71 662 läst · 2 237 svar
72k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast tanken är väl att de amerikanska biltillverkarna ska tillverka bilarna i USA och inte i Mexiko. Så gör man det för bökigt att frakta delar mellan Mexiko och USA så flyttar kanske fabrikerna tillbaka till USA. Ser man det så finns det ju en viss logik i det hela.Fairlane skrev:
Ja, så ett brilliant drag av Trump. Stål kommer fraktas från USA till Mexiko när det tillverkas en del av bilen. Sen tillbaks till USA, med 25% till. Sen monteras en del innan den åker tillbaks till Mexiko där den kanske lackas. Åter mot USA, med tull såklart. Jättebra, de amerikanska biltillverkarna uppskattar detta... Eller inte

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 438 inlägg
Ja, det hade väl varit mycket bättre om Sverige hade kunnat ha kvar sin textil- och varvsindustri fortfarande i stället för att de las ner på 70--talet. Skyhöga tullar hade ju stoppat all import så att det bara skulle ha funnits svenska skjortor i butikerna och det gör väl inget att de hade kostat 2000 kr styck. Folk får sluta äta i stället.Fairlane skrev:
😆

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 438 inlägg
Och priserna går upp, det är ju för att tillverka bilar så billigt som möjligt för konsumenterna som det skickas varor fram och tillbaka.L lbgu skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 216 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 216 inlägg
Dyrare för amerikanska konsumenter men visst tycker man det är bra så. En fabrik flyttar man ju inte fram och tillbaks i det tempo som Trump byter åsikt. Resultatet av Trumps hattande är snarare att ingen vågar investera alls i USA. Med lite tur lägger de istället sina investeringar i Europa.L lbgu skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 216 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 216 inlägg
Du vet inte planen nej. Det är det nog inte någon som gör och det är ett problemP paralun skrev:
Varför ska man skicka sakkunniga från Bryssel för att försöka kommunicera med okunniga?
Jo det finns nog en noggrann analys av den amerikanske stålindustrin inkl US Steel.Fairlane skrev:
Det brukar vara bättre att besöka varandra med sakkunniga som får diskutera.
Fast i oroliga tider är det rätt korkat att som vi i Europa ha ett system som i princip bygger på att det mesta köps från länder som Kina. Så att ha inhemsk tillverkning av det mesta som är nödvändigt kan vara värt att priset blir lite högre.BirgitS skrev:
Som det nu är så räcker det ju med att det blir stopp några dagar i Suezkanalen för att det ska bli en massa problem. Tänk då vad som händer i ett läge där containerfartyg inte kan färdas på världshaven.
Vad är det för mening med att satsa en massa resurser på försvaret när resten av samhället kollapsar vid ett krigsutbrott för att vi inte får det vi behöver från Kina..
Nu blandar du ihop handelsavtal med transportförbindelser.L lbgu skrev:Fast i oroliga tider är det rätt korkat att som vi i Europa ha ett system som i princip bygger på att det mesta köps från länder som Kina. Så att ha inhemsk tillverkning av det mesta som är nödvändigt kan vara värt att priset blir lite högre.
Som det nu är så räcker det ju med att det blir stopp några dagar i Suezkanalen för att det ska bli en massa problem. Tänk då vad som händer i ett läge där containerfartyg inte kan färdas på världshaven.
Vad är det för mening med att satsa en massa resurser på försvaret när resten av samhället kollapsar vid ett krigsutbrott för att vi inte får det vi behöver från Kina..
De hör ihop till en viss del men logistik och handel är trots allt två olika väsen.
Med tanke på att dina inlägg brukar innehålla Rysslands propaganda så antog jag att du syftade just på den anfallande sidan - men då är vi ju helt överens om något d v s att den anfallna parten har lättare att rekrytera i början av det här kriget.😀Intet skrev:
Att Ukraina skulle ha lika svårt att rekrytera som Ryssland nu är dock fortfarande ren propaganda. I och med att det är ditt påstående får du gärna ta fram bevis/fakta för det istället för att kräva att andra ska motbevisa det du hittar på.
/Krille
Fast höga tullar får ju effekten att man transporterar mindre varor så det hänger ihop. Genom att höja tullar ökar man lönsamheten för inhemsk produktion vilket ger effekten att man transporterar mindre mängd gods..G gaidin skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 216 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 216 inlägg
Jaha, så det är de som bestämmer?P paralun skrev:
Klart att stålindustrin kan gynnas, men är det bra för landet och andra branscher får stryk istället?
Problemet är att om Europa skickar sakkunniga så kommer de antingen får prata med okunniga eller med folk som inte har något att säga till om.P paralun skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 438 inlägg
Ok, men varför gjorde inte Trump så då?P paralun skrev:
Du säger ju att det är bättre att diskutera i stället för att bestämma ensidigt att nu ska det vara tullar från och med i morgon, nej visst inte förrän om en vecka, nej jag vill inte vänta en vecka så de träder ikraft genast och om en vecka blir de dubbelt så höga i stället.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 438 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 438 inlägg
Det tar några år att bygga nya fabriker. Under den tiden blir alltså priserna högre.L lbgu skrev:
Högre inflation, sämre utveckling på börsen, högre räntor, mindre pengar i plånboken. Trump vann därför att han sa att folk skulle få mer pengar i plånboken.