump, fast efteråt. Sen kommer Trump ändå och kör en presskonferens direkt efter mötet och säger SAMMA LÖGN IGEN trots att han blivit rättad om vad som gäller.
Trump: USA har bidragit mer än EU.
Verkligheten: Tittar man på faktiska siffror och inte Trumps hittepåsiffror, så är det tvärtom.
Trump: Ukraina förskingrar och har inte koll på vart hälften av våra pengar gått
Verkligheten: Trump slängde ur sig en hög siffra. Zelensky sa "nä, vi fick inte alls så mycket utan långt mindre". Trump tolkade då det som att differensen är förskingrad. 🙄
Alltså, gubben har ju för tusan en wikipediasida som summerar hans lögner under åren. Det kommer inte bara ur det blå direkt. Visst att många (alla?) politiker kan dras med osanningar, men när det går så långt att man får inte bara en sida, utan flera som behandlar en enskild individs lögner och konspirationsteorier, så ska man nog börja fundera på hur det är ställt mellan öronen... https://en.wikipedia.org/wiki/False_or_misleading_statements_by_Donald_Trump
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_conspiracy_theories_promoted_by_Donald_Trump
https://www.washingtonpost.com/poli...isleading-claims-total-30573-over-four-years/
Jag försöker åtminstone se nyktert på saker och ting, till och med i politiken.RoTe skrev:
När det gäller Trump/Vance är jag definitivt ingen fan av dem, en narcissist som börjar visa tendenser till demens, en VP som hänger på och ingen av dem vet antagligen betydelsen av ordet "diplomati", och vet de det lyckas de dölja den insikten mycket väl.
Eller så är bägge så mycket smartare än någon av oss andra dumhuvuden inser och ligger ljusår före oss i planeringen mot en bättre värld, tillåt mig tvivla på min egen teori där.
Just här faller alla på repet när det gäller Trump och USA. Jag har sagt det förut och säger det igen. Trump är inte intresserad av resten av världen eller en bättre värld. Trumps prio ett två tre osv är USA, USA, USA, USA. Resten av världen är inte Trumps problem.mikethebik skrev:
tensiden skrev:
Har hört att Ukraina typ också startade det pga Nato -medlemsintresse och Biden sa ok. Trots att Nato tidigare lovat Putin att de ej kommer med.tensiden skrev:
Trump: Zelensky är en diktator och vill inte hålla val
Verkligheten: Ukrainas krigslagar sattes långt innan Zelensky ens blev president. Enligt dessa lagar håller de inte val under krig. Vilket är fullt rimligt.
Trump: Vi har gett Ukraina 350B dollar.
Verkligheten: Det är 120B, typ. Dessutom är det inte i reda pengar utan i materiel m.m. som tillverkats i USA och till viss del skulle skrotats (till stor kostnad).
Trump. Vi GER Ukraina pengar, EU lånar ut och får tillbaka pengarna.
Verkligheten: Båda sidor har en blandning av lån och "gåvor". Dock är EU:s insatser till större delen lån. Det här var (väl?) det som Macron fick rätta Trump i vid sittande möte/presskonferens. Sen sa Trump samma sak igen med med Storbritanniens premiärminister vid sin sida. Han rättade också Trump, fast efteråt. Sen kommer Trump ändå och kör en presskonferens direkt efter mötet och säger SAMMA LÖGN IGEN trots att han blivit rättad om vad som gäller.
Trump: USA har bidragit mer än EU.
Verkligheten: Tittar man på faktiska siffror och inte Trumps hittepåsiffror, så är det tvärtom.
Trump: Ukraina förskingrar och har inte koll på vart hälften av våra pengar gått
Verkligheten: Trump slängde ur sig en hög siffra. Zelensky sa "nä, vi fick inte alls så mycket utan långt mindre". Trump tolkade då det som att differensen är förskingrad. 🙄
Alltså, gubben har ju för tusan en wikipediasida som summerar hans lögner under åren. Det kommer inte bara ur det blå direkt. Visst att många (alla?) politiker kan dras med osanningar, men när det går så långt att man får inte bara en sida, utan flera som behandlar en enskild individs lögner och konspirationsteorier, så ska man nog börja fundera på hur det är ställt mellan öronen... [länk]
[länk]
[länk]
Tydligen håller man inte nya val i krig.
Om pengarna vet jag inte? reella pengar eller även indirekta pengar?
Trump kanske inte ljög inför Macron, utan hade fel? Så korkad är han inte nog. Att ha fel är inte detsamma som ljuger alltid . Eller?
Wikipedialänkarna går jag inte in på. Där kan vem som helst skriva vad som helst. Wikipedia är bra om man vill veta vissa enklare fakta, men inget mer ingående, för min del.
Om det stämmer vilket det kanske gör ser det inte ljust ut för Taiwan eller Philippinerna eller vilken som helst av de nationer som gränsar till de havsområden som Kina lägger rabarber på.RoTe skrev:
Just Kinas närmast annekterande av Sydkinesiska sjön är illavarslande och deras viftande med kanonerna utanför Australien nyligen med skarpskjutning visar deras maktbegär.
Hoppas att Trump faktiskt sätter press på Kina och inte låser in sig i sin bubbla USA, men han vill ju likt Kina utöka sina territorier med Kanada och Grönland, kanske Island ligger i skottgluggen också.
Och just de ambitionerna rimmar illa med isolationistpolitik.
Det är ingen mening att fråga, för de har inga svar. Högaffelbärare tänker inte. De lyder. Häxbålen skulle aldrig brunnit om inte deras förfäder funnits.RoTe skrev:
Jag har av dessa blivit kallad för Putinkramare, Putintroll, Rysslandsälkare, landsförrädare och min absoluta favorit Turkisk Nazistvargunge. Nåja. Den är väl bara till hälften sann eller kanske inte ens det.😁.
När jag frågat de hyttande högafflarna var i min text de läst sådana påståenden, blir det tyst.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Menar du Nato?L L Jan skrev:
Ja, Ukraina har uttryckt att de vill ha medlemskap i både Nato och EU. Det är givetvis inte att starta ett krig, det gjorde Ryssland
PrecisL L Jan skrev:
Oavsett hur man räknar så överdrivet Trump kraftigt, som han gör i var och varannan fråga.L L Jan skrev:
Då är han bara alltför okunnig. Problemet är ju att han upprepar det om och om igen, även när han blivit korrigerat.L L Jan skrev:
Antingen är han en lögnare eller så glömmer han direkt, båda är illa.
Det är delvis sant, men brukar korrigeras snabbt.L L Jan skrev:
Men visste du ärligt talat inte ens att Trump sagt att Ukraina startade kriget?
Om det var en fråga så har wikipedia svaret:returen skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease
I korthet så gick ca 20% av USAs stöd till sovjet.
I 2023 års valuta var totala stödet ca 670 miljarder usd.
Jag var Vargunge. Vår hälsning var :- Gebb gebb. Gobb gobb. De övriga två är mig lika främmande. Med det var en turkisk fotbollsspelare som gjorde en vargungehälsning med handen. Dock utan Gebbandet och Gobbandet, som en annan forumskribent noterade var en Nazisthälsning. Vilket då gjorde mig till turkisk nazist och vargunge. Det hela var något komplicerat.mikethebik skrev:
Nja, vi diskuterade detta i nån tråd och googlade fram lite förklaringar om betydelsen av gesten.Intet skrev:
Jag var Vargunge. Vår hälsning var :- Gebb gebb. Gobb gobb. De övriga två är mig lika främmande. Med det var en turkisk fotbollsspelare som gjorde en vargungehälsning med handen. Dock utan Gebbandet och Gobbandet, som en annan forumskribent noterade var en Nazisthälsning. Vilket då gjorde mig till turkisk nazist och vargunge. Det hela var något komplicerat.
Men jag kallade dig inget.
Vet du. Då är det så himla bra med Wikipedia att bara i första länken jag gav dig, så länkar man till hela 599 externa källor. Du kan alltså faktachecka ALLT! Vill du inte läsa wikin, så kan du gå direkt till källorna och läsa där istället. Eller är det också ”fake news”?L L Jan skrev:
Vore det ett reellt säkerhetsproblem för Sverige om Finland fick en regering sammansatt av Ryssland som allierar sig med Putin och får pengar, vapen pratar om att ingå militärt sammarbete med eventuella vapensystem på svenska gränsen?K krfsm skrev:
Rysk finansiering av 9 av 10 finska medier finansierade av Ryssland som kablar ut anti svensk propaganda 24/7 osv osv. Tycker du inte det hade varit ett säkerhetsproblem så vet jag inte vad jag ska säga.