Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
  • Collective defence means that an attack against one Ally is considered as an attack against all Allies.
Det betyder ingenting. Tom retorik.
Det skall anses vara en attack mot alla allierade. Jaha. Och sedan?
Var står det att vi måste hjälpa varandra militärt med allt vad vi förmår, vilket jag tror många förutsätter att det står. Men det gör det inte.
Norrmännen kan istället för militär hjälp, få ett gäng lyckönskningskort med champagneflaskor istället.
Jo , det betyder allt. Det är vad hela alliansen är uppbyggd på.
Om du inte vill förstå det är det inte mycket jag får gjort med saken.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men isf att sitta och sura så får man väl skicka en delegation handelsgurus från EU till Washington och reda ut det här.
Nej, verkligen inte, man kan inte hålla på och tramsa som en liten bebis, det är bättre Trump läser på, gör hemläxan (shh, säg inget men han kan inte läsa längre stycken) och så kan han försöka formulera några enkla punkter om sina oro. Kan han inte skriva ner dem så kan han kanske gestalta de i en dans, vi är så inkluderande här.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Livrädd, vet jag/vi inte. Men försiktighet är en dygd. Att ha en fiende som sakta närmar sig gör livet osäkert och då ansåg Ryssland att det var bäst att stämma i bäcken. Det är i alla fall deras egen förklaring.
Det har aldrig funnits i korten att NATO ska anfalla Ryssland, det är en försvarsallians, då är svaret att han vill kunna anfalla länder fritt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Livrädd, vet jag/vi inte. Men försiktighet är en dygd. Att ha en fiende som sakta närmar sig gör livet osäkert och då ansåg Ryssland att det var bäst att stämma i bäcken. Det är i alla fall deras egen förklaring.
På vilket sätt är Nato en fiende till Ryssland?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Se inlägg 2024
Jag ser inget finstilt där, tvärt om ser det väldigt tydligt ut.

Jag förstår fortfarande inte din poäng eller din agenda.

Vad är din poäng annat än att underminera tilltron till en FÖRSVARSalians?

Har det någonsin gått fel?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja SSAB Ja verksamhet i USA. De kommer kunna ta mer betalt för sina produkter som produceras där. Det blir dyrare för amerikaner och med Europeiska, kinesiska, Mexikanska och Kanadensiska tullar riskerar folk sina jobb. Är det det som är så ge ialt av Trump och hans duktiga rådgivare?

Du verkar ha en övertro på att om någon har inflytande så är de smarta och vet vad de talar om, så länge de inte är gröna eller röda. Sanningen är snarare att det finns en stor mängd människor med inflytande som är direkt korkade och de flesta är nog som folk är mest.
Jo men stålpriserna kanske är för låga? Sen med stål har vi genast kopplingen till att bygga bilar.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men stålpriserna kanske är för låga?
Skojar du nu?
P paralun skrev:
Sen med stål har vi genast kopplingen till att bygga bilar.
Ja, så ett brilliant drag av Trump. Stål kommer fraktas från USA till Mexiko när det tillverkas en del av bilen. Sen tillbaks till USA, med 25% till. Sen monteras en del innan den åker tillbaks till Mexiko där den kanske lackas. Åter mot USA, med tull såklart. Jättebra, de amerikanska biltillverkarna uppskattar detta... Eller inte

Du verkar tro att Trump har långt, brillianta planer. Sanningen är att han agerar i stunden, inte några långa planer. Han minns ju inte ens vad han gjort.

Avtal med Kanada och Mexiko...

• Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
K
Står ju klart och tydligt i dina inlägg att du anser att Ukraina nu har samma problem att rekrytera soldater som Ryssland - samt att den anfallande parten har ett övertag att rekrytera i början. Så totalt sett så har då Ryssland haft lättare att rekrytera under kriget.

Sluta sprida Putins lögner.

Intet Intet skrev:
Det är antagligen lika illa på båda sidor. Men det är det också tabu att påstå. 😁
Intet Intet skrev:
Ok. Då försöker jag på nytt. Här nedan kan du fetmarkera det jag skrev, som styrker ditt påstående. Varsågod.

Varför det. Har du några bevis på det, eller är det bara ett önsketänkande?

När det gäller rekrytering av soldater, tror jag att den anfalla sidan har ett övertag. I början. Men ju längre striderna pågår och den anfalla sidan gång på annan tvingas retirera, minskar intresset för att slåss och ibland dö eller bli invalidiserad. Att slåss för en redan förlorad sak, kan kännas meningslös.

Att USA, sin vana trogen, mer eller mindre lämnat slagfältet när de tydligt ser varthän det barkar, ökar nog inte stridsviljan bland de unga män som ännu inte inkassats.

BirgitS hade en länk som visade att viljan till att få slut på kriget hos Ukrainarna ökade med 30%. Per kvartal (tror jag)

Så, det är troligen inte samma sak att sitta framför tangentbordet med mätt mage i Sverige som det är att riskera att dö i ett lerigt dike mitt i vintern i Ukraina.

Så, vem är pinsam

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Står ju klart och tydligt i dina inlägg att du anser att Ukraina nu har samma problem att rekrytera soldater som Ryssland - samt att den anfallande parten har ett övertag att rekrytera i början. Så totalt sett så har då Ryssland haft lättare att rekrytera under kriget.

Sluta sprida Putins lögner.
Fel igen. Det är allt annat än klart och tydligt😀 För jag skrev "anfallna" parten. Trodde jag. Istället skrev jag detta...
Vilket i sammanhanget betyder ingenting.

När det gäller rekrytering av soldater, tror jag att den anfalla sidan har ett övertag😁

• Älska
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skojar du nu?

Ja, så ett brilliant drag av Trump. Stål kommer fraktas från USA till Mexiko när det tillverkas en del av bilen. Sen tillbaks till USA, med 25% till. Sen monteras en del innan den åker tillbaks till Mexiko där den kanske lackas. Åter mot USA, med tull såklart. Jättebra, de amerikanska biltillverkarna uppskattar detta... Eller inte

Du verkar tro att Trump har långt, brillianta planer. Sanningen är att han agerar i stunden, inte några långa planer. Han minns ju inte ens vad han gjort.

Avtal med Kanada och Mexiko...
Njau, kollade US Steel och de har problem..... Biden fick blocka ett uppköp i början av januari.

https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Steel

Det finns säkert en plan för det här också....

• Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Det finns säkert en plan för det här också...
Det är ju bara din gissning/önskan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Njau, kollade US Steel och de har problem..... Biden fick blocka ett uppköp i början av januari.

[länk]
Ok, så ett amerikanskt bolag klarar sig inte i konkurrensen, så tullar är lösningen?

P paralun skrev:
Snarare "inte här heller".

Såg du länken jag gav med vilken koll Trump har?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Kan ju ha göra med att det var vinter också 😉
Den mesta tiden var det inte vinter.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så ett amerikanskt bolag klarar sig inte i konkurrensen, så tullar är lösningen?

Snarare "inte här heller".

Såg du länken jag gav med vilken koll Trump har?
Nej jag vet inte planen men man får väl skicka över en delegation sakkunniga från Bryssel till USA och reda ut det här.

Sen att även Biden var inblandad i US Steel visste jag inte.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:

[länk]

Vill du visa en poäng med en länk bör du styra in på just det stycket du hänvisar till.

En länk till Wikipedia utan ytterligare precisering ger noll å nada. En av orsakerna till att forumet upplever dig som svamlande.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.