Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L L Jan skrev:
Gick in på en av dina länkar:
[länk].

Slutade läsa efter denna mening:
Donald Trump has made tens of thousands of false or misleading claims
Alltså flera tiotusentals falskheter under första och andra perioden står det.
Om det är 20000 st så blir det en i timmen varje dag, räknat på 10 timmars arbetsdagar. Detta inser vem som helst bara är strunt och löjligt.
Wikipedia är så dåligt alltså. Hur kan folk använda den skiten?
Du skulle läst en mening till där det hänvisas till källan: Washington post.
Vet inte om den tidningen kan anses vara ”skit” och ”dålig”.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Du skulle läst en mening till där det hänvisas till källan: Washington post.
Vet inte om den tidningen kan anses vara ”skit” och ”dålig”.
Washington post måste vara woke fake news eftersom dom rapporterar "lögner" om tzar Donald 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är tyvärr så illa!
[bild]

[bild]

[länk]

Detta är bara fram till början av 2021... antalet lögner sedan dess har garanterat inte minskat.
tensiden tensiden skrev:
Du skulle läst en mening till där det hänvisas till källan: Washington post.
Vet inte om den tidningen kan anses vara ”skit” och ”dålig”.
Läste mer. Det står "suspected" och det står "claims" Det är en del retorik också som kallas missledande.

Undrar hur många verifierade lögner det rör sig om? Exempel på några verifierade rena lögner? Någon?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Läste mer. Det står "suspected" och det står "claims" Det är en del retorik också som kallas missledande.

Undrar hur många verifierade lögner det rör sig om? Exempel på några verifierade rena lögner? Någon?
Du kan verifiera själv, databasen är öppen för alla.
Det hjälper inte hur du försöker skönmåla och hitta ursäkter, det är tyvärr så illa som du inte vill det ska vara.
Mannen är en patologisk lögnare, punkt!
https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/trump-claims-database/
 
  • Gilla
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Gick in på en av dina länkar:
[länk].

Slutade läsa efter denna mening:
Donald Trump has made tens of thousands of false or misleading claims
Alltså flera tiotusentals falskheter under första och andra perioden står det.
Om det är 20000 st så blir det en i timmen varje dag, räknat på 10 timmars arbetsdagar. Detta inser vem som helst bara är strunt och löjligt.
Wikipedia är så dåligt alltså. Hur kan folk använda den skiten?
Det är inte så att det är 20000 helt unika påhitt, utan en hel del är förstås upprepade eller variationer på samma tema. Men inklusive upprepningar så hävdar Washington Post att han hävde ur sig felaktigheter 30573 gånger på fyra år. (De har med vad han sa, när han sa det och varför de anser att det är fel, för alla tillfällena.)

Bästa dagen då han var riktigt i form var tydligen andre november 2020, när han klämde in 503 stycken på samma dag!
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Gick in på en av dina länkar:
[länk].

Slutade läsa efter denna mening:
Donald Trump has made tens of thousands of false or misleading claims
Alltså flera tiotusentals falskheter under första och andra perioden står det.
Om det är 20000 st så blir det en i timmen varje dag, räknat på 10 timmars arbetsdagar. Detta inser vem som helst bara är strunt och löjligt.
Wikipedia är så dåligt alltså. Hur kan folk använda den skiten?
En i timmen är väl ingenting? Han kan slänga in 10 stycken lögner på 5 minuter eller mindre och han gör det också. Han ljög ju ett antal gånger under den korta tiden han satt framför journalister med Macron...
Lyssna på honom en stund så inser du att 10 lögner om dagen är ruggigt lågt räknat. Det låter inte särskilt mycket faktiskt.

Här är ett exempel på en lögn han upprepade massor med gånger
Bilden till vänster är när Obama svors in, den till höger när Trump svors in.
Trump har många gånger sagt att det var fler besökare när han svors in, det kan du väl hålla med om att det är en uppenbar lögn? Han vägrar släppa den, utan upprepar den om och om igen. Låter väl enkelt att komma upp i 10 lögner om dagen med den inställningen?
Bilderna visar folkmassa från Obamas inaguration 2009 till vänster och Trumps inaguration 2017 till höger, jämför publikstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För övrigt är det en lögn att NATO lovat Putin att inte Ukraina ska få medlemskap.
Det finns en story om att NATO lovade att inte utvidga österut, men den är lite som Pippi Långstrump, påhittad.
Här kan du läsa mer (länk till EU-kommisionen om du litar mer på dem än Wikipedia)

Citat:
Myt 4: ”Den nuvarande krisen är Natos och västvärldens fel. Om de hade hållit sitt löfte att inte utvidga alliansen skulle Ryssland inte ha känt sig hotat.”

Falskt. Nato har aldrig gett ett sådant löfte eller blivit ombedd att göra det. Rysslands statskontrollerade medier har ofta hävdat att Sovjetledaren Michail Gorbatjov fick ett ”muntligt” löfte om att Nato inte skulle expandera bortom det återförenade Tyskland. Gorbatjov själv förnekade faktiskt detta i en intervju från 2014, då han sa följande: ”Natos utvidgning diskuterades inte alls, och det togs inte upp under de åren. Jag tar fullt ansvar för att jag säger detta. Inte ett enda östeuropeiskt land tog upp frågan, inte ens efter att Warszawapakten löstes upp 1991.”
 
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
sysmali
Kan vi inte sluta tro att "alla har lika värde" och "det är aldrig ens fel att två träter"?

-Exempel lika värde: En sadist-torterare-psykopat-kvinnomisshandlare-våldtäktman har inte samma värde som moder Theresa. Eller Putin har inte samma värde som Zelensky.

-Exempel ens fel att två träter: En helt oskyldig 8 barns mamma som blir överfallsmisshandlad eller våldtagen eller mördad har inte förtjänat det. Eller Zelensky har inte "trätat" sig till detta krig.

För övrigt var intervjun med Zelensky på Fox intressant och han fick tala till punkt. Noterade även att han undvek (två ggr) att svara runt påståendet att Vance/Trump ville ha en ursäkt.

Europa behöver ta större ansvar. Frågan är vilket av länderna som sätter sig på förarplatsen. Själv tycker jag diskussionen på någon typ av gemesamt kärnvapeninitiav låter intressant.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En i timmen är väl ingenting? Han kan slänga in 10 stycken lögner på 5 minuter eller mindre och han gör det också. Han ljög ju ett antal gånger under den korta tiden han satt framför journalister med Macron...
Lyssna på honom en stund så inser du att 10 lögner om dagen är ruggigt lågt räknat. Det låter inte särskilt mycket faktiskt.

Här är ett exempel på en lögn han upprepade massor med gånger
Bilden till vänster är när Obama svors in, den till höger när Trump svors in.
Trump har många gånger sagt att det var fler besökare när han svors in, det kan du väl hålla med om att det är en uppenbar lögn? Han vägrar släppa den, utan upprepar den om och om igen. Låter väl enkelt att komma upp i 10 lögner om dagen med den inställningen?
[bild]


För övrigt är det en lögn att NATO lovat Putin att inte Ukraina ska få medlemskap.
Det finns en story om att NATO lovade att inte utvidga österut, men den är lite som Pippi Långstrump, påhittad.
Här kan du läsa mer (länk till EU-kommisionen om du litar mer på dem än Wikipedia)

Citat:
Myt 4: ”Den nuvarande krisen är Natos och västvärldens fel. Om de hade hållit sitt löfte att inte utvidga alliansen skulle Ryssland inte ha känt sig hotat.”

Falskt. Nato har aldrig gett ett sådant löfte eller blivit ombedd att göra det. Rysslands statskontrollerade medier har ofta hävdat att Sovjetledaren Michail Gorbatjov fick ett ”muntligt” löfte om att Nato inte skulle expandera bortom det återförenade Tyskland. Gorbatjov själv förnekade faktiskt detta i en intervju från 2014, då han sa följande: ”Natos utvidgning diskuterades inte alls, och det togs inte upp under de åren. Jag tar fullt ansvar för att jag säger detta. Inte ett enda östeuropeiskt land tog upp frågan, inte ens efter att Warszawapakten löstes upp 1991.”
Jo vad ska vi göra åt det då?

Utifrån kvällens nyheter med England och Frankrike i spetsen och Italiens Miloni som får prata med Trump så är ju bollen i rullning mot en fred!
 
D Dilato skrev:
Du kan verifiera själv, databasen är öppen för alla.
Det hjälper inte hur du försöker skönmåla och hitta ursäkter, det är tyvärr så illa som du inte vill det ska vara.
Mannen är en patologisk lögnare, punkt!
[länk]
Läste några och det är tolkningsfrågor.
Washington Post skrivs ur Demokraternas ideologi.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag undrar fortfarande vad det är för rysspropaganda jag tar del av. Helt ärligt har jag ingen aning.
Då bör du nog kolla upp källorna till det du tar in.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Läste mer. Det står "suspected" och det står "claims" Det är en del retorik också som kallas missledande.

Undrar hur många verifierade lögner det rör sig om? Exempel på några verifierade rena lögner? Någon?
Här är en i högen, gällande protester i Seattle:

Nov 02 2020
“We, we were the ones that did the whole thing in Seattle. They -- We told them we're going in the following morning. That night, they raised their hands, they said, 'Well, I think we'll leave now.'”


Seattle Mayor Jenny Durkan flatly denied to The Washington Post PlumLine that any conversation like this with Trump — or anyone around him — ever took place. “He never contacted me or my office to warn us,” Durkan said, adding that no one from the White House and no one connected to Trump had told them any such thing. “We had no conversations whatsoever with the White House about anything related to the protests, Capitol Hill, or anything along these lines,” Durkan told us, though conversations related to coronavirus had taken place at various junctures. “It just never happened,” Durkan said. “I don't know what world he’s living in.” The mayor had signed an executive order on June 30th to formally close the area and on July 1 police moved in to clear it.


Men visst hade det varit trevligt om man hade kunnat se en lista utan duplikat, så man slipper läsa samma sak hundra gånger.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Exempel lika värde: En sadist-torterare-psykopat-kvinnomisshandlare-våldtäktman har inte samma värde som moder Theresa
Lite off topic men sanningen måste fram.
Där gick du vilse med helvetets ängel Teresa.
Många är lurade.
 
tensiden tensiden skrev:
Du skulle läst en mening till där det hänvisas till källan: Washington post.
Vet inte om den tidningen kan anses vara ”skit” och ”dålig
Till kännedom så har ägaren till Washington Post, en konstig gök som heter Jeff Bezos eller någonting ditåt givit uttryckliga skriftliga order åt redaktionen att deras journalistik och nyhetsförmedeling i alla avseenden måste spegla en politik som överensstämmer med Trumpregimen. De får inte heller ta in insändare som indikerar någon annan åsiktsriktning.

Som källa är de med andra ord jämförbara med Pravda under sovjettiden eller Muhammed Said al Sahhaf (även känd som Baghdad Bob).
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Men vad gav det USA de allierade
hur mäter man färre döda, snabbare slut och det kalla kriget?
Vad hade hänt om Roosevelt inte genomfört detta?
DVS vad gav det?
Tack för ditt tålamod, nu fattar jag din fråga.

Nikita Khrushchev skrev i sina memoarer att stödet var avgörande för att sovjet inte skulle förlora kriget.
Men vad det sen skulle inneburit för de allierade i döda och längd på kriget kan jag inte svara på.

Tyskarna och deras allierade förlorade 800 000 - 1500 000 man varav ca 500 000 dog i slaget om stalingrad.
Tänk om dessa stått redo att sparka ut de allierade vid normandie?

Jag tror att svaret är att det var en del av den allierade segern, men att gissa hur många liv det sparade kan jag inte.
Inte heller betydelsen för kalla kriget.
 
  • Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Europa behöver ta större ansvar. Frågan är vilket av länderna som sätter sig på förarplatsen. Själv tycker jag diskussionen på någon typ av gemesamt kärnvapeninitiav låter intressant.
Jo det är ju kärnvapenländerna England samt Frankrike som tagit ansvar och fått bollen i rullning idag i London.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.