25 616 läst ·
125 svar
26k läst
125 svar
Trögt att få upp värme i ackumulatortanken
Jag eldar mycketnoone70 skrev:
Sparar mycket bränne på att sota ofta. Mindre slit med veden till våren, mindre spring ut till vedboden och mindre spring till kaminen när man eldar.
Ok, då förstår jag.Indus skrev:
Jag har uppdaterat skissen över min anläggning som den kommer vara i färdigt skick. Hjälper åtminstone mig att förstå hur det i grunden ska fungera. Sen är jag naturligtvis nyfiken på vad ni andra kunniga anser. Är jag på rätt väg....
HerreJesus, jag fixade lite torr ved och laddade in. Första brasan var kaminen snabbt uppe i 75° och eftersom den har haft en tendens att sjunka fort laddade jag på 3 klampar till. Vet inte om det var "kärnbränsle"Indus skrev:
Nu fattar jag vad riktigt ved innebär och det var skillnad, milt uttryckt....
Det börjar bli kul nu så nu ska vi mäta temperaturer.
Jag har änligen fått tillbaka min rökgastempgivare och har kopplat in den. Jag har experimenterat lite och har fått rätt bra resultat. Satte även upp pumpen på läge 3.
Laddade på ordenligt(med ask-ved ) så rökgastempen gick upp till 306 grader och då ökade temperaturen i tanken från 61 till 63,5 på 20 minuter, total uppvärmd volym ca 1,3kbm.
Jag valde att stänga spjällen runt 280 för ökningen av rökgastemperaturer gjorde ingen ansats att mattas.
Sedan gjorde jag samma sak med bara furu(ungefär samma mängd), då kom jag knappt upp i ca 250 i rökgastemp med öppna spjäll och det tog ca 20 min att öka från 64 till 65 grader.
Laddade på ordenligt(med ask-ved ) så rökgastempen gick upp till 306 grader och då ökade temperaturen i tanken från 61 till 63,5 på 20 minuter, total uppvärmd volym ca 1,3kbm.
Jag valde att stänga spjällen runt 280 för ökningen av rökgastemperaturer gjorde ingen ansats att mattas.
Sedan gjorde jag samma sak med bara furu(ungefär samma mängd), då kom jag knappt upp i ca 250 i rökgastemp med öppna spjäll och det tog ca 20 min att öka från 64 till 65 grader.
Jag har också kört på läge III och visst blir det bättre laddning till tanken, ingen tvekan. Startade på 40° vid 17-tiden och körde upp den till 63° på lite drygt en timme.
Noone, hur länge håller sig din tank i temperatur efter att du eldat? Du har nästan dubbelt min volym.
Min tank faller snabbt från 65-37° då min VP startar så huset kräver en del. Funderar lite på flödeshastigheten i radiatorsystemet och injustering m.m.
Ser också att jag borde mäta rökgastemp och kanske styra laddpaketen genom denna. Ska nog borra upp ett hål och montera ett dykrör i skorstenen. Vilken höjd från kaminen sett mäter du på?
Noone, hur länge håller sig din tank i temperatur efter att du eldat? Du har nästan dubbelt min volym.
Min tank faller snabbt från 65-37° då min VP startar så huset kräver en del. Funderar lite på flödeshastigheten i radiatorsystemet och injustering m.m.
Ser också att jag borde mäta rökgastemp och kanske styra laddpaketen genom denna. Ska nog borra upp ett hål och montera ett dykrör i skorstenen. Vilken höjd från kaminen sett mäter du på?
Som vädret är nu(i stockholm) så sjönk tempen från 67 till 53,5 mellan 24.00-09.00.
Vårat hus är från 1941 och är på 120kvm bo yta + 70 kvm källare, har dåligt isolerade fönster och källaren är oisolerad. Ska fixa isoleringen till nästa vinter så då borde de bli mycket bättre.
Du kanske skulle ta och fundera på att skaffa en till acctank. dels så kan du lagra mer energi och slipper ha så varmt varmvatten när du har eldat mycket.
Att borra dykrör behöver du kanske inte, jag har satt fast min med ett långt slangklammer.
Jag mäter ca 30-40 cm upp på röret.
Vårat hus är från 1941 och är på 120kvm bo yta + 70 kvm källare, har dåligt isolerade fönster och källaren är oisolerad. Ska fixa isoleringen till nästa vinter så då borde de bli mycket bättre.
Du kanske skulle ta och fundera på att skaffa en till acctank. dels så kan du lagra mer energi och slipper ha så varmt varmvatten när du har eldat mycket.
Att borra dykrör behöver du kanske inte, jag har satt fast min med ett långt slangklammer.
Jag mäter ca 30-40 cm upp på röret.
Jag har funderat på detta men har begränsat med plats där övrig utrustning står. Har ett alternativrum där man skulle kunna sätta en slavtank men har inte riktigt satt mig in i vad som behövs för att kombinera.
När jag eldar i min kamin så gör jag en startbrasa med ganska tunn ved och helt öppet primärluftspjäll. Det gör att jag får upp draget i skorsten. Har stuckit in rökgastermostatens givare under isoleringen i min premodul skorsten ca 30cm upp från kaminen. Ligger på ca 220C som varmast. Förmodligen är det högre om man hade stuckit in en riktig termometer in i skorsten. När lågorna nästan försvunnit och jag har en rejäl glödbädd slänger jag in ett andra inlägg. Då börjar jag strypa primärluften och eftersom jag har bra drag i skorstenen räcker tilluften via mina två glasrutor på kaminen för att hålla igång rejäl fart på elden. Till tredje inlägget kan jag nästan strypa primärluften helt. Har sett att röken blir vitare ut ur skorstenen ju mer sekundärluft jag använder. Har jag stor glödbädd och nästan bara sekundärluft ser jag ingen rök alls utan bara ett "daller" som är helt klart. Skorstenen blir varmare och varmare och därför har jag satt fast en termometer utanpå den yttre plåtmanteln på husets andra våning. Försöker hålla mig under 60C på denna termometer. Kör med laddomat (Termovar 28) och laddar min 500L tank från kanske 25-30C upp till 90-95C på ett eldningspass på 2-3h.
JohanEO, vilken hastighet har du på cirkulationspumpen i laddpaketet?
Undrar också vilken rökgastermometer du har. Jag har sett att det skrivs om flera med givare. Sökte på nätet men hittade bara sådana som sitter på spröt. Finns det inget digitalt?
Undrar också vilken rökgastermometer du har. Jag har sett att det skrivs om flera med givare. Sökte på nätet men hittade bara sådana som sitter på spröt. Finns det inget digitalt?
Jag kör pumpen, en Grundfos 25-60, i läge 2. Om jag lyckats slänga in för mycket ved när tanken är väldigt varm 85-90C måste jag köra läge 3 annars öppnar SYR ventilen och kyler ned kaminen.
Rökgastermostaten köpte jag på rinkabyrör, http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=949 Som sagt den sitter inte inne i rökkanalen utan bara under isoleringen.
Ska du ha något digitalt får du nog satsa på typ K termoelement, mätspets eller lös sladd med svetsad mätpunkt i änden och en handhållen digital mätare.
https://www.m.nu/termoelement-spets...-p-127.html?osCsid=nbrf7cu4r1fb2bcvmuqvnmlvg3
https://www.m.nu/termoelement-tradgivare-50c-till-450c-p-128.html?osCsid=nbrf7cu4r1fb2bcvmuqvnmlvg3
Eller varför inte köra one wire,
https://www.m.nu/termoelementinterf...-p-457.html?osCsid=nbrf7cu4r1fb2bcvmuqvnmlvg3
Rökgastermostaten köpte jag på rinkabyrör, http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=949 Som sagt den sitter inte inne i rökkanalen utan bara under isoleringen.
Ska du ha något digitalt får du nog satsa på typ K termoelement, mätspets eller lös sladd med svetsad mätpunkt i änden och en handhållen digital mätare.
https://www.m.nu/termoelement-spets...-p-127.html?osCsid=nbrf7cu4r1fb2bcvmuqvnmlvg3
https://www.m.nu/termoelement-tradgivare-50c-till-450c-p-128.html?osCsid=nbrf7cu4r1fb2bcvmuqvnmlvg3
Eller varför inte köra one wire,
https://www.m.nu/termoelementinterf...-p-457.html?osCsid=nbrf7cu4r1fb2bcvmuqvnmlvg3
Redigerat:
Johan, tack för tipsen. Jag har också kikat på termostaten från Rinkaby men den visar väl inte aktuell temp, eller?
Jag ska se mer på de produkter du länkat till. Verkar vara lite spännande grejor.
Har du kompletterat med solvärme ännu?
Jag ska se mer på de produkter du länkat till. Verkar vara lite spännande grejor.
Har du kompletterat med solvärme ännu?
Har du en gammal bärbar dator som står och skräpar kanske www.logger2020.se kan vara nått?
Logger + högtempmodul kör jag med vars data jag kör ut på en gammal bärbar(get går även att bara köra den via Internet), loggar förutom rökgasen även tempraturen inne, ute, ventilationsluften, öppna kärlet på vinden och acctanken samt elförbrukningen på hela huset. Har beställt några fler tempgivare så jag även får koll om vattentempraturen in och ut ur kaminen
Nästa steg blir att koppla in en till elmätare på bara värmesystemet så jag får koll på hur mycket el det drar.
Kanske lite overkill för dina behov men det är rätt kul att ha koll på huset om man tex är bortrest, sedan är det kul att irritera sambon med sms om att hon ska lägga på mer ved
Logger + högtempmodul kör jag med vars data jag kör ut på en gammal bärbar(get går även att bara köra den via Internet), loggar förutom rökgasen även tempraturen inne, ute, ventilationsluften, öppna kärlet på vinden och acctanken samt elförbrukningen på hela huset. Har beställt några fler tempgivare så jag även får koll om vattentempraturen in och ut ur kaminen
Nästa steg blir att koppla in en till elmätare på bara värmesystemet så jag får koll på hur mycket el det drar.
Kanske lite overkill för dina behov men det är rätt kul att ha koll på huset om man tex är bortrest, sedan är det kul att irritera sambon med sms om att hon ska lägga på mer ved
Noone, visst har jag tänk i dom banorna. Kollade tidigare på ett annat system via någon tråd som inte kändes riktigt aktuellt. Detta verkade dock helt enligt mina "nörd" behov.
Framför allt sms:s till min hustru....d^_^b
Beställer under morgondagen. Tack för länken.
Framför allt sms:s till min hustru....d^_^b
Beställer under morgondagen. Tack för länken.
Nä, jag får ju inte precis några SMS från termostaten. Jag vrider fram och tillbaka och när det knäpper till vet jag vad temperaturen är.
Solvärme ska upp på taket till våren. Ska bli spännande. Köpte ett paket från Sfinx.
Solvärme ska upp på taket till våren. Ska bli spännande. Köpte ett paket från Sfinx.
Jasse64 skrev: