Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
Rent språkmässigt, är det förvånande. Eller inte. Att det skrivs "Slava Ukraina", som en uppmaning. vilket för oss allmänbildade sextitalister betyder -"Slava Ukraina".
Hmmm...... jag rekommenderar att du lär dig grunderna i ukrainsk grammatik. Det är svagt med den där allmänbildningen som du skriver om.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Rent språkmässigt, är det förvånande. Eller inte. Att det skrivs "Slava Ukraina", som en uppmaning. vilket för oss allmänbildade sextitalister betyder -"Slava Ukraina".
Jo men så här är det.....

"Slava Ukraini"

https://ec.europa.eu/stories/slava-ukraini/index_sv.html
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
USA har återupptagit vapenleveranser till Ukraina
Det uppger Zelenskyjs presidentkontor.
"Det är bekräftat att USAs militärstöd återupptagits. Överenskommelsen genomförs", uppger Palvo Palisa, som är chef för presidentkontoret, enligt The Guardian

Trump kommer inte att införa en tullavgift på 50 procent mot Kanada.
Det uppger amerikanske rådgivaren Peter Narrov för CNBC.🙄
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Grattis, du har precis lyckats skriva ett inlägg som är både självgott och meningslöst på samma gång.

Vad exakt försöker du säga?

Att du är allmänbildad för att du kan översätta två ord?
Imponerande.

Nästa gång kan du kanske försöka formulera en faktisk poäng istället för att bara leka språkexpert utan innehåll.
-"Slava" är på svenska antingen en uppmaning till att de skall slava. Eller en fråga ifall de slavar.
På slaviska språk, heter slav, inte slav, utan раб.
Det vill säga. Är man alltför ivrig att insupa utländska modeord kan man vakna upp med skägget i brevlådan.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men så här är det.....

"Slava Ukraini"

[länk]
Japp. Jag skrev fel. Egentligen var det telefonen som skrev fel. Men vem fan går på den ursäkten nu för tiden?😁
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Japp. Jag skrev fel. Egentligen var det telefonen som skrev fel. Men vem fan går på den ursäkten nu för tiden?😁
Jo en pudel..... 😉
 
  • Älska
Intet
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
-"Slava" är på svenska antingen en uppmaning till att de skall slava. Eller en fråga ifall de slavar.
På slaviska språk, heter slav, inte slav, utan раб.
Det vill säga. Är man alltför ivrig att insupa utländska modeord kan man vakna upp med skägget i brevlådan.
Så din stora språkliga avslöjning är att "Slava" på svenska skulle kunna misstolkas som en uppmaning att slava?

Wow.

Verkligen imponerande nivå av semantisk gymnastik.

Och vad exakt försöker du bevisa?
Att alla som säger "Slava Ukraina" egentligen är för slaveri?
Att det är en "modefras" för folk som inte kan ryska? Snälla.

Det här är ett desperat försök att låtsas vara smart genom att leka språkpolis, men allt du gör är att blotta din egen okunskap.

Om någon har vaknat upp med skägget i brevlådan här, så är det du fast i din egen fåniga logik.

Vill du leka etymolog, gör det ordentligt. Annars kanske du borde slava lite på att förstå verkligheten istället.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo en pudel..... 😉
Japp. Jag är gammal nog att kunna erkänna när jag trampat i klaveret.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
USA har återupptagit vapenleveranser till Ukraina
Det uppger Zelenskyjs presidentkontor.
"Det är bekräftat att USAs militärstöd återupptagits. Överenskommelsen genomförs", uppger Palvo Palisa, som är chef för presidentkontoret, enligt The Guardian

Trump kommer inte att införa en tullavgift på 50 procent mot Kanada.
Det uppger amerikanske rådgivaren Peter Narrov för CNBC.🙄
Då får vi se vad morgondagen har att bjuda.
 
D Danne824 skrev:
Så din stora språkliga avslöjning är att "Slava" på svenska skulle kunna misstolkas som en uppmaning att slava?
Ja.
D Danne824 skrev:
Wow.

Verkligen imponerande nivå av semantisk gymnastik.
Ja.
D Danne824 skrev:
Och vad exakt försöker du bevisa?
Att alla som säger "Slava Ukraina" egentligen är för slaveri?
Nej.
D Danne824 skrev:
Att det är en "modefras" för folk som inte kan ryska?
ja. Kanske.
D Danne824 skrev:
Snälla.
Ganska.
D Danne824 skrev:
Det här är ett desperat försök att låtsas vara smart genom att leka språkpolis, men allt du gör är att blotta din egen okunskap.
Nej.
D Danne824 skrev:
Om någon har vaknat upp med skägget i brevlådan här, så är det du fast i din egen fåniga logik.
Din verklighet är lika sann som min.
D Danne824 skrev:
Vill du leka etymolog, gör det ordentligt. Annars kanske du borde slava lite på att förstå verkligheten istället.
Om du så vill.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane
P paralun skrev:
Jo mycket konkret har Putin nu bollen efter att Ukraina samt USA enats i Saudi-Arabien.
Ryssland har haft den bollen i över 3 år nu. Det är inte någon boll de fick idag.
 
  • Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag läste ett inlägg i tråden med denna länk,

[länk]

Den är väl bra?
Javisst. Jag ger varje månad ca: 3000 kr till behövande. Sannolikt mer än du ger under ett helt år. Eller ett liv. Mindre snack. Mer verkstad. Det är min melodi.

När EU skryter om att de/vi ger 85milliarder euro. I kontanter. Vilker är långt över hälften av vår statsbudget till ett av Europas mest korrupta länder, är det inte så bra längre. Det finns alltså incitament att fortsätta kriget för att fortsätta ta emot bistånd från oss, som kanske rinner genom spretande fingrar som sand.
Hoppas jag har fel.
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hmmm...... jag rekommenderar att du lär dig grunderna i ukrainsk grammatik. Det är svagt med den där allmänbildningen som du skriver om.
Din rekommendation kommer att gå ohörd förbi.
Mitt grammatikintresse för slaviska😁 språk är begränsat, trots att min polare Putte, har erbjudit mig fri bostad och gratis rödbetor.
Till skillnad mot Trump, som tråden handlar om, vet jag att Belgien är ett land och inte en stad.

Hade du inte bott så långt ifrån skulle jag föreslagit att vi slog vad om en pizza och en öl om att ett fredsfördrag är påskrivet innan höstterminen.
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Javisst. Jag ger varje månad ca: 3000 kr till behövande. Sannolikt mer än du ger under ett helt år. Eller ett liv. Mindre snack. Mer verkstad. Det är min melodi.

När EU skryter om att de/vi ger 85milliarder euro. I kontanter. Vilker är långt över hälften av vår statsbudget till ett av Europas mest korrupta länder, är det inte så bra längre. Det finns alltså incitament att fortsätta kriget för att fortsätta ta emot bistånd från oss, som kanske rinner genom spretande fingrar som sand.
Hoppas jag har fel.
Så var du tillbaka till att sprida Putins propaganda igen - bedrövligt.

/Krille
 
  • Gilla
  • Arg
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.