Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
[länk]

Ett bra exempel på snyftreportage från Statlig media.
David känner sig inte välkommen i Sverige. Sverige som tagit emot honom och gett honom gratis utbildning. Men ändå är det så hemskt här.
Jag tycker ändå det var ett bra reportage då det fångar det djupa ressentiment som finns i den generationen.

34 år, kämpar fortfarande med utbildning och har inte etablerat sig i samhället med arbete och familj. Inget nätverk. Livet går på ett "dåligt sätt" beskriver han. Han känner att livet har fått honom förbi, han kom till Sverige som 24-åring och hela livet låg framför honom. Han var oövervinnerlig som många unga män från privilegierad bakgrund.

Nu lågkonjunktur och han råkar dessutom ha valt en utbildning inom bygg- och fastighetsekonomi där det inte finns ett jobb i sikte. T o m kommunerna säger upp sina bygglovshandläggare. Klart bitterheten tar grepp i en sådan person, från ung världserövrare från syriansk överklass till nedtryckt i stövlarna längst ned i samhällets sociala hierarki.

Hur facear man en sådan verklighet vid 34? Ja varför inte skylla på "regeringen". De ondsinta med makten. Det är deras fel att mitt liv inte blev vad jag tyckte mig ha rätt till. I ett annat mer paradisiskt samhälle skulle det inte vara så här. Den malade känslan att ha investerat sitt liv i fel land som inte vill satsa på honom och ge honom.
 
Redigerat:
Foliehatten3
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker ändå det var ett bra reportage då det fångar det djupa ressentiment som finns i den generationen.

34 år, kämpar fortfarande med utbildning och har inte etablerat sig i samhället med arbete och familj. Inget nätverk. Livet går på ett "dåligt sätt" beskriver han. Han känner att livet har fått honom förbi, han kom till Sverige som 24-åring och hela livet låg framför honom. Han var oövervinnerlig som många unga män från privilegierad bakgrund.

Nu lågkonjunktur och han råkar dessutom ha valt en utbildning inom bygg- och fastighetsekonomi där det inte finns ett jobb i sikte. T o m kommerna säger upp sina bygglovshandläggare. Klart bitterheten tar grepp i en sådan person, från ung världserövrare från syriansk överklass till nedtryckt i stövlarna längst ned i samhällets sociala hierarki.

Hur facear man en sådan verklighet vid 34? Ja varför inte skylla på "regeringen". De ondsinta med makten. Det är deras fel att mitt liv inte blev vad jag tyckte mig ha rätt till. I ett annat mer paradisiskt samhälle skulle det inte vara så här. Den malade känslan att ha investerat sitt liv i fel land som inte vill satsa på honom och ge honom.
Under sin tid i Sverige har David engagerat sig i att hjälpa andra invandrare att komma åt diverse förmåner via en TikTok-kanal med över 26.000 följare, där han delat tips om hur man kan utnyttja det svenska samhället.
 
  • Wow
Jansson69
  • Laddar…
Claes Sörmland
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Under sin tid i Sverige har David engagerat sig i att hjälpa andra invandrare att komma åt diverse förmåner via en TikTok-kanal med över 26.000 följare, där han delat tips om hur man kan utnyttja det svenska samhället.
Är det verkligen så?
 
J
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Under sin tid i Sverige har David engagerat sig i att hjälpa andra invandrare att komma åt diverse förmåner via en TikTok-kanal med över 26.000 följare, där han delat tips om hur man kan utnyttja det svenska samhället.
Stämmer det så vilken otur vi har som blir av med honom🙄
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Under sin tid i Sverige har David engagerat sig i att hjälpa andra invandrare att komma åt diverse förmåner via en TikTok-kanal med över 26.000 följare, där han delat tips om hur man kan utnyttja det svenska samhället.
"Under sin tid i Sverige har David också försökt hjälpa andra nyanlända via sin Tiktok-kanal med över 26 000 följare, bland annat med tips om svenska språket och samhällsinformation"
Citat från länken
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
"Under sin tid i Sverige har David också försökt hjälpa andra nyanlända via sin Tiktok-kanal med över 26 000 följare, bland annat med tips om svenska språket och samhällsinformation"
Citat från länken
Det låter väldigt hedervärt.

Jag har också hjälpt invandrare med det svenska språket och samhällsinformation. Det är väl klart man ska göra, hur sjutton ska invandrare annars komma in i samhället?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
"Under sin tid i Sverige har David också försökt hjälpa andra nyanlända via sin Tiktok-kanal med över 26 000 följare, bland annat med tips om svenska språket och samhällsinformation"
Citat från länken
En fin omskrivning av det jag skrev
 
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
En fin omskrivning av det jag skrev
Det var väl snarare så att du förvanskade citatet för att passa din åsikt?
 
  • Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Då jag studerade frågan och läste på, så kom det faktum fram att 80% av svenska officerskåren röstade med Högerpartiet (sedermera Moderata samlingspartiet) vilket jag upplevde som närmast groteskt då.
Fast detta kan väl enklast ses som ett faktum av att alla andra partier då ville skära ner på försvarsmakten vilket då gjorde en röst på något annat till en röst på personlig arbetslöshet för nämnda befäl.

Det ska nog inte ses som ett bevis på att de i övrigt höll med högern om speciellt mycket annat, få officerare har tjänat bra nog för att regelrätt högerpolitik ska vara det som i övrigt tjänar dem bäst.

Så är det väl för övrigt relativt ofta, man har en fråga som man brinner för och då får den överskugga alla andra frågor, mycket för att det är näst intill omöjligt att sätta sig in i vad ett parti vill i alla frågor. För att inte tala om vad man själv vill i alla frågor.

Jag skulle nästan kunna tänka mig att rösta på vänstern om de tydligt sa att de skulle driva frågan att avskaffa vinster i välfärden på ett trovärdigt vis. I övrigt delar delar jag deras åsikter högst begränsat, och i de fall jag håller med om grundidén så tror jag inte på deras lösning. Men likt för många är det en fråga som är avgörande.
 
Fairlane
J Jansson69 skrev:
En sann miljöpartist i sann vänsteranda🥳😉
Det trodde jag inte att du var. Själv är jag höger ekonomiskt, utan att för den skull älska Ryssland och Trump, eller tro att det pågår något folk ombyte eller tro att vi inte påverkar temperaturen. Det kan förstås vara svårt att förstå för någon som tror att höger = ovanstående saker.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Det trodde jag inte att du var. Själv är jag höger ekonomiskt, utan att för den skull älska Ryssland och Trump, eller tro att det pågår något folk ombyte eller tro att vi inte påverkar temperaturen. Det kan förstås vara svårt att förstå för någon som tror att höger = ovanstående saker.
Ja dina historier förvånar inte längre då du frekvent delar dig av dom😉
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Foliehatten3
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det var väl snarare så att du förvanskade citatet för att passa din åsikt?
Nej, det är fakta från folk som följt Tik Tok kanalen
 
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nej, det är fakta från folk som följt Tik Tok kanalen
Du kör alltså med 'Trust me bro' igen.
Bekräfta gärna ditt påstående.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du kör alltså med 'Trust me bro' igen.
Bekräfta gärna ditt påstående.
Nu var det ju inte jag som sade dom orden, utan någon annan längre upp i tråden.
 
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nu var det ju inte jag som sade dom orden, utan någon annan längre upp i tråden.
Så du skrev alltså inte inlägg #167?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.