Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, så ett brilliant drag av Trump. Stål kommer fraktas från USA till Mexiko när det tillverkas en del av bilen. Sen tillbaks till USA, med 25% till. Sen monteras en del innan den åker tillbaks till Mexiko där den kanske lackas. Åter mot USA, med tull såklart. Jättebra, de amerikanska biltillverkarna uppskattar detta... Eller inte
Fast tanken är väl att de amerikanska biltillverkarna ska tillverka bilarna i USA och inte i Mexiko. Så gör man det för bökigt att frakta delar mellan Mexiko och USA så flyttar kanske fabrikerna tillbaka till USA. Ser man det så finns det ju en viss logik i det hela.
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så ett amerikanskt bolag klarar sig inte i konkurrensen, så tullar är lösningen?


Snarare "inte här heller".

Såg du länken jag gav med vilken koll Trump har?
Ja, det hade väl varit mycket bättre om Sverige hade kunnat ha kvar sin textil- och varvsindustri fortfarande i stället för att de las ner på 70--talet. Skyhöga tullar hade ju stoppat all import så att det bara skulle ha funnits svenska skjortor i butikerna och det gör väl inget att de hade kostat 2000 kr styck. Folk får sluta äta i stället.

😆
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Fast tanken är väl att de amerikanska biltillverkarna ska tillverka bilarna i USA och inte i Mexiko. Så gör man det för bökigt att frakta delar mellan Mexiko och USA så flyttar kanske fabrikerna tillbaka till USA. Ser man det så finns det ju en viss logik i det hela.
Och priserna går upp, det är ju för att tillverka bilar så billigt som möjligt för konsumenterna som det skickas varor fram och tillbaka.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Fast tanken är väl att de amerikanska biltillverkarna ska tillverka bilarna i USA och inte i Mexiko. Så gör man det för bökigt att frakta delar mellan Mexiko och USA så flyttar kanske fabrikerna tillbaka till USA. Ser man det så finns det ju en viss logik i det hela.
Dyrare för amerikanska konsumenter men visst tycker man det är bra så. En fabrik flyttar man ju inte fram och tillbaks i det tempo som Trump byter åsikt. Resultatet av Trumps hattande är snarare att ingen vågar investera alls i USA. Med lite tur lägger de istället sina investeringar i Europa.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, kollade US Steel och de har problem...
Vilka problem har US steel?
Som har med det vi diskuterar å göra alltså?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej jag vet inte planen men man får väl skicka över en delegation sakkunniga från Bryssel till USA och reda ut det här.
Du vet inte planen nej. Det är det nog inte någon som gör och det är ett problem

Varför ska man skicka sakkunniga från Bryssel för att försöka kommunicera med okunniga?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du vet inte planen nej. Det är det nog inte någon som gör och det är ett problem

Varför ska man skicka sakkunniga från Bryssel för att försöka kommunicera med okunniga?
Jo det finns nog en noggrann analys av den amerikanske stålindustrin inkl US Steel.

Det brukar vara bättre att besöka varandra med sakkunniga som får diskutera.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och priserna går upp, det är ju för att tillverka bilar så billigt som möjligt för konsumenterna som det skickas varor fram och tillbaka.
Fast i oroliga tider är det rätt korkat att som vi i Europa ha ett system som i princip bygger på att det mesta köps från länder som Kina. Så att ha inhemsk tillverkning av det mesta som är nödvändigt kan vara värt att priset blir lite högre.
Som det nu är så räcker det ju med att det blir stopp några dagar i Suezkanalen för att det ska bli en massa problem. Tänk då vad som händer i ett läge där containerfartyg inte kan färdas på världshaven.
Vad är det för mening med att satsa en massa resurser på försvaret när resten av samhället kollapsar vid ett krigsutbrott för att vi inte får det vi behöver från Kina..
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är han rädd? Det har han aldrig nämnt för mig.😁
Han har ju hotat oss som vill gå med att det kommer att få konsekvenser. Han invaderade ju Ukraina pga Nato kom närmare. Det lär han ha nämnt för dig så du ska kunna argumentera för slakten.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast i oroliga tider är det rätt korkat att som vi i Europa ha ett system som i princip bygger på att det mesta köps från länder som Kina. Så att ha inhemsk tillverkning av det mesta som är nödvändigt kan vara värt att priset blir lite högre.
Som det nu är så räcker det ju med att det blir stopp några dagar i Suezkanalen för att det ska bli en massa problem. Tänk då vad som händer i ett läge där containerfartyg inte kan färdas på världshaven.
Vad är det för mening med att satsa en massa resurser på försvaret när resten av samhället kollapsar vid ett krigsutbrott för att vi inte får det vi behöver från Kina..
Nu blandar du ihop handelsavtal med transportförbindelser.

De hör ihop till en viss del men logistik och handel är trots allt två olika väsen.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Fel igen. Det är allt annat än klart och tydligt😀 För jag skrev "anfallna" parten. Trodde jag. Istället skrev jag detta...
Vilket i sammanhanget betyder ingenting.

När det gäller rekrytering av soldater, tror jag att den anfalla sidan har ett övertag😁
Med tanke på att dina inlägg brukar innehålla Rysslands propaganda så antog jag att du syftade just på den anfallande sidan - men då är vi ju helt överens om något d v s att den anfallna parten har lättare att rekrytera i början av det här kriget.😀

Att Ukraina skulle ha lika svårt att rekrytera som Ryssland nu är dock fortfarande ren propaganda. I och med att det är ditt påstående får du gärna ta fram bevis/fakta för det istället för att kräva att andra ska motbevisa det du hittar på.

/Krille
 
G gaidin skrev:
Nu blandar du ihop handelsavtal med transportförbindelser.

De hör ihop till en viss del men logistik och handel är trots allt två olika väsen.
Fast höga tullar får ju effekten att man transporterar mindre varor så det hänger ihop. Genom att höja tullar ökar man lönsamheten för inhemsk produktion vilket ger effekten att man transporterar mindre mängd gods..
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det finns nog en noggrann analys av den amerikanske stålindustrin inkl US Steel.
Jaha, så det är de som bestämmer?
Klart att stålindustrin kan gynnas, men är det bra för landet och andra branscher får stryk istället?
P paralun skrev:
Det brukar vara bättre att besöka varandra med sakkunniga som får diskutera.
Problemet är att om Europa skickar sakkunniga så kommer de antingen får prata med okunniga eller med folk som inte har något att säga till om.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Det brukar vara bättre att besöka varandra med sakkunniga som får diskutera.
Ok, men varför gjorde inte Trump så då?
Du säger ju att det är bättre att diskutera i stället för att bestämma ensidigt att nu ska det vara tullar från och med i morgon, nej visst inte förrän om en vecka, nej jag vill inte vänta en vecka så de träder ikraft genast och om en vecka blir de dubbelt så höga i stället.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Fast höga tullar får ju effekten att man transporterar mindre varor så det hänger ihop. Genom att höja tullar ökar man lönsamheten för inhemsk produktion vilket ger effekten att man transporterar mindre mängd gods..
Det tar några år att bygga nya fabriker. Under den tiden blir alltså priserna högre.
Högre inflation, sämre utveckling på börsen, högre räntor, mindre pengar i plånboken. Trump vann därför att han sa att folk skulle få mer pengar i plånboken.
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.