5 715 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
På vilken nivå är byggkostnaden nu jämfört med för ett år sedan?
Sida 1 av 2
Pratade med en byggarbetsledare tidigare idag. Han jobbar i ett lokalt större byggbolag som bygger i hela södra Sverige, bl a industrilokaler och skolor.
Han hävdade att ”priserna rasat” och de har ganska tomt i orderböckerna framåt vårkanten.
När det gäller ROT-arbeten till privatpersoner hävdade han att det blivit något billigare än för ett år sedan.
Någon här som har bra koll på kostnadsnivån nu för att bygga ett lite större lösvirkeshus (250 kvm) jämfört med för ett år sedan?
Jag frågar inte efter kronor utan tänker i % dyrare/billigare.
Han hävdade att ”priserna rasat” och de har ganska tomt i orderböckerna framåt vårkanten.
När det gäller ROT-arbeten till privatpersoner hävdade han att det blivit något billigare än för ett år sedan.
Någon här som har bra koll på kostnadsnivån nu för att bygga ett lite större lösvirkeshus (250 kvm) jämfört med för ett år sedan?
”en ökning med 4,5 % jämfört med oktober 2024”
Monteringsfärdig småhus i trä (MTK 24/25):
https://www.tmf.se/branschfragor/branschutveckling/statistik/mtk/
Monteringsfärdig småhus i trä (MTK 24/25):
https://www.tmf.se/branschfragor/branschutveckling/statistik/mtk/
Rot avdraget har varit o d varar till o med 31/12 -25 på 50% sedan återgår d till va det var för ett år sedan ! O om det är dyrare eller billigare o bygga idag än för ett år sedan är väl mer hypotetiskt för om man ska bygga i år så spelar d väl ingen roll vad det kostade i december 24 för då byggde ni inte!!M MrSmith skrev:Pratade med en byggarbetsledare tidigare idag. Han jobbar i ett lokalt större byggbolag som bygger i hela södra Sverige, bl a industrilokaler och skolor.
Frågan var mest för intresse var vi är i konjunkturcykeln och med tanke på att konkurser i byggbranchen varit vanligt i år samtidigt som etablerade bolag har nästan tomma orderböcker.F Falköga skrev:Rot avdraget har varit o d varar till o med 31/12 -25 på 50% sedan återgår d till va det var för ett år sedan ! O om det är dyrare eller billigare o bygga idag än för ett år sedan är väl mer hypotetiskt för om man ska bygga i år så spelar d väl ingen roll vad det kostade i december 24 för då byggde ni inte!!
Handlade upp totalentreprenad för fritidshus (230 kvm) i oktober 2024, byggstart april 2025 och slutbesiktning mitten av januari 2026. Det var inte svårt att få in anbud från kvalificerade byggföretag.
Hänger väl mycket på ’överetableringar ’ under lång tid , o sedan räntehöjningar o folks ökade försiktighet när det gäller lån ! Sedan kan ju inte byggbranschen göra mycket åt material kostnader o löne kostnader så hur många % det är billigare i dag än ifjol påverkas utav många faktorer inte minst d geografiska läget på byggplatsen . Hör på västkusten där vi verkar har vi i många år haft en ’ankdamm’ va det gäller konjunkturer !M MrSmith skrev:Frågan var mest för intresse var vi är i konjunkturcykeln och med tanke på att konkurser i byggbranchen varit vanligt i år samtidigt som etablerade bolag har nästan tomma orderböcker.
Handlade upp totalentreprenad för fritidshus (230 kvm) i oktober 2024, byggstart april 2025 och slutbesiktning mitten av januari 2026. Det var inte svårt att få in anbud från kvalificerade byggföretag.
Har svårt att se någon större prissänkning. Just nu har alla fullt upp, och kommer att ha en bit in på nästa år.
Är det nån här som känner att priserna på byggmaterial har 'rasat' ? Inte jag...
Dessutom minskar aldrig lönekostnaderna, tvärtom kräver folk mer och mer betalt, även om dom är 19 år och nyss gått ur skolan.
Är det nån här som känner att priserna på byggmaterial har 'rasat' ? Inte jag...
Dessutom minskar aldrig lönekostnaderna, tvärtom kräver folk mer och mer betalt, även om dom är 19 år och nyss gått ur skolan.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Jag tror att sådan statistik kan vara lite missvisande. Jag antar att man då i statistiken inte tar hänsyn till hustyper. Jag tror att mixen av dyra/billiga husmodeller ser olika ut i en lågkonunktur jämfört med lite bättre tider.N ninjaharry skrev:
I en högkonjunktur bygger alla typer av familjer hus. Det byggs allt från enklaste kataloghusen med budget lösningar till lyxpaket med "extraallt". I en lågkonktur har familjer med "vanlig" lön inte råd att bygga. Men det finns alltid personer med pengar. Därför tror jag att i lågkonjukturen byggs det troligen större andel dyra hus, även om den totala volymen av byggen går ned kraftigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Sedan kan man nog diskutera om det är mer lågkonktur, eller mer högkonuktur ju än 2024.
Det är smått med nybyggandet och det lilla som byggs nytt är oftast väldigt enkelt och funktionellt utan extra krusiduller.
Att pruta på priserna är helt omöjligt åtminstone i Österbottniska småföretag för kostnaderna har gott upp så mycket att det inte finns någon marginal för prutning. Det lönar sig bättre att vara utan arbete än att arbeta för mindre än självkostnadspris.
Renoveringsarbete och reparationer finns snarare mer än förr. Eftersom nybyggnad har blivit dyrt så är renovering ofta intressant för fastighetsägare. Svårare renoveringar förutsätter kunskaper och utrustning som långt ifrån alla vanliga standardbyggare har.
Om man har rätt kunskaper och ett stadigt rykte för hederlighet då finns det ganska gott om arbete.
Att pruta på priserna är helt omöjligt åtminstone i Österbottniska småföretag för kostnaderna har gott upp så mycket att det inte finns någon marginal för prutning. Det lönar sig bättre att vara utan arbete än att arbeta för mindre än självkostnadspris.
Renoveringsarbete och reparationer finns snarare mer än förr. Eftersom nybyggnad har blivit dyrt så är renovering ofta intressant för fastighetsägare. Svårare renoveringar förutsätter kunskaper och utrustning som långt ifrån alla vanliga standardbyggare har.
Om man har rätt kunskaper och ett stadigt rykte för hederlighet då finns det ganska gott om arbete.
Det känns dock lite märkligt, i industrin så har man hållit nere lönerna i många år när priser stuckit rejält. För mig är det märkligt att bygglöner isåfall ska gå upp när vad jag förstår de redan haft stora ökningar...
Ändå så har skillnaden mellan byggarbetaren och industriarbetaren aldrig varit så lite som nu..J JohanLun skrev: